Het juiste antwoord op deze vraag is: een egel. Dat klinkt niet helemaal logisch, maar toch moeten we ons gaan gedragen als egels. We leggen uit waarom het egelprincipe van Jim Collins, niet alleen bedrijven, maar ook jou succesvol maakt.
Er was eens…
Het verhaal over de egel en de vos komt van de Grieken. De vos beschikt over meerdere vaardigheden. Hij is snel en slim. Zo bedenkt hij eerst een plan, een strategie, om een prooi te vinden. Hij houdt daarbij rekening met wat er gebeurt in zijn omgeving. Daarnaast gaat hij sluw te werk. Maar werkt zijn plan bij de egel? Nee, want als de egel zichzelf oprolt, kan de vos niks doen. De vos moet weer terug naar de tekentafel om met een nieuwe oplossing te komen. En de egel, die kan weer rustig verder eten en die hoeft zich alleen druk te maken als de vos weer op zijn pad komt.
Less is more
Collins beschrijft in zijn boek ‘Good to great’ (2001) dat succesvolle bedrijven zich richten op waar ze ontzettend goed in zijn en daarbij niet met andere producten of services bezighouden. Dit is te zien aan hun missie en visie. Het beschrijft simpelweg de reden waarom ze bestaan. Less is more. En dat is wat een egel ook doet, hij focust zich op één taak en kijkt niet teveel om zich heen. Dit geldt niet alleen voor bedrijven, maar ben jij als werknemer voldoende gefocust? Ben jij ook wel eens met alles tegelijk bezig? En geeft dit jou voldoening? Heb jij plezier in wat je doet? Wat maakt jou gelukkig? Om terug te gaan naar de essentie (hoe word ik een egel?), stelt Collins de volgende drie vragen aan bedrijven en aan jou:
- What are you deeply passionate about?
Deze vraag gaat over jouw passie. Waar word jij enorm enthousiast van? Waar krijg je een adrenalinekick van? Waar ligt jouw hart? Waar word je warm van? Wat kan jou inspireren? - What can you be the best in the world at?
Als je kijkt naar alle taken die je moet uitvoeren, waarin excelleer jij? Waar ben jij ontzettend goed in? Benut jij optimaal jouw kwaliteiten en talenten? Besef ook dat je niet overal de allerbeste in hoeft te zijn. - What drives your economic engine?
Hoe laat jij zien dat je een waardevolle werknemer bent? Hoe kan jij jouw toegevoegd waarde omschrijven? Wanneer is jouw leidinggevende tevreden?
Deze drie cirkels overlappen elkaar in het midden. Je krijgt daardoor inzichtelijk of datgene waarin je het allerbeste bent, ook jouw passie is en dit voldoende oplevert voor jezelf en de organisatie.
Bronnen:
Mulder, P. (2018). Egelprincipe van Jim Collins. Geraadpleegd van toolshero: https://www.toolshero.nl/strategie/egelprincipe-jim-collins/
Collings, J. (2020). The Hedgehog concept. Geraadpleegd van Jim Collins: https://www.jimcollins.com/concepts/the-hedgehog-concept.html
Met passie aan het werk
Tijdens de Nationale Secretaresse Dag 2020 staat jouw persoonlijke groeiplan weer centraal en ga je vol energie weer aan de slag. Op een leuke manier starten we de dag. Na de workshops ga je samen met je vakgenoten genieten van een hapje en een drankje en vieren we samen dat SMI 30 jaar bestaat in 2020.
Stel jouw persoonlijk programma samen en kies 3 workshops:
- Agile/Scrum: sprint naar het resultaat
- Hoe overleef ik een overvloed aan informatie?
- Future proof rollen versus jouw talent
- Ben jij introvert of extravert?
- Hoe bepaal je jouw toegevoegde waarde?
- Van lappen teksten naar krachtige beelden
- De invloed van jouw drijfveren
- Baas over je gedachten
- Coaching: begin bij de basis
- Leer van verschillende generaties op de werkvloer
- Sharepoint op het secretariaat voor starters
- Zakelijk tekenen
- Gezond en fit op het werk
- Lef, durf en DOEN: vergroot je daadkracht
- Online opvallen: van clicks naar klanten