De meeste mensen gooien termen als HR, personeelszaken en personeelsbeleid lukraak door elkaar. Zijn al die verschillende aanduidingen synoniem of zijn ze wezenlijk verschillend van elkaar?
Het verschil tussen personeelszaken en HR
Personeelszaken/P&O is over het algemeen uitvoerend, HRM/HR is vaak strategisch van aard. In de basis zijn het allemaal afdelingen die de organisatie ondersteunen in alle onderdelen die te maken hebben met de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer.
- Personeelszaken/P&O: uitvoerend
Deze afdeling neemt de taken op zich die te maken hebben met de uitvoering van het door de organisatie vastgestelde personeelsbeleid. Het ontlast leidinggevenden door sturende taken op zich te nemen. - HR: strategisch
Dit type afdeling kom je tegen in organisaties die de Human Resource Management (HRM) filosofie aanhangen. Dit kenmerkt zich door de HR taken terug te leggen in de lijn. Dat wil zeggen dat managers/leidinggevenden verantwoordelijk zijn voor het management van de resources. De afdeling HR is daarin – meer dan een afdeling personeelszaken of P&O – adviserend en ondersteunend. HRM is vaak strategisch in de organisatie verankerd en de afdeling HR heeft dan ook veelal een strategische rol. Dat wil zeggen dat zij, afhankelijk van de bedrijfsstrategie, adviseren over de te voeren personeelsstrategie.
Strategische beslissingen leiden tot HRM-vraagstukken
In alle situaties is het belangrijk dat de arbeidsrelatie goed wordt gemanaged. Dat begint al bij het aannemen van mensen. Er moet goed beoordeeld worden wie wel en niet geschikt is voor een functie. Daarbij is goede selectie belangrijk. Zijn medewerkers eenmaal in dienst, dan moet hun prestatie juist worden beoordeeld en beloond. Opleiding en training is belangrijk om werknemers nu en in de toekomst optimaal hun werkzaamheden te laten uitvoeren. Deze activiteiten vormen het meest zichtbare deel van HRM. Bij HRM zijn het vaak de leidinggevenden die deze taken uitvoeren.
Tegenwoordig volgen veranderingen binnen een organisatie elkaar steeds sneller op. Die veranderingen zijn in de eerste plaats niet gericht op veranderingen in personeel. Zij hebben bijvoorbeeld als doel om de concurrentiekracht te verbeteren of het voortbestaan van de organisatie veilig te stellen. Maar een koersverandering van het bedrijf heeft vaak wel gevolgen voor het personeel…
Dit soort strategische beslissingen van de organisatie leidt dan ook tot verschillende HRM-vraagstukken:
- Wat betekent de geplande wijziging voor de omvang van het personeelsbestand?
- Welke gevolgen heeft digitalisering voor de taken en competenties van ons personeel in de toekomst?
- Is het verplaatsen van onze productie naar een ander deel van het land of wellicht het buitenland maatschappelijk aanvaardbaar?
- En hoe pakken wij dat dan aan?
Allemaal vraagstukken van strategische aard waar de afdeling HR een antwoord op tracht te vinden.
Van strategie naar de werkvloer: een HR assistent is hierbij belangrijk
HR adviseurs hebben de taak de een brug te slaan tussen de strategische plannen van de organisatie en het operationele personeelsbeleid op de werkvloer. Hierbij is een gedegen ondersteuning/assistentie van groot belang. In de uitvoering van dit personeelsbeleid speelt de HR assistent(e) een belangrijke rol. Zij zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor management en medewerkers. Van hen wordt verwacht dat zij het antwoord weten of even snel die cijfers kunnen opleveren die bij de kwartaalbespreking nodig zijn. Steeds vaker zijn zij de eerste en laatste schakel in het werving en selectieproces.
Van ondersteuners wordt dan ook veel gevraagd qua kennis en kunde op personeelsgebied. Bijvoorbeeld:
- inzicht in de bedrijfsprocessen
- arbeidsvoorwaarden en regelingen
- (tijdelijke)arbeidsovereenkomsten
- verzuimprocedures
- personeelsplanning
- ontslagprocedures, enz.
Voor deze werkzaamheden is een gedegen achtergrondkennis van het HR vak onontbeerlijk. Die kennis krijg je niet door een boekje te kopen en dat door te lezen. Dan is een praktijkgerichte opleiding de meest passende oplossing. Een opleiding die theorie en praktijk samenbrengt en laat zien wat praktische oplossingen zijn voor complex lijkende problemen.
Geschreven door Anne Hallema. Met zijn adviespraktijk ondersteunt hij organisaties op het gebied van het strategisch HRM en persoonlijke coaching & counseling.
Wil je aan de slag met de opleiding HR Assistent?
Vaak ben jij het eerste aanspreekpunt voor jouw collega’s en sollicitanten. Iedereen verwacht dan ook dat je antwoord hebt op hun vragen. Met de opleiding HR Assistent zorg je dat jouw kennis op het gebied van HR optimaal is, zodat je een gedegen gesprekspartner bent. Je creëert een stevige basis en oefent meer invloed uit.
Deze opleiding is geschikt voor zowel de ervaren als beginnende assistent omdat de focus ligt op de kennis van HR en de betekenis hiervan voor jouw functie.
Lees meer over de opleiding HR Assistent
Velen denken inderdaad dat het verschil tussen P&O en HR slechts een kwestie is van het gebruik van Engelstalig/Angelsaksisch jargon is. Echter het is in vele organisaties en bedrijfsvoeringen zoveel meer dan dat. Mits men mag steunen op een ervaren of anders wel goed opgeleid HR team kan men veel taken aan hen delegeren. Echter gezien de ‘workload’ komen (HR) managers niet altijd toe aan het vervullen van ondersteunende taken zoals het extern begeleiden van uitgaande werknemers naar een andere organisatie (een outplacementtraject bijv.) Gelukkig zijn er daarvoor ook organisaties die het hele proces ontzorgen door middels een mobiliteitsdienstverband. In de kenniseconomie van vandaag de dag is het een pre om kennis onderling uit te wisselen. Dit vereist echter wel een andere manier van denken over concurrentie en competentie.
Dacht altijd dat het verweven was met elkaar, dit artikel laat toch zien dat HR en P&O duidelijk een andere functie bekleden
Interessant om te lezen. ik wist niet dat het verschil tussen HR en personeelszaken zo groot was, maar toch hand in hand gaan. Dank! Felix
Bedankt voor de inzichten! Duidelijke verschillen dus!