Hét blog voor de ervaren assistant

Kabinetsmedewerker van de gouverneur: de stille kracht achter de schermen

Mireille Dewever

Nadine Decock, ambassadeur van het secretaressevak, gaat met secretaresses in bijzondere posities in gesprek.
Lees hier het interview met Mireille Dewever, kabinetsmedewerker van Herman Reynders, gouverneur van Limburg.

Ons gesprek vindt plaats in het Bestuursgebouw van het Provinciehuis te Hasselt. Op bezoek bij de gouverneur.. toch wel speciaal. In Nederland spreekt men van een “Commissaris van de Koning”. De heren Bovens (Commissaris van de Koning in Maastricht) en Reynders werken nauw met elkaar samen en bij gezamenlijke optredens wordt gemakkelijkheidshalve gesproken over de “beide gouverneurs”. Echter in Maastricht zelf zal men Dhr. Boven steeds aanspreken met Commissaris.

Mireille Dewever speelt nu even de hoofdrol. Samen met de kabinetschef is zij de steun en toeverlaat van de gouverneur. Ons gesprek gaat over de beleving van het secretaressevak in een overheidsomgeving.

Oorspronkelijk ambieerde Mireille een functie als accountant gezien haar affectie met de cijfers. Zij zag haar kans waar in een groot accountantsbedrijf dat in Brussel was gevestigd. Echter, destijds was de tijd nog niet rijp om aan vrouwen de functie van accountant toe te vertrouwen. Mireille is er toch blijven “hangen” en onverwacht het secretaressevak ingerold, hetgeen haar overigens goed beviel. Het werden 9 boeiende jaren waarin zij de functie van directiesecretaresse alle eer heeft aangedaan.

Van het bedrijfsleven naar de overheid

Het leven van Mireille nam een andere wending. Zij verhuisde van Brussel naar de provinciestad Hasselt waar ze de zorgen voor haar gezin combineerde met het managen van het advocatenkantoor van haar man.

Door een samenloop van omstandigheden belandde Mireille in 2000 in het Provinciehuis te Hasselt als part time kabinetsmedewerker van een Député, die destijds samen met 5 andere gedeputeerden deel uit maakte van de Deputatie (in Nederland spreekt men van Gedeputeerde Staten). Het werd niet alleen de start van een totaal andere beleving van het secretaressevak maar ook het begin van een boeiende carrière bij de overheid. “Het was voor mij een héél grote aanpassing”, zegt Mireille, “een wereld van verschil”. Het komt erop aan je core competences te gebruiken en een groot inlevingsvermogen te ontwikkelen om een functie bij de overheid tot een succesverhaal te maken. Dat heeft Mireille Dewever gedaan! Geen gemakkelijke klus in een omgeving waar politiek de hoofdrol speelt en waar je noodgedwongen in hokjes werkt met weinig grensoverschrijdende contacten. Als kabinetsmedewerker van de Député hield Mireille zich vooral bezig met “agendabeheer” in de breedste zin van het woord. Bovendien besefte Mireille al snel dat het zaak was je eigen netwerk te creëren. Je zit tenslotte in een politieke omgeving. Zij heeft dit discreet opgebouwd, hetgeen haar later ten goede is gekomen.

Mireille werkte doelbewust aan haar carrière. In 2004 werd ze fulltime ingeschakeld als financieel verantwoordelijke van een Europees project binnen de Euregio Maas Rijn en vanaf 2005 kreeg ze daarbij nog het fenomeen “renteloze studieleningen” onder haar hoede.

Kabinetsmedewerker van de gouverneur

Mireille had grote ambities. Het werken binnen het bestuur van een provincie biedt vele mogelijkheden, als je maar assertief genoeg bent om je wensen bij de leidinggevenden neer te leggen. Door haar vakbekwaamheid, ondernemerschap en de nodige lef werd Mireille in 2008 kabinetsmedewerker van de gouverneur. Zij heeft nog enkele maanden samengewerkt met wijlen gouverneur Steve Stevaert en sinds 2009 ondersteunt zij de huidige gouverneur van Limburg: Herman Reynders.

Wat maakt het leven van een kabinetsmedewerker boeiend?

De dagtaak van Mireille is bijgevolg moeilijk meetbaar. Het agendabeheer neemt het grootste deel van haar tijd in beslag en dat gaat zéér ver. Je moet als het ware een “totaalpakket” samenstellen bij vrijwel elke vergadering en/of bedrijfsbezoek; dit impliceert veel opzoekingswerk t.b.v. de benodigde achtergrondinformatie, toespraken voorbereiden in samenwerking met de kabinetschef, veelvuldige telefonische contacten met ministeries op Vlaams en Federaal niveau en met plaatselijke bedrijven en gemeentebesturen.

De officiële ontvangsten brengen een leuke afwisseling in de dagelijkse gang van zaken. In 2015 werden de koning en koningin in Hasselt ontvangen. Alles diende tot in de kleinste details te worden voorbereid volgens de protocollaire instructies die door het paleis werden opgelegd. “Het bracht een beetje stress met zich mee maar achteraf kijk ik er met plezier naar terug”.

Mireille doet gewoon haar ding. Zij ligt niet wakker van “New Generation” Management Assistants. Als kabinetsmedewerker van de gouverneur geeft zij management ondersteuning aangepast aan de omgeving en met de nodige discretie en integriteit. Haar vakkennis, socio-culturele vaardigheden, organisatietalent en service gerichtheid maken haar tot een volwaardige team player.

Mireille kijkt met plezier terug op een boeiende carrière bij het provinciebestuur van Limburg. Een uitdaging die zij zowat 20 jaar geleden is aangegaan en waar zij haar weg heeft gevonden.

Het leven van een kabinetsmedewerker van de gouverneur een saaie bedoening? Ik dacht het niet!

Geschreven door Nadine Decock, ambassadeur van het secretaressevak.

Persoonlijk ontwikkeladvies 

Opleidingsadvies SMI: Marjan en NiehkHoe houd jij je kennis en je vaardigheden up-to-date? En waar zie je zelf nog ontwikkelpunten? Je hoeft dit niet alleen te bedenken: Marjan en Niehk zijn de opleidingsadviseurs van SMI en kennen jouw vak en de ontwikkelingen als geen ander. Stel jouw vragen aan hen en vraag om een gratis en vrijblijvend persoonlijk ontwikkeladvies! Mail naar opleidingsadvies@secretary.nl of bel 040 – 2 974 947.

Download brochure Persoonlijk LeiderschapTip: Opleiding Persoonlijk Leiderschap

Wil jij jezelf ontwikkelen om op het hoogste niveau te presteren? Dat doe je met de jaaropleiding Persoonlijk Leiderschap voor de senior managementassistent. Een persoonlijk en uniek groeitraject met 10 masterclasses, intervisie en coaching .

Download de brochure

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

HR Officer, werving en selectie

Drie trends voor de HR assistent in de krappe arbeidsmarkt

Als ervaren HR assistent heb je een belangrijke rol binnen de werving en selectie in …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *