Hét blog voor de ervaren assistant

3 Tips om je assertiever te gedragen

Autoritair gedrag kan in een werkrelatie enorm vervelend zijn. Het gaat niet over de persoonlijkheid, maar wel over het gedrag van mensen. Vaak is het ook zo dat autoritair gedrag wordt ervaren als de ander zich onderdanig opstelt. Dit noemen wij ook wel sub-assertief gedrag.

Hoe vaak verzin jij smoesjes om ergens onderuit te komen of zeg je “sorry” in plaats van een duidelijke “nee”? Je kiest dan meer in het belang van de ander en minder voor je eigen belang.

Bijvoorbeeld: jouw leidinggevende vraagt of jij over wilt werken en je hebt al een maandenlang een afspraak staan met een vriendin. Toch zeg je “ja” tegen de leidinggevende. Je stelt jouw belang ondergeschikt aan het belang van de ander. Natuurlijk is dat een keer helemaal niet erg, alleen als jij vaak het gedrag van de ander als autoritair beschouwt, kun je eens kijken hoe het met jouw assertiviteit is gesteld.

Sub-assertief versus agressief gedrag

Naast sub-assertief gedrag heb je ook nog agressief gedrag. Bij agressief gedag kijk je alleen maar naar je eigen belang; je hebt geen begrip voor het belang van de ander. Dit kun je ervaren wordt als autoritair gedrag. Wij noemen dit weleens “je groter maken”. Het komt vaak voort uit onzekerheid of angst.

De gulden middenweg: assertief gedrag

In het midden zit assertiviteit. Assertief gedrag kijkt naar het belang van de ander en van jezelf. In het voorbeeld hierboven kies je dan voor jezelf en zoek je naar een oplossing waarmee het belang van de ander ook wordt gezien.

Je toont assertief gedrag als je tegen je leidinggevende zegt (in het voorbeeld m.b.t. het overwerken en de afspraak met je vriendin): “Vanavond kan ik niet doorwerken, maar wat ik wel kan doen is morgenochtend wat eerder beginnen”. Of: “Vanavond kan ik niet doorwerken, want ik heb een afspraak die voor mij erg belangrijk is”.

Tips voor meer assertiviteit

Assertiviteit is op een directe en eerlijke manier uiten waar het volgens jou om gaat, zonder de ander te kwetsen. Hierbij geef ik je 3 tips om je assertiever te gedragen:

  1. Maak voldoende gebruik van het woord “ik” (niet overmatig, want dan wordt het agressief).
  2. Wees duidelijk in je communicatie en blijf neutraal (geen emoties).
  3. Maak onderscheid tussen feiten en meningen.

Ik weet zeker dat je dan minder last hebt van het autoritaire gedrag van de ander… 🙂

Geschreven door trainer Astrid Kies

Meer interessante blogs ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Het verschil tussen uitzenden en detacheren – en waarom Sandra van der Pluym voor dat laatste kiest

Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Zijn dat niet twee termen voor hetzelfde …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *