Hét blog voor de ervaren assistant

Geen twijfel meer mogelijk: alle dresscodes op een rij!

Er valt een uitnodiging op de deurmat: een feest! Je oog scant de afzender, de datum en locatie en dan lees je: dresscode white tie. Oh jee… Gelukkig is daar Google, een bezoek aan deze zoekmachine en je weet het. Ook wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Er zijn veel verschillende kledingvoorschriften, zowel voor formele en informele bijeenkomsten. Of je er nu op zit te wachten of juist niet, met een dresscode zet je een bepaalde sfeer neer. Het sluit aan bij de soort gelegenheid en de doelgroep. Hieronder geven we je de meest voorkomende kledingadviezen.

Casual

Dit is de dresscode waar je aantrekt waar jij je lekker in voelt. Een jeans, shirt, blouse eigenlijk maakt het niets uit.

Informeel

Dit is de dresscode die eigenlijk niets voorschrijft althans zo lijkt het op het eerste gezicht. Staat er informeel op de uitnodiging dan wil dat zegen dat mannen kiezen tussen een pak of een hemd met das. De vrouwen dragen een jurk, broekpak of een mantelpak.

Stadskledij of ‘Tenue de Ville’

Dit is nette kleding die je overdag draagt. Een jasje met nette broek voor mannen of een pak. Voor de dames mooie jurk, rok/jasje of mooie broekpak en een hoed mag maar is niet verplicht.

Black tie

Het wordt nu wat minder vrij. De mannen kleden zich in een smoking: een twee- of driedelig zwart (of gekleurd) kostuum, daarbij een geplisseerd hemd (hemd met op voorpand soort plooien) en sokken in de kleur van hemd of jas. De smoking kan afgewerkt worden met een vlinderdas en een (witte) pochet (zakdoekje in borstzakje). Onder de smoking worden gladde zwarte schoenen gedragen. De meeste smokings hebben glanzende revers en op de pantalon glanzende biezen van boven naar beneden op de zijnaad.

De dames mogen kiezen uit een cocktailjurk (kort) of een lange jurk, een lange rok mag ook. De handschoenen zijn halflang en het decolleté is klein.

White tie of gala

Dit is de meest “white tie” dresscode formele die er is, en komt bijna niet zo meer voor. De heren dragen een rokkostuum met witte strik. De dames dragen een lange avondjurk en bijbehorende lange handschoenen.

Avondkleding

De mannen kiezen uit een rokkostuum of een smoking, de dames tussen een korte of lange avondjurk.

Cocktailkleding

De dames gaan voor een korte, vrouwelijke, elegante jurk. De heren dragen een pak met stropdas.

Themafeest

Van een themafeest wordt niet iedereen blij. Toch is het erg leuk als je je inleeft in de gastheer en gastvrouw, zij hebben dit speciaal bedacht en waarschijnlijk het hele feest hiermee aangekleed. Je voelt je zeker beter als je in ieder geval iets kleins of ludieks meeneemt of aandoet dat betrekking heeft op het thema. Voor de laat je verbeelding de vrije loop. Kledingaccenten kunnen hier ook.

Speciale vermeldingen

Bij sommige evenementen zie je de vermelding: “Neem warme kleding mee”, of “Denk aan regenkleding”. Het is slim je daaraan te houden. 🙂

Wil je meer handige tips, leuke weetjes en interessante events ontvangen over het sterk veranderende secretaressevak? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Meld je aan voor deze waardevolle secretaresse nieuwsbrief

 

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

Waarom bedrijfskunde belangrijk is voor de toekomstgerichte management assistent

Een ervaren consultant op het gebied van motivatie was op een avond gaan bowlen. Een van de mensen nam de bal, naderde de lijn en wierp de bal. Toen begon hij te juichen en rond te springen. Waarom denkt u dat hij zo"n plezier had? Het antwoord was de ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *