Hét blog voor de ervaren assistant

Home » Communicatie » De kracht van een goed verhaal

De kracht van een goed verhaal

Online marketingHet is nog donker als ik ‘s ochtends in mijn auto stap op weg naar Utrecht. Het miezert en het is druk op de weg, maar met een lekker muziekje op de radio vind ik het niet erg om in de file te staan. Ik ben al een eind op weg als het stopt met regenen en ik achter de weilanden langzaam de zon zie opkomen. De lucht kleurt pastel roze, wat kan Nederland toch mooi zijn! Een inspirerende rit op weg naar een training waarin ik meer ga leren over de kracht van een goed verhaal.

Vandaag is de derde en laatste dag van de cursus Online Marketing Assistant van SMI. De eerste twee dagen heeft docente Maaike Gulden ons alles uitgelegd over het belang van een marketingplan, hoe we social media effectief kunnen inzetten voor ons bedrijf en wat een persona is. We hebben geleerd hoe je een content planning maakt en hoe je aan leuke ideeën voor content komt. Vol inspiratie kwam ik na die dagen thuis. Vandaag gaat Iris Barzilay ons leren hoe we verhalen voor het web kunnen schrijven.

Het is leuk om iedereen weer te zien. De sfeer in de groep is goed en onder het genot van een kop thee of koffie kletsen we even bij. Omdat we vandaag een nieuwe docente hebben, beginnen we met een voorstelrondje. De klik tussen Iris en de groep is er meteen en enthousiast vertelt ze wat over haar achtergrond en ervaring. Vervolgens neemt ze ons mee in de wereld van storytelling. We luisteren aandachtig als ze ons tips geeft over hoe je geschikte content kunt vinden (eigenlijk overal!), hoe je een verhaal goed opbouwt en hoe je de aandacht van de lezer vasthoudt.

Een goed verhaal roept gevoel op.

En dan gebeurt er iets bijzonders. Iris deelt een heel persoonlijk verhaal met ons. De vertrouwde sfeer binnen de groep laat het toe dat ze haar hart open stelt. Ademloos luisteren we naar haar, terwijl ze ons meeneemt in een stukje indrukwekkende familiegeschiedenis. Als ze klaar is, kun je een speld horen vallen. Voorzichtig slik ik de brok in mijn keel weg. Dit is storytelling.

Na een enerverende ochtend is het tijd voor de lunch. Dat is altijd een feestje bij La Vie, want het buffet is zeer uitgebreid en goed verzorgd. Tijdens deze onderbreking laat ik even bezinken wat we vanochtend allemaal hebben geleerd. Daarna gaan we vol enthousiasme verder met het middagprogramma.

Na nog wat korte theorie is het dan toch echt zo ver, we moeten aan de slag. Iris vraagt ons allemaal een blog te schrijven. Een beetje vertwijfeld kijken we elkaar aan. Kunnen we dit wel? Ik voel een lichte paniek opkomen als ik een verhaal moet bedenken, maar dan begin ik maar gewoon met typen. Als ik eenmaal bezig ben, ga ik als een trein. Binnen no-time tover ik mijn hersenspinsels om tot een verhaal. Als iedereen klaar is mogen we om de beurt onze blog voorlezen. Leuk om alle verhalen te horen. Door de training luister je er toch anders naar en wordt alles een bron van inspiratie. Dan ben ik aan de beurt. Terwijl iedereen aandachtig luistert, lees ik mijn (fictieve) verhaal voor. Het gaat over Bas, 8 jaar, die dankzij een VR bril zonder angst en pijn bloed laat prikken in het ziekenhuis. Af en toe hoor ik wat gegniffel. Mooi, de humor komt over. Na afloop krijg ik complimenten. Wauw, wat gaaf! Door mijn perfectionisme kan ik af en toe best onzeker zijn, deze bevestiging is daarom erg fijn. De positieve reacties van de docente en mijn medecursisten geven me een boost. Ik kan dit! En misschien nog wel belangrijker, ik vind dit leuk!

Aan het eind van de middag is iedereen moe maar voldaan. We hebben veel geleerd deze dagen en we hebben genoeg handvatten gekregen om de theorie toe te gaan passen in de praktijk. Als we afscheid van elkaar nemen voelt het alsof we elkaar al jaren kennen. Gelukkig kunnen we via social media contact met elkaar houden. Met een tevreden gevoel en een hoofd vol ideeën stap ik weer in mijn auto.

En zoals een wijs man ooit zei: “Schrijven is een ambacht. Om er goed in te worden moet je het heel veel doen.”

Dus, to be continued…

Deze blog is geschreven door Simone van den Bosch. Zij was deelneemster van de cursus Online Marketing assistent van Secretary Management Institute. 

Werk als assistant aan jouw nieuwe specialisme!

Begint het te kriebelen en wil jij – het liefst direct! – aan de slag met online marketing binnen jouw organisatie?

Volg dan nu de 2-daagse cursus Online marketing assistent (met als optionele 3e lesdag: smeuïg schrijven voor het web) waar je leert hoe je een marketingplan maakt en hoe je social media effectief inzet voor jouw organisatie. Een specialisatiekans voor iedere management assistent – zeker bij kleinere organisaties.

Lees meer over deze cursus

 

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

Incompany training assistants

7 redenen waarom je kennis wilt maken met de Secretary Online Academy!  

Om je persoonlijke en professionele vaardigheden te verbeteren moet je oefenen. Oefenen, oefenen, oefenen. Een …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *