Hét blog voor de ervaren assistant

Tips voor secretaresses: een goed Linkedin profiel

secretaresse linkedin profielDe secretaressefunctie staat onder druk. Het aantal beschikbare secretaressebanen krimpt sterk (-14%!) door diverse ontwikkelingen, dus het aantal werkzoekenden stijgt.

Als je op zoek bent naar een baan of je wilt graag een keer overstappen, dan is het dus van belang dat je opvalt tussen al jouw ‘concurrenten’: een goed secretaresse Linkedin profiel is belangrijk! We merken dat sommige secretaresses er maar halve aandacht aan besteden of zelfs nog geen Linkedin profiel hebben. Hieronder geven we je wat tips.

Profielfoto

  • Wat wil je uitstralen?
    Wanneer je bijvoorbeeld op een advocatenkantoor werkt, zal je een andere foto nodig hebben dan iemand in de zorg.
  • Compositie van de foto
    Een profielfoto is klein, bedenk daarom dat het belangrijk is dat je zo veel mogelijk je gezicht laat zien. Hoewel alleen je gezicht op de foto komt, is de houding van je lichaam toch erg belangrijk. Een rechte rug, borst iets vooruit en gestrekte benen zorgen er meteen voor dat je meer zelfvertrouwen uitstraalt!
  • Glimlach 🙂
    Twijfel je tussen een glimlach of een ‘wat zakelijkere gezichtsuitdrukking’? Een glimlach wordt altijd gewaardeerd. Iedereen houdt van vrolijke mensen, dus laat je gezicht stralen!
  • Gebruik bij voorkeur dezelfde foto op social media
  • Houd je kleding rustig
    Kies niet voor kleding die de aandacht afleiden. Dit betekent bijvoorbeeld: niet te veel drukke motiefjes.

Professionele kopregel

Benoem meteen wat jij te bieden hebt als toekomstige werknemer. Een werkgever wil snel screenen of jij in het functieprofiel past, vooral op Linkedin. Formuleer dan ook je kopregel zo specifiek en concreet mogelijk. Denk hierbij aan functie, branche en ervaring. Begrippen zoals accuraat, doortastend en creatief wordt meestal niet opgezocht: dit zegt niet zoveel over jou als persoon. Probeer relevant te blijven en kies voor een heldere omschrijving. Let op: creatief schrijven valt op en wordt gewaardeerd.

Uitnodiging: het eerste contactmoment

Een uitnodiging verstuur je met een persoonlijke boodschap, dit is veelal het eerste contact moment. Maak gebruik van de gelegenheid om een positieve eerste indruk achter te laten.

Geef in ieder geval de reden van jouw uitnodiging aan. Heb je een vacature op het oog? Benoem dit dan in jouw bericht. Geen vacature, maar een open sollicitatie? Dan is jouw motivatie belangrijk en geef duidelijk aan waarom je kiest voor die organisatie. Doe eerst je huiswerk door op de corporate website de kernwaarden van de organisatie te onderzoeken en laat deze terugkomen in je motivatie.

Samenvatting

FunctioneringsgesprekMet een korte samenvatting geef je een beeld over jou met bepaalde kernwoorden. Dit maakt het gemakkelijk om jouw Linkedin profiel snel te screenen (ja, in geval van veel sollicitaties wordt jouw Linkedin profiel niet van voor tot achter gelezen).

Kies voor de juiste ‘kernwoorden’ die bij jou horen. Als support professional is het relevant om te benoemen wat tot jouw taken behoorde, welke rol en specialisaties jij had binnen de organisatie en wat jij gerealiseerd hebt.

Contactgegevens

Recruiters en werkgevers moeten jou als werkzoekende goed kunnen bereiken: vermeld dus je telefoonnummer en e-mailadres waarop je overdag bereikbaar bent. Maak het gemakkelijk om contact met je op te nemen!

Tussenperiode zonder werk? Geen probleem

Heb je een sabbatical gehad? Zorgverlof, mantelzorg? Of het wil maar niet lukken om een nieuwe baan te vinden? Dit is tegenwoordig vaak voorkomend, dus maak je geen zorgen. Vermeld dit in jouw Linkedin profiel met een positieve omschrijving. Bijvoorbeeld: wegens heroriëntatie op loopbaan, op weg naar een nieuwe uitdaging met professionele loopbaanbegeleiding, een buitenlandse reis, nevenfuncties, vrijwilligerswerk, et cetera.

Dit blog is geschreven door Bianca Swinkels, Consultant YER Support Professionals

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Het verschil tussen uitzenden en detacheren – en waarom Sandra van der Pluym voor dat laatste kiest

Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Zijn dat niet twee termen voor hetzelfde …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *