Hét blog voor de ervaren assistant

Solliciteren is topsport: 3 tips voor secretaresses

Meer dan 300 reacties op één vacature: het is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Alleen een goede CV en een onderbouwde motivatie is niet meer genoeg om bij de top 5 te komen. Wat dan wel?

Tip 1: Opvallen op jouw manier

Áls je eindelijk een interessante vacature hebt gevonden, dan is de eerste hindernis überhaupt: gezien worden. Wat je in ieder geval niet wil, is dat je hebt zitten zweten op die ene brief die niet eens wordt gelezen!

Gezien worden, doe je door aan te sluiten bij de cultuur van de organisatie waarvoor je solliciteert. Enkele voorbeelden:

  • Is het een creatieve organisatie, dan zal een CV in de vorm van een flyer of een video-CV zeker punten scoren.
  • Is het een organisatie die waarde hecht aan een zakelijke uitstraling? Dan is het zinvol om jouw LinkedIn te stijlen in een zakelijke uitstraling en enkele inhoudelijk blogs toe te voegen.
  • Ben je niet zo digitaal gedreven, maar ben je wel erg goed in organiseren en aanpakken, wordt dan actief bij een business club of beroepsvereniging. Besturen kunnen altijd wel een paar tijdelijke handjes gebruiken en je zit dan dichtbij potentiele werkgevers!

Tip 2: Investeren in jouw netwerk blijkt de belangrijkste succesfactor

Informeer binnen jouw netwerk. Ken je iemand, via via, die bij dat bedrijf werkzaam is? Mensen die bij dat ene bedrijf werken of in een gelijksoortige branche kunnen je haarfijn vertellen welke manier van solliciteren bij dat bedrijf in de smaak valt. Iedere organisatie heeft zo haar eigen gebruiken en ongeschreven regels. Probeer er eerst achter te komen welke dat zijn en bepaal dan jouw keuze hoe jij jezelf in de kijker speelt.

Bij vele organisaties werkt een aanbeveling door een bekende beter dan een uitgebreide motivatiebrief. Hoe vaker jouw naam voorbij komt, des te meer kans dat jouw naam uit die stapel motivaties wordt gepakt. Het is de wet van de herhaling.

Tip 3: Volhouden en lotgenoten zoeken

Solliciteren is ook steeds weer opnieuw ervoor gaan en positief kunnen blijven. Keer op keer een afwijzing doet iets met je zelfvertrouwen. Mensen die ondanks afwijzingen toch positief kunnen blijven vinden uiteindelijk sneller een baan.

Wetende dat de gemiddelde zoektijd toch zeker ruim een jaar is, vergt uithoudingsvermogen. Steun van lotgenoten en actief blijven met bijvoorbeeld workshops helpen die energie vast te houden. Er zijn diverse clubs, die een netwerk en workshops aanbieden. Ideaal als je werkzoekend bent: de kosten zijn laag en de opbrengst is hoog.

Veel succes met het vinden van die topbaan!

Geschreven door: Sabina Brammer, Team- en loopbaancoach (NOBCO en NOLOC)


Wil je meer inspiratie voor secretaresses?

We houden je graag via onze nieuwsbrief op de hoogte van leuke praktische tips & weetjes, acties, ervaringen en informatie over onze opleidingen. Want mocht je binnenkort die baan vinden, dan is het de volgende stap om jezelf als assistant van de toekomst verder te ontwikkelen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Het verschil tussen uitzenden en detacheren – en waarom Sandra van der Pluym voor dat laatste kiest

Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Zijn dat niet twee termen voor hetzelfde …

2 Reacties

  1. Goede tips, zeker van de creatieve functies. Je moet er tegenwoordig uitspringen. Gebruik Google om op nieuwe ideeën als je niet zeker weet hoe je een creatief CV moet maken.

  2. Volhouden is moeilijk. Vooral als je al op leeftijd bent en hard een inkomen nodig hebt. Toch is het belangrijk om rustig te blijven en goed jezelf te reflecteren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *