Hét blog voor de ervaren assistant

Het verschil tussen een uitvoerende en adviserende assistant

Jouw kracht als ondersteuner is je ervaring, inzicht en (mensen)kennis. Velen van jullie zijn zich echter onvoldoende bewust van dit soort kwaliteiten. Durf jij jezelf positief zichtbaar te maken op een manier die voor jou lekker voelt? Om zo mee te bewegen en je te ontwikkelen in je adviserende rol?

Adviserend secretaresse

Dit doe je door goed te communiceren en te profileren. Laat jezelf horen en zien: ‘Hallo, hier ben ik en ik ben er klaar voor’. Dit maakt het verschil tussen een uitvoerend en een adviserend secretaresse.

Kernkwaliteiten waarmee je het verschil maakt

  • Zelfvertrouwen: Jij doet er toe! Wees zeker over je eigen krachten en kwaliteiten. Met een goede dosis zelfvertrouwen straal je kracht uit, val je op en durf je persoonlijk gewicht in te zetten bij je leidinggevende.
  • Flexibiliteit: Zie het als kneedgum. Als je een groot aanpassingsvermogen hebt, kun je omgaan met tegenstrijdige belangen en hierop inspelen. Dit betekent ook dat je initiatief neemt, kansen ziet en er iets mee doet. Liever pro-actief dan passief afwachten.
  • Organisatiesensitiviteit: Die moet je in achterzak hebben zitten. Begrijpen wat er speelt in de organisatie. Je bent bekend met sturende krachten, normen en waarden van de organisatie. Daarnaast ben jij bewust van je eigen voorbeeldfunctie in jouw rol als adviserende assistant. Je bent consequent en consistent in het voorbeeldgedrag.
  • Meester worden in professioneel en doelgericht communiceren: Train, train, train, oefen, oefen, oefen, doen, doen, doen. Communicatie gaat veel verder dan het alleen uitwisselen van informatie. Effectief en professioneel communiceren gaat over het opbouwen, optimaliseren en in stand houden van relaties.

Door te weten hoe je beïnvloedt en hoe je jezelf zichtbaarder maakt, werk je aan een nog sterker ik-merk.

Geschreven door Astrid Kies, docent van de opleiding Senior Management Assistent en cursus Krachtig en Effectief Communiceren.

Opleiding Senior Management AssistentDownload de brochure

Tijdens de 5-daagse opleiding Senior Management Assistent op HBO-niveau leer je krachtige vaardigheden waarbij je breder leert kijken en werken:

  • Sterker communiceren
  • Sneller iets voor elkaar krijgen door inzicht in jezelf en de ander
  • Leren uilen: afstand nemen van emotie en oordeel
  • Professioneel reageren
  • Makkelijker en sneller beslissingen nemen: weg met die twijfel
Lees meer over deze opleiding
Cursus Krachtig en Effectief Communiceren

Cursus Krachtig en Effectief Communiceren

Hoe communiceer jij? En hoe kom je over? Wil je helderder communiceren, zichtbaarder worden en de regie houden in gesprekken? Beter omgaan met lastige situaties en ‘nee’ zeggen zonder dat je er last van hebt?

Na deze 3-daagse cursus Krachtig en Effectief Communiceren beïnvloed en stuur je jouw eigen communicatie en daarmee ook het effect op anderen. Deze cursus verandert jou van binnenuit en dat merken zowel jij als je omgeving.

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

assistant blij telefoon

Vijf vaardigheden voor een overstap van junior naar medior secretaresse

Je bent al een tijdje aan het werk als junior secretaresse. Praktische vaardigheden, zoals plannen, …

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.