Hét blog voor de ervaren assistant

Hogerop klimmen? Nee, ik ben een topsecretaresse

Onder carrière maken verstaan we vaak groeien binnen het bedrijf; een hogere functie; een hoger salaris; een team aansturen; target behalen en noem maar op. Of een hogere functie bekleden in een andere organisatie. Maar houdt carrière maken niet veel meer in dan de algemene gedachte zoals zojuist geformuleerd.

Groeien op bekend terrein
Want waarom zou jij als secretaresse geen carrière kunnen maken. Binnen je eigen functie bijvoorbeeld? Vaak hebben secretaresses niet de behoefte om op de stoel van de manager terecht te komen. Maar wel om juist te groeien binnen de eigen functie. En dat kan op veel manieren:

  • Vacatures bekijken; hoe lig je in de markt?
    Wellicht werk je al jaren als secretaresse. Kijk eens gewoon in vacatures om te kijken wat er tegenwoordig gevraagd wordt van een secretaresse. Zijn de eisen hetzelfde? Of is er een hoop verandert in de 24/7 economie waarin we tegenwoordig veel meer leven. Zo kom je erachter waarin het wellicht zinvol is om meer kennis op te doen. Of je komt er juist achter dat je bergen kennis hebt, meer dan je denkt.
  • Doorgroeien binnen je organisatie
    Bijvoorbeeld van algemeen secretaresse naar management assistent of personal assistant. Je bent dan de rechterhand van de directeur of het management. Je taken worden dan wat specifieker en je werkt nauwer samen met het management of de directeur.
  • Kennis opdoen
    Kijk eens of je binnen je organisatie klussen kan doen die eigenlijk weinig met je functie te maken hebben, maar waarvan je veel kunt leren en later nog eens van pas kan komen. Wellicht wil je in de toekomst meer richting secretaresse op een HRM-afdeling, dan is het wellicht goed om af en toe eens te ondersteunen op deze afdeling.
  • Cursus volgen
    Wil je groeien in bepaalde competenties, bv daadkrachtig optreden, overtuigingskracht of meer voor elkaar krijgen. Misschien wil je kennis opdoen op bedrijfskundig niveau om je manager beter te ondersteunen, projectmatige kennis om te ondersteunen in projecten of wellicht meer kennis van financiën.
  • Boeken lezen
    Er zijn ook veel (management)boeken die handvatten geven. Hierdoor doe je nieuwe frisse ideeën op die bruikbaar zijn in je werk.
  • Leren van elkaar
    Ook je collega”s in het vak beschikken over een hoop kennis. Zij lopen vaak tegen dezelfde dingen aan en ervaren dezelfde lastige situaties. Door dit meer met elkaar te delen kun je ook veel van elkaar leren.

Wil jij groeien en heb je gratis advies nodig?
Dan kun je bellen met één van onze Marjan Muller of Bianca Swinkels, onze opleidingsadviseurs via telefoonnummer 040 – 2 974 974 of via opleidingsadvies@secretary.nl.

Bekijk ons actuele cursusaanbod

Over eduard van brakel

Bekijk ook

Waarom een uitstekende assistant MBA-vaardigheden beheerst

Het werken op je gevoel heeft je al jaren ver gebracht. Hoe staat het met …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *