Hét blog voor de ervaren assistant

Scaling-model: wat is er beter bij 1 puntje meer?

Er bestaan veel modellen om persoonlijke groei te bewerkstelligen. Sommige zijn ingewikkeld, en andere weer veel praktischer. Een eenvoudig hulpmiddel om een positieve verandering door te voeren in je leven is het scaling-model. Je geeft verschillende onderdelen van je leven een cijfer, en gaat vervolgens na wat er anders is als het cijfer hoger is.

Het scaling-model is een puntensysteem: 1 is het slechtste dat je je maar kunt voorstellen, en een 10 geef je als alles perfect is. En dat kun je toepassen voor allerlei onderdelen van je leven. Bijvoorbeeld je financiële situatie, je carrière, je relatie, je woonomgeving, jouw gezondheid, voor alles.

Geef altijd een compliment
Voordat je begint met het geven van cijfers is het belangrijk dat je jezelf realiseert dat elk cijfer een compliment waard is. Als je je situatie een 2 geeft, dan is het superknap dat je het al zo lang volhoudt, en dat je nu initiatief neemt om het beter te gaan doen. Geweldig! Geef je een onderdeel van je leven het cijfer 8, dan is dat ook geweldig, omdat je het dan al best goed voor elkaar hebt, en nog maar een paar stapjes van de perfectie vandaan zit.

Ook is het belangrijk om jezelf te realiseren dat het gaat om wat jij wilt in jouw leven. Anderen kunnen wel zeggen dat iets niet goed is, maar jijzelf kunt het wel fantastisch vinden. Laat jezelf niet door anderen onder druk zetten om iets hoger of lager te waarderen. Het is jouw leven, dus jij bepaalt de kwaliteit van jouw leven, en bepaalt zelf wat je wilt bereiken in je leven, en wat jouw niveau van perfectie is. Niet iemand anders.

Stappenplan:

1) Bedenk welk onderdeel van je leven je wilt verbeteren

2) Geef dat onderdeel een cijfer

3) Geef jezelf een welgemeend compliment voor het cijfer

4) Geef jezelf 1 puntje meer (een 6 wordt een 7, een 4 wordt een 5)

5) Schrijf op wat er anders is bij een puntje meer

6) Schrijf op wat je zelf kunt doen om die veranderingen in te zetten

Voorbeeld: meer werkplezier
Stel je voor dat je jouw werkplezier wilt verhogen. Dan geef je jouw baan eerst een cijfer, bijvoorbeeld een 6. Dat is fantastisch want ondanks dat het een voldoende is, wil je nu al actie ondernemen om het nog beter te maken. Dat is een compliment waard! Maar je wilt het beter maken. De stap van een 6 naar een 10 is niet realistisch op korte termijn, tenzij er een wonder gebeurt. Maar de stap van een 6 naar een 7 is een periode van een maand best realiseerbaar. Het doel wordt dus verbetering van jouw carrière naar het cijfer zeven in een maand tijd! Dat is te doen.

Dan ga je nu opschrijven wat er allemaal anders is als je die zeven bereikt hebt. Zorg dan dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt over wat je kunt bereiken. Dus als je baas vaak boos aan je bureau staat en dat vind je niet fijn, dan beantwoord je de volgende vraag: wat kan ik anders doen zodat mijn baas minder vaak boos is? Dan neem je zelf de verantwoordelijkheid.

Wat is er anders?
Dus je gaat los met het opschrijven van wat er allemaal anders is bij die 7, bijvoorbeeld:

Ik werk efficiënter, ik ga met meer plezier naar mijn werk, ik verdien wat meer geld, ik mag opleidingen volgen, ik doe meer verschillende taken, ik heb een prettiger gevoel.

Wat kun jij concreet doen?
Vervolgens ga je opschrijven wat jij concreet kunt doen om die zaken te bereiken. Bijvoorbeeld: Ik werk efficiënter, omdat ik een cursus organiseren ga volgen, en elke dag “s ochtends een lijstje maak met de vier dingen die ik die dag zeker af wil hebben, en door mijn email alleen om 11.00 uur en 16.00 uur te bekijken.

Ik ga met meer plezier naar mijn werk bereik ik door de dag te beginnen met iets dat ik heel leuk vind, en door mijn aandacht te richten op de zaken die ik wel leuk vind aan mijn werk, en aan mijn collega”s. Meer verdienen gaat me lukken doordat ik een lijstje maak met alle dingen die ik heb bereikt het afgelopen half jaar, en daarmee ga ik naar mijn manager. Ook ga ik opschrijven waarom het volgen van opleidingen belangrijk is, en hoe ik mijn werk nog beter doe als ik bepaalde opleidingen heb gevolgd, en daarmee toon ik aan dat ik nog meer meerwaarde krijg voor de organisatie. Met dat lijstje ga ik naar mijn manager.

Ik doe meer verschillende taken: ik plan mijn werk beter in, zodat ik ook zaken kan oppakken die ik heel leuk vind, maar waarvoor ik minder tijd had. Om die extra leuke taken te doen leg ik contact met de collega”s die ze nu al doen en vraag hen of ik ze kan ondersteunen. Ik zorg dat ik een prettiger gevoel heb, doordat ik zelf zorg dat ik altijd het zonnetje in huis ben, en doordat ik meer aandacht heb voor mijn collega”s, en omdat ik in mijn vrije tijd meer dingen doe waar ik een goed humeur van krijg, zoals sporten, leuke films kijken of afspreken met vrienden en vriendinnen.

Kleine veranderingen, grote resultaten
Dit zijn allemaal relatief kleine veranderingen, die je kunt doorvoeren. Desnoods stapsgewijs kunt doorvoeren. Want kleine veranderingen kunnen grote resultaten brengen. Vergelijk het maar met fietsen of autorijden. Als je jouw stuur een centimeter naar links of rechts doet, merk je eerst weinig verschil. Maar na een tijdje rij je de andere kant op.

Het Scaling-model helpt om die kleine veranderingen te vinden. Het is dan aan jou om ze door te voeren! Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je kleine stapjes neemt, in een korte periode die voor jou te overzien is.

Veel succes!

Over eduard van brakel

Bekijk ook

Dé tip om slimmer te werken met Outlook

Astrid Vedder, docent van de cursus Slimmer werken met Outlook & M365, geeft de tip …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *