Wil jij jezelf meer profileren in de organisatie? Ben je op zoek naar een (nieuwe) baan? Of wil jij in je omgeving beter je kwaliteiten tot uiting laten komen? In alle bovenstaande situaties is het belangrijk dat jij je onderscheidt.
Bescheidenheid kan een slechte eigenschap zijn wanneer jij jezelf wilt laten zien. Maar het tegenovergestelde ook. Hoe laat jij jezelf zien zonder opschepperig of overdreven over te komen? Nu de functie van secretaresse aan verandering onderhevig is, is het goed om te laten zien wat jou uniek maakt. Zorg dat je eruit springt met je (verborgen) kwaliteiten.
Hieronder een aantal tips.
- Laat weten wat jou uniek maakt
Maak duidelijk wie je bent en waar je kracht ligt. Anderen begrijpen dan snel en gemakkelijk wat je kunt en waar je expertise ligt. Laat zien dat jij niet een goede secretaresse bent, maar een hele goede secretaresse. - Welk beeld hebben anderen van jou?
Google jezelf eens in de zoveel tijd, dan weet je altijd wat er online over je te vinden is. Vraag daarnaast eens aan je directe collega”s of partner welke eigenschappen zij bij jou vinden passen. Je moet weten welk beeld je oproept als anderen aan jou denken. En klopt dat beeld? - Doe zelfonderzoek
Personal branding begint met zelfkennis. Wat is je passie? Waar heb je een hekel aan? Je personal brand is eigenlijk een vertaling van wie jij werkelijk bent. - Maak keuzes
Specialiseer je. Ga vooral niet roepen dat je alles kunt en alles leuk vindt. Dat is niet geloofwaardig en niet onderscheidend. Weet juist wat je wilt en laat dat zien aan anderen. - Bouw aan je goede naam
Als je echt goed bent in je functie, zullen mensen jou aanraden aan anderen. Dan hoef jij je misschien niet meer zo opzichtig te “branden”. Maar je kunt altijd een zetje geven; zorg er bijvoorbeeld voor dat anderen een aanbeveling schrijven over jou op LinkedIn. - Wees niet fake
Probeer niet iemand anders te zijn dan je bent. Authenticiteit en personal branding gaan hand in hand met elkaar. - Wees consequent in je uitingen
Als je jezelf op een bepaalde manier wilt profileren, post dan berichten op social media die bijdragen aan de indruk die je wilt maken. Je laat gemakkelijk een spoor achter op Facebook, Twitter en LinkedIn. Wees je hiervan bewust. - Laat zien dat je een mens bent
Communiceer niet alleen je professionele kenmerken, maar ook je meer softe en sociale kenmerken. Durf bijvoorbeeld als je actief bent op Twitter zakelijk en privé aandacht te geven. Overdrijven kan echter ook: zolang je bij jezelf blijft kan er veel. - Jezelf profileren doe je altijd
Je moet je te allen tijde bewust zijn van de manier waarop anderen je zien, welke impact je gedragingen hebben op anderen en op jouw imago en wat dit op langere termijn voor consequenties heeft.