Geloof het of niet: dit is echt een zoekterm in Google. Vooral voor verkopers die door de assertieve secretaresse worden weggehouden bij hun doel; jouw manager aan de lijn krijgen. Er staan tips op internet hoe ze de assertieve secretaresse moeten omzeilen. Hoe ze ermee om moeten gaan en wat vooral wel of niet te zeggen tegen deze ‘gatekeeper’.
Assertief versus makke schapen
We moeten daar stiekem wel om lachen. Want secretaresses, dat betekent dat jullie je werk uitstekend doen. Op een paar na, want er schijnen ook ‘makke schapen’ te zijn. Deze secretaresses zijn niet het echte probleem, want die kunnen ze simpelweg wel omzeilen. Het gaat om die echte assertieve secretaresses die als een waakhond hun manager beschermen. Die bijten als je te veel vragen stelt.
Het woord assertief is nog aardig geformuleerd op internet, want waarschijnlijk zouden ze liever zeggen; hoe omzeil ik die ‘irritante’ secretaresse. Maar dan gooien ze natuurlijk meteen hun eigen ruiten in. Assertief klinkt wat aardiger.
Eigen belangen dienen
En dan zijn er zoveel secretaresses die graag wat assertiever willen zijn. De secretaresse is van nature dienstverlenend en wil juist duidelijker nee leren zeggen of grenzen stellen. Zijn dit dan ‘makke schapen’? Nee, want zij zijn juist heel assertief in het beschermen en ontzorgen van hun manager (de ander). Want dat is een deel van hun taak.
Maar als het om de secretaresses zelf gaat, dan is meer assertiviteit gewenst. Voor hun manager komen ze op, maar voor zichzelf nog niet. En daar moet verandering in komen.
Waarom je manager beschermen en jezelf niet?
Wil jij ook assertiever zijn, denk aan:
- Op een correcte manier zeggen dat je collega zelf die taak moet uitvoeren in plaats van het bij jou op je bureau leggen.
- Duidelijk je eigen ideeën naar voren brengen in overleg.
- In conflictsituaties uit je woorden komen.
- Duidelijke en opbouwende feedback geven.
- Aangeven dat jij jezelf wilt ontwikkelen en dat je wilt groeien in je functie.
Zo zijn er tal van zaken waarin jij meer voor jezelf kan opkomen, en iedereen heeft weer andere leerpunten. Ben jij die assertieve irritante secretaresse die zijn of haar manager goed beschermt tegen die vervelende verkopers? Zorg dan dat je dit gaat toepassen op jezelf. Dat je jezelf gaat beschermen en opkomt voor jouw eigen belangen.
Het werk van je manager wordt er niet alleen leuker op, ook jouw eigen werk wordt een stuk leuker. Want je durft te zeggen wat je op jouw hart hebt, op een eerlijke manier. Niet zoals die verkoper die trucjes gebruikt om jou te omzeilen…
Is er voor de makke schapen ook hoop?
Jazeker, ook voor jou geldt om te werken aan je eigen assertiviteit. En dat kun je dan meteen toepassen als die irritante verkopers weer bellen die je manager willen spreken, want dat gaat niet zomaar meer gebeuren. Je manager zal de verandering wel zien. Nog meer winst! En ‘mak schaap’ is maar weer een term waarmee wordt gesmeten, maar het is in ieder geval niet meer op jou toepasbaar.
Assertiviteit en meer: zelfstudie Managementassistent
Wil je jezelf verdiepen in hoe je assertiever wordt? En in nog veel meer belangrijke én nieuwe aspecten die passen bij de managementassistent van nu?
Met de 10 schriftelijke modules van de Zelfstudie Managementassistent update je jouw kennis in korte tijd. Je bepaalt zelf je leertempo en leert waar en wanneer je wilt. Je ontvangt het diploma op HBO-niveau na het succesvol voltooien van het examen.
Blijf daadkrachtig met deze opleiding
Het komt vaak voor dat je een helpende hand nodig hebt om breder te leren kijken en werken. Stilstaan is geen optie: het is belangrijk om jouw persoonlijke vaardigheden – zoals assertiviteit – aan te blijven scherpen.
De opleiding Senior Management Assistent is perfect om bijvoorbeeld te leren hoe je je manager voorziet van beter advies en steviger in je schoenen staat.
èèn Reactie
Pingback: Natuurlijk assertief optreden: leer van deze tips - blog.secretary.nl