Hét blog voor de ervaren assistant

Waarom verandermanagement nú belangrijk is: 3 redenen

Corona heeft werkend Nederland een wervelwind aan grote en abrupte veranderingen bezorgd. Sommige zijn inmiddels ingeburgerd op kantoor. Veel veranderingen roepen echter nog vaak weerstand op. Logisch! En meestal zonde…

Om deze weerstand aan te pakken, wil je verandermanagement onder de knie krijgen:

  • hoe pas je gewoontes en manieren aan die decennia lang hetzelfde zijn gebleven?
  • hoe ondersteun jij als managementassistent bij een veranderingstraject?
  • hoe neem je de collega’s mee die in weerstand zitten vanuit angst of frustratie?
  • hoe leer je op een praktische en effectieve manier omgaan met alles wat er komt kijken bij veranderingen?

In dit blog leggen we je uit wat verandermanagement is en geven we je 3 redenen waarom goed omgaan met verandering juist in deze tijd van belang is.

Wat is verandermanagement?

Verandermanagement omvat alles wat er nodig is om een verandering in goede banen te leiden en met succes het eindresultaat te bereiken dat men voor ogen had. Dat een verandering niet altijd verloopt zoals gepland, heeft iedereen wel eens aan den lijven ondervonden. Om deze reden dien je niet enkel te werken volgens bewezen modellen, maar ook leren mee te bewegen met al het ongeplande wat zich tijdens een verandertraject voordoet.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan alle menselijke aspecten van verandering – de psychologie achter verandering. Je kunt als organisatie wel bedacht hebben hoe het zou moeten gaan, maar als de mensen niet mee willen bewegen, is een transformatie vaak onmogelijk.

1: Organisaties blijven veranderen en leren

Dat veranderingen een constante factor zijn, wisten we al. De coronacrisis is weliswaar een uitzonderlijke situatie, maar het laat duidelijk zien dat bepaalde riscofactoren ervoor zorgen dat organisaties simpelweg altijd moeten meebewegen, ontwikkelen en innoveren.

Het is dan ook niet heel gek dat je in elke vacaturetekst de eis ziet staan dat de nieuwe collega ‘flexibel’ moet zijn en een ‘goed aanpassingsvermogen’ moet hebben. Het leren gebruiken van een nieuw systeem dat wordt geïmplementeerd (bijvoorbeeld Microsoft Teams) of een nieuwe werkmethode (bijvoorbeeld Scrum) zijn ook voorbeelden van veel geziene veranderingen.

Het leren van een nieuwe werkvorm, vaardigheid of het implementeren van een nieuwe tool zijn veranderingen die we altijd zullen terugzien bij organisaties. Zowel de organisatie als de medewerkers hebben hierbij te maken met een nieuwe leercurve. Een aanpassing in de huidige gang van zaken. Wat het complex maakt, is dat er op drie niveaus (individueel, team- en organisatieniveau) een verandering doorgevoerd wordt, waar mogelijk iedereen anders op reageert. Niet zo eenvoudig dus…

2: Kennis over de psychologie achter verandering is essentieel

Mensen zijn gewoontedieren. We houden van regelmaat, voorspelbaarheid en een bepaalde mate van routine. We weten graag wat er van ons verwacht wordt en waar we aan toe zijn. Daardoor schieten we snel in de weerstand-modus wanneer er een verandering wordt aangekondigd.

Hoe kan dat eigenlijk? Welke psychologische processen worden er geactiveerd ten tijde van verandering? Hoe zorg je dat je weerstand (en de emoties waaruit deze weerstand voortkomt) bij anderen herkent en veranderprocessen op individueel niveau leert analyseren? Het begrijpen van de psychologie van verandering zorgt ervoor dat je tijdens een verandering collega’s en de organisatie beter kunt ondersteunen.

Alvast een tip. Vaak reageren mensen geïrriteerd, boos of met een andere vorm van weerstand wanneer er eigenlijk een meer kwetsbare emotie onder zit. Denk aan angst (om je baan te verliezen/niet mee te komen met de verandering/teleur te stellen) of verdriet (je collega’s minder zien en spreken/een gehoopte promotie aan je neus voorbij zien gaan). Vragen aan de persoon in kwestie wat er onder een bepaalde reactie schuil gaat, doet vaak al wonderen.

3: Jij bent van grotere waarde voor je organisatie

In jouw ondersteunende rol sta jij vaak midden in zo’n verandering of transitie. Je ziet met eigen ogen dat de communicatie en opvolging van deze verandering niet altijd het gewenste effect hebben. Dit is jouw uitgelezen kans om te bemiddelen en te zorgen voor een betere aansluiting. Jij weet ten slotte waarom de verandering in gang wordt gezet en kent de organisatie (en collega’s) als geen ander.

Nog een tip: neem een coachende houding aan. Wees nieuwsgierig. Wees je bewust van hoeveel we vaak al invullen voor een ander. Stel open vragen en ga op onderzoek uit. Zo creëer je een veilige sfeer voor de ander, waarbij de kans dat de weerstand verdwijnt steeds groter wordt. We ervaren weerstand omdat we onszelf willen beschermen voor negatieve gevoelens. Dus een veilige setting is van groot belang om het hele systeem weer in beweging te krijgen.

Dit blog is geschreven door Miek Crouzen, psycholoog/coach en docent van Secretary Management Institute.


Opleiding: 5 managementpijlers voor de senior assistent

Verandermanagement is één van de vijf pijlers van de opleiding De 5 managementpijlers voor de senior assistant. Je:

  • Opleiding 5 managementpijlers voor de senior assistentverdiept je in de psychologie van verandering
  • leert hoe je de verbindende factor wordt tijdens een verandering
  • kent de belangrijkste modellen en ontwikkelingen binnen verandermanagement
  • leert coachen en het opzetten en begeleiden van een intervisietraject

Liever zelf aan de slag met verandermanagement?

Zelfstudie Managementassistent

Wil je je verdiepen in verandermanagement en nog veel meer belangrijke én nieuwe aspecten die passen bij de managementassistent van nu?

Met de 10 schriftelijke modules van de Zelfstudie Managementassistent update je jouw kennis in korte tijd. Je bepaalt zelf je leertempo, leert waar en wanneer je wilt en ontvangt het diploma op HBO-niveau.

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Netwerken - ondersteuners en secretaresses

Het nut van netwerken met secretaresse-vakgenoten

Je creëert regelmatig tijd in de agenda van jouw directeur zodat hij/zij naar netwerkbijeenkomsten kan …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *