De snelle overgang van werken op kantoor naar (gedeeltelijk) thuiswerken verandert de spelregels. De behoefte aan verbinding en leiderschap is groter dan ooit. Waarom dan? En wat betekent dit voor jouw rol als assistant? Anita van Oijen-Hanegraaf – trainer in o.a. leiderschap en organisatiegroei – legt het je uit.
Anders werken betekent anders communiceren
Hybride werken betekent veel meer digitale communicatie en minder fysieke communicatie:
- Vaste communicatieonderdelen van ‘vroeger’ zijn nauwelijks nog mogelijk, omdat niet iedereen op hetzelfde tijdstip aanwezig is. Denk aan een vergadering in één ruimte, een praatje bij de koffieautomaat, samen lunchen, even aan elkaars bureau van gedachten wisselen of een nieuwe collega verwelkomen en inwerken.
- Het creëren van verbinding tussen alle werknemers en de organisatie is wezenlijk anders als een deel thuis werkt.
- Ook het interpreteren van non-verbale communicatie is veranderd: het is toch anders of je iemand voor een schermpje ziet zitten of live tijdens een bijeenkomst ontmoet.
Kortom: communicatie moet je online echt anders organiseren en structureren.
Hybride werken betekent ook anders leidinggeven
Ook heeft deze nieuwe manier van werken grote impact op de wijze van leidinggeven. Want als je iemand dagelijks meemaakt op kantoor, merk je veel sneller hoe het met diegene gaat en welke behoefte hij/zij aan leiderschap heeft.
Nu moet je je bewust zijn dat diegene in een andere omgeving is – vaak thuis – met alle consequenties van dien. Bijvoorbeeld:
- een alleenstaande collega die de contacten op kantoor heerlijk vindt en nu dus echt alleen is…
- een collega die thuis scholing moet volgen met twee kinderen en een eveneens thuiswerkende partner…
- een collega die de innerlijke druk voelt om nog meer te werken en daarom niet kan afschakelen…
Je moet je dus als leider veel meer bewust zijn van de ander. Denk goed na over de behoefte, mogelijkheden en onmogelijkheden, psychische gesteldheid en de wijze waarop je de verbinding blijft houden met elkaar en de organisatie.
Verbindend leiderschap: een uitstekende kans voor de assistant
Het uitgangspunt van verbindend leiderschap is dat je de ander echt waarneemt en van daaruit de verbinding creëert met elkaar. Het waarnemen van de ander en vervolgens de communicatie afstemmen op diegene zijn essentieel om een prettige werkomgeving te realiseren. In deze omgeving voelt iedereen zich senang, kan iedereen zich ontwikkelen en worden tegelijkertijd de organisatiedoelstellingen gerealiseerd.
Met name jij kan in jouw functie als assistant hierin geweldige ondersteuning bieden aan degene waar jullie voor en mee werken. Oftewel: het signaleren van en het communiceren naar degene die hier van nature niet zo mee bezig zijn.
Dit blog is geschreven door Anita van Oijen-Hanegraaf, docent van onderstaande opleiding Executive Assistant/PA als strategisch partner.
Opleiding Executive Assistant als strategisch partner
Verbindend leiderschap is een vast onderdeel van de opleiding Executive Assistant/PA als strategisch partner:
- leer hoe je je zintuigen nog beter inzet en je communicatie skills nog verder optimaliseert;
- zodat je nog beter gehoord wordt en nog meer invloed hebt in je dagelijkse werk.
Je wordt sparringpartner op niveau voor jouw manager(s) en speelt feilloos in op de sterk veranderende omgeving waarin je werkt.