Hét blog voor de ervaren assistant

Toegevoegde waarde als Office Manager of PA? Wat dacht je van marketing?

Marketing, Facillity en HR (Human Resources). Vakgebieden waarvan werkzaamheden, in kleine tot middelgrote organisatie, steeds vaker onder verantwoordelijkheid van de Office Manager en Personal Assistant vallen, zie ook mijn blog “De veranderende rol van Office Manager en Personal Assistant”

Wat speelt er binnen jouw functie? Als assistant ben je ook intensief betrokken bij één van de eerder genoemde specialismen. Het schrijven van een persbericht misschien, het organiseren van een bedrijfsevent, contacten met het reclamebureau, het beheren van de company website of behartigen van het LinkedIn profiel van je directeur. In dit geval allemaal marketing & communicatie activiteiten. En niet voor niets, want marketing is hot!

Social Media
E-mail is nog steeds de meeste gebruikte vorm van digitaal communiceren. Er zijn in totaal maar liefst drie keer zoveel mailadressen in omloop dan het totaal aantal accounts van Facebook en Twitter samen. E-mail marketing is dan ook een actueel fenomeen. Een ander onderdeel binnen marketing, zo herkenbaar dat het niet meer weg te denken is uit onze samenleving, bedrijfsvoering en privé leven, is social media.

Facts & Figures
Wist je dat:

  • Nederland Europees koploper is in het gebruik van social media?
  • You Tube maandelijks meer dan 1 biljoen visitors heeft, wat resulteert in meer dan 6 biljoen uur video?
  • LinkedIn “s werelds grootste zakelijke online netwerk is waarbij 27% up tot date blijft via mobile devices?
  • Twitter pas sinds 2006 bestaat en meer dan 400 miljoen tweets per dag verwerkt? (ruim 5.700 tweets per seconde!)
  • Pinterest pas sinds deze zomer in Europa haar eerste campagne heeft gedaan en Nederland al 600.000 gebruikers heeft?
  • Vive de “Twitter van Online videoland” wordt genoemd en ondanks de lancering dit jaar nu al als Instagrams grootste concurrent wordt bestempeld?
  • Er nog veel meer te vertellen is, maar ik je graag hiervoor verwijs naar de tips hieronder.

Marktwaarde
Kennis veroudert steeds sneller. Wat vandaag “hot” is, is morgen “not”. Bovendien krijgen we dagelijks meer informatie op ons scherm dan onze hersenen op één dag kunnen verwerken. “Wil je als assistant van toegevoegde waarde blijven? Dan moet je excelleren op personal touch en regisseursschap.” aldus Annemarie de Martines / Auteur “Adieu Secretaresse, Hello Assistant”. ” Specialisatie op een bepaald terrein als HRM, marketing of communicatie is daarmee een belangrijk speerpunt in het vaststellen van je marktwaarde als assistant.”

“Second in Command”
De term “second in command” is al eerder deze blogreeks naar voren gekomen. Als assistant krijg je als tweede man in sparringsessies de kans mee te kijken, te beoordelen en uit te voeren, zonder de beslisser of eindverantwoordelijke te zijn. Zit jij ook in deze positie en wil je tegelijkertijd je marktwaarde verhogen? Doe dan je voordeel met onderstaande tips.

Tips & Tricks

  • Breng en hou je kennis actueel door regelmatig op sites als marketingfacts.nl en frankwatching.nl te kijken of abonneer je op de digitale nieuwsbrief.
  • Ben benieuwd hoe je zelf, maar ook je directeur en het MT te vinden is op internet. Hoe zichtbaar zijn jullie? Is de content professioneel en in lijn met de wens van de organisatie?
  • Blijf op de hoogte van alle uitingen waarin je directeur of de organisatie wordt genoemd door Google Alerts aan te maken.
  • Kijk eens vrijblijvend wat jouw organisatie met social media doet. Welke media gebruiken ze? Hoe intensief en interactief gebeurt dit? Bereiken ze de doelgroep? Kijk eens kritisch hiernaar en onderbouw waarom en hoe jouw organisatie zich hier beter kan profileren.
  • Begin je aan social media en is alles nieuw? Kies dan één medium dat het beste bij de organisatie past en ga voor inhoud en kwaliteit. Bouw dit langzaam uit en voorkom meerdere kanalen die niet up to date zijn.

Aan de slag?
Zin om als Office Manager of Personal Assistant verdiepend met marketing en social media aan de slag te gaan? Succes met werken aan je “marktwaarde” en geniet en leer volop van hetgeen de positie van “second in command” je brengt. SMI biedt daarnaast de turbotraining Aan de slag met Social media aan.

Heb je tips en ervaringen die je wilt delen, dan nodig ik je uit een comment toe te voegen.

Geschreven door Marloes Egberts

Turbotraining Social Media

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Simpele digitale eyeopeners voor ondersteuners

Elke ondersteuner is bezig met de toekomst van het vak. Maar toch lijkt het digitale …