Ja, dit wil ik! Maar waar begin ik aan?
Soms komt er iets op je pad, waarvan je aanvoelt dat het goed is daar iets mee te doen, ook al kun je niet helemaal verklaren waarom. Dat zijn de spannende dingen in het leven. Mij overkwam dit begin 2010, toen ik een carrière dip achter de rug had en voorzichtig weer aan het opkrabbelen was.
Tijdens een korte opdracht via een detacheringsbureau kreeg ik een vraag van een directeur met drie medewerkers in dienst, of ik hem wilde ondersteunen bij het starten van een kantoor. Hij werkte tot nu toe vanuit huis. Ik dacht ‘wow, dat ga ik doen’, maar wist niet echt waar ik aan begon. Korte tijd later kreeg ik een verzoek van een andere organisatie om een secretaresse die met zwangerschapsverlof ging een viertal maanden te vervangen, later in datzelfde jaar.
Hallo Kamer van Koophandel!
Deze twee vragen, en vooral het gegeven dat ik aan beide graag wilde tegemoetkomen, hebben ertoe geleid dat ik me liet inschrijven bij de Kamer van Koophandel, onder de naam Top Secretariaatsservice Maria van Dun. Aanvankelijk vooral om deze twee opdrachten tegelijkertijd te kunnen uitvoeren, volgens de administratieve regels van de Belastingdienst.
Aan tafel als ondernemer in plaats van kandidaat
En dan zit je ineens niet meer als kandidaat of sollicitant aan tafel met een opdrachtgever, maar als gelijkwaardige partij, als eenpersoonsbedrijf. Dat was best spannend: bespreek je eigen voorwaarden en je uurtarief, maak afspraken over wanneer je op welke locatie aanwezig bent, of maak afspraken over werken op afstand, je bereikbaarheid en beschikbaarheid. Je zit in een rol waarin je je draai nog moet vinden.
Steeds bekender terrein
Langzaam maar zeker wordt alles duidelijker: je laat je informeren door een accountant, je bedenkt een huisstijl en boodschap die je wil uitdragen, je bent vindbaar op een website en/of social media en hebt een eigen domeinnaam, gebaseerd op je bedrijfsnaam. Je komt op het spoor van een vereniging van freelance secretaresses en zoekt contact. In het begin is het erg fijn als je een beroep kunt doen op ervaren vakgenoten, met wie je kunt sparren en bij wie je met vragen terechtkunt.
En dan ben je eigen baas!
Dan merk je na verloop van tijd dat het best goed bevalt om ‘eigen baas’ te zijn. Je ervaart heel direct of je het goed doet, of niet. Hoewel het werk inhoudelijk bekend terrein is, is het een wereld van verschil om dit werk te doen vanuit je eigen motivatie, vanuit je zelfgekozen uitgangspunten hoe je wil werken. Niet gebonden aan een dienstverband, een prikklok, functioneringsgesprekken, verlofaanvragen….., maar als serieuze partner je werk inhoudelijk goed doen en je eigen zakelijke afspraken met je opdrachtgever maken.
Je gaat snappen hoe een bedrijf in elkaar zit
Je kunt zelf bepalen welke uitstraling je geeft aan jezelf en aan je bedrijf. Er is niemand die je beperkingen oplegt of aan wie je toestemming moet vragen om iets wel of niet te doen. Een mooi bijkomend voordeel is dat je heel goed gaat snappen hoe een bedrijf in elkaar zit. Hoe klein ook als eenmanszaak, je hebt met alle facetten van een bedrijf te maken: financiën, belastingen, verzekeringen, inkoop, algemene voorwaarden, regelgeving, huisstijl, marketing, Public Relations en eventueel personele zaken. Deze kennis komt je als management ondersteuner sowieso goed van pas en maakt je waardevoller voor elke organisatie.
Ben je moe of belast?
Sinds de start van mijn eenmanszaak ben ik zeker weleens moe geweest, als ik soms ‘ja’ had gezegd tegen een klus waarbij ik me misrekend had in de omvang en de tijd die ik daarvoor nodig had. Maar van zware belasting is geen sprake geweest. Het verschil tussen moe zijn en belast zijn is mij goed duidelijk geworden. Ik ben van mening dat de belangrijkste factor hierbij is vanuit welke motivatie je werkt. Niets is zo leuk als te werken vanuit en voor je eigen bedrijf, waarbij je soms ‘op je snufferd gaat’ maar dit alleen maar beschouwt als een goede les om je eigen bedrijf nóg beter te maken.
Je kunt vaak meer dan je denkt!
Tot begin 2010 had ik nooit van mezelf gedacht om ooit als ondernemer door het leven te gaan. Misschien had ik wel een verkeerd beeld van wat dat is, het ondernemerschap. Als ik nu terugkijk, beschouw ik het als een avontuur dat mijn werkende leven alleen maar mooier heeft gemaakt en wat heeft bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling, op een heel natuurlijke manier. Het ondernemerschap blijkt bij me te passen. Dat had ik nooit geweten als ik die eerste stappen niet gezet had. Je kunt vaak meer dan je denkt.
Geschreven door Maria van Dun. Maria van Dun biedt management ondersteuning aan MKB en adviseert secretaresses bij hun onderlinge samenwerking en persoonlijke efficiency.
Wil jij sparren over je ontwikkelmogelijkheden?
Marjan en Niehk zijn de opleidingsadviseurs van SMI en kennen jouw vak en de ontwikkelingen als geen ander. Stel jouw vragen aan hen! Het zorgt gegarandeerd voor een nieuwe kijk op jouw ontwikkeltraject en toekomstige rol. Het advies is altijd vrijblijvend, uiteraard.
Mail opleidingsadvies