Hét blog voor de ervaren assistant

De assistant als influencer

Wij laten ons als consument graag beïnvloeden door andere mensen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dan ook dat bijna iedereen (92 procent) gevoelig is voor aanbevelingen van anderen en de helft struint social media af op zoek naar nieuwe trends en ideeën.

Als we naar generatie Z kijken, de synthetische generatie, dan is het zijn of worden van influencer helemaal niet zo gek. Dus assistant, wat let je?

Influencen = beïnvloeden

Influencen betekent eigenlijk niets anders dan anderen beïnvloeden. Door een scherpe mening te delen of bijvoorbeeld een bepaalde (levens)visie uit te dragen stimuleer je je volgers te kiezen voor eenzelfde levensstijl, soortgelijke producten etc. zoals jij gebruikt – de influencer. Social media kanalen zijn daar de uitgelezen plek voor.

Eigenlijk doe je dit op je werk ook al

Gedurende je werkdag ben je collega’s en werkrelaties continu aan het beïnvloeden, bewust en/of onbewust, om er onder andere voor te zorgen dat:

  • ze jou de gevraagde stukken op tijd leveren
  • je je taken op tijd gedaan krijgt
  • je de goede werkrelatie behoudt

En daar is niets negatiefs aan. Het helpt je juist enorm in je werk.

Synthetische generatie

Als het gaat om online influencen, kun je veel leren van de synthetische generatie. Sogeti schreef er een enorm interessant rapport over – het lezen waard!

Zij vertellen dat het leven van de nieuwe generatie synthetisch is, alles loopt door elkaar en smelt samen tot een nieuw geheel. Hun wereld is tegelijkertijd digitaal en analoog en een onderscheid wordt niet langer gemaakt.

Bovendien zijn het allemaal influencers. Ze tonen zichzelf in sociale-mediakanalen op kleine schaal aan vrienden en familie of aan een miljoenenpubliek om invloed uit te oefenen. Waar voorheen alleen de fysieke identiteit zich aan de buitenwereld kon spiegelen, vindt de reflectie op hun bestaan nu 24/7 plaats op het internet, aldus het rapport.

Het publiek daarvoor is groot! In een minuutje tijd worden…

  • 4,3 miljoen YouTubevideo’s bekeken;
  • 2,4 miljoen ‘snaps’ gefabriceerd;
  • 18 miljoen text messages verstuurd;
  • 38 miljoen WhatsApp-berichten verstuurd;
  • 481.000 tweets verzonden en;
  • Loggen een kleine miljoen mensen in op Facebook.

Hoe word je influencer?

Stel je hebt altijd al influencer willen worden en jonge secretaresses willen inspireren over hun toekomstige vakgebied of collega-assistants willen inspireren over de technologische ontwikkelingen in het vak – hoe pak je dat dan aan?

1. Authenticiteit

Niets is belangrijker dan authenticiteit uitstralen. Als de consument ergens een hekel aan heeft, is het gevoel te hebben te worden genept. Dus: weet waar je voor staat en wat je uit wilt stralen. Zorg dat je hier vervolgens ook consequent in bent.

2. Social media accounts

Zorg voor een strategie voor je social media accounts. Bij een duidelijk, authentiek verhaal hoort sterke branding die weerspiegelt in je kanalen zoals LinkedIn of Instagram.

*LinkedIn kun je heel goed inzetten rondom zakelijke thema’s. Wil je de medemens iets bijbrengen over persoonlijke thema’s, kies dan eerder voor Instagram.

3. Interactie

Het is belangrijk dat je de interactie aangaat. Volgers willen niet alleen naar plaatjes kijken of artikelen lezen. Zij willen de persoon achter de profielfoto leren kennen.

Wist je dat Digital Humans ook influencer kunnen worden?

Digital Humans, wat is dat? Nou, dat is geen influencer van vlees en bloed, maar een computervariant.

Ja, je leest het goed. En geloof het of niet, maar sommige hebben het al gemaakt als influencer zoals Shudu Gram, ’s werelds eerste digitale topmodel.

Opleiding Future Work Skills: download brochure

Opleiding Future Work Skills

Door de technologische ontwikkelingen en veranderingen, waar deze synthetische generatie heel goed op inspeelt, verandert er veel in je vak. Daardoor worden er ook steeds nieuwe vaardigheden van je gevraagd. Heb je het gevoel nog niet voldoende voorbereid te zijn, bekijk dan eens populaire 5-daagse opleiding Future Work Skills voor de management assistent en zorg dat je weer up-to-speed raakt.

Lees meer over de opleiding Future Work Skills

 

 

Over maud

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Simpele digitale eyeopeners voor ondersteuners

Elke ondersteuner is bezig met de toekomst van het vak. Maar toch lijkt het digitale …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *