Storytelling voor bedrijven, het werkt!
‘Verhalen vertellen in zakelijke webteksten of bedrijfspresentaties waarbij je emoties erin gooit? Nee, dat kan echt niet hoor. Wie zit daar nou op te wachten? Het is zakelijk en in een zakelijke omgeving is geen ruimte voor mijn verhalen.’ Deze reactie krijg ik regelmatig als ik vertel over het begrip ‘storytelling’. Dan krijg ik spontaan de neiging om heel hard te gaan roepen dat het echt heeeeeeel belangrijk is en dat het echt werkt. Want veel grote, succesvolle bedrijven zijn grootgebruikers van ‘storytelling’.
Wat is storytelling?
Storytelling is het vertellen van een verhaal dat relevant is voor de doelgroep en ervoor zorgt dat de ontvanger zich bindt aan het product, idee, merk of de dienst. Het verhaal roept een emotionele reactie op bij consumenten en zorgt dat de normen en waarden van een bedrijf naar voren komen en dat de passie en drijfveer van de spreker duidelijk worden. Hierdoor ontstaat er een (emotionele) band tussen de spreker en doelgroep en daardoor tussen de spreker en het product, idee, merk of de dienst. Door de band zal de ontvanger meer geneigd zijn het verhaal te onthouden en in actie te komen.
Er zijn heel veel manieren om emoties op te roepen en verhalen te vertellen. Je hoeft echt niet meteen je hele ‘hebben en houwen’ te vertellen, maar een feit blijft dat mensen liever kopen van mensen en niet van bedrijven. Nu kan ik jullie allemaal gaan vertellen hoe het zou moeten, maar ik denk dat ik het veel beter kan laten zien aan de hand van een voorbeeld, hét voorbeeld.
Mister Storytelling, Steve Jobs, tells it all
Steve Jobs, wie kent hem niet. De oprichter van Macintosh, die iPads, iPhones, iMacs en ga zo maar door, produceert. Steve Jobs is groot geworden door zijn bedrijfspresentaties, die – ja, je raadt het al – vol zaten met storytelling en emoties. Jobs is ‘mister Storytelling’. Maar hoe dan, en wat dan precies? Speciaal voor jullie ben ik opnieuw in de wereld gedoken die Steve Jobs heet.
De allereerste bedrijfspresentatie die ik bekijk is van de introductie van de allereerste Macintosh-computer. De muziek die hij gebruikt is opzwepend en geeft je het gevoel dat er iets heel belangrijks en bijzonders staat te gebeuren. Je zit op het puntje van je stoel. Bij de introductie begint Jobs niet over alle mogelijkheden die de computer heeft, maar laat hij de computer zelf het woord doen. Hij laat het je ervaren. De computer maakt verschillende grapjes over hoe hij eindelijk uit de zak is, waar hij al die tijd in heeft gezeten. Ook zegt hij nooit een computer te vertrouwen die je niet kunt verplaatsen. Hierbij worden belangrijke features van de computer al benadrukt; dat hij klein en licht genoeg is om in een tas te verplaatsen, maar dat gebeurt in een verhalende vorm. Hierdoor blijf je geboeid en weet hij het voor elkaar te krijgen dat je een band krijgt met een computer. Hij speelt met technieken, humor en muziek.
En zo gaat hij verder. In de introductie van de eerste reclamevideo van Apple, begint hij met een verhaal over de gemiste kansen van de grote concurrent IBM en hoe Apple weerstand biedt aan deze grote boze wolf. Hoe Apple voorkomt dat IBM alles overneemt en hoe Apple als een superheld de wereld redt.
De advertenties die volgen, wanneer Jobs weer terugkomt bij Apple – hij werkte er niet van 1985 tot 1997 – zijn stuk voor stuk verhalen. Het gaat niet om de kwaliteiten, de feitjes en de cijfertjes, het gaat om het overbrengen van een bepaald gevoel. Apple eert de mensen die de wereld hebben veranderd of willen veranderen en hopen dan natuurlijk dat deze mensen dat vervolgens met een Mac-computer doen. Think Different, is de slogan en die slaat aan.
Jobs stopt emotie in zijn presentaties én vertelt verhalen. Zonder heel persoonlijk te worden, voel je zijn passie en strijdlust om iets unieks neer te zetten. Storytelling, pur sang.
Giet jouw boodschap in een verhaal
Bovenstaande is slechts een fractie van het aantal presentaties en verhalen die Steve Jobs heeft mogen doen en vertellen. Hopelijk inspireert deze man en deze manier van vertellen jullie om bij een volgende webtekst of presentatie na te denken over hoe je de boodschap in een verhaal kan gieten, hoe je een gevoel kan overbrengen. Want dát is storytelling!
Dit blog is geschreven door trainer en storycoach Iris Barzilay, trainer bij de 3-daagse cursus: Online Marketing assistent.
Online marketing assistent
Iris Barziliay is trainer bij de 3-daagse cursus: Online marketing assistent, waar zij je leert hoe je smeuïg schrijft voor het web. Hoe je échte verhalen vertelt die raken.
Wil je dat ook onder de knie krijgen, volg dan de cursus! Waar je naast storytelling, alle praktische toepassingen van online marketing leert kennen. Naast trainer van deze training is Iris story-, spreker- en videocoach bij Je Beste Indruk.
Lees meer over deze cursus
Wil je storytelling leren toepassen in bedrijfspresentaties? Dan is de Cursus ijzersterke presentaties en overtuigend spreken mogelijk iets voor jou!