Personal branding is je beste versie creëren. Jezelf herontdekken en opnieuw in de wereld zetten.
Een paar tips om je hierbij te helpen:
- Zorg dat je persoonlijke merk gebaseerd is op je krachten, talenten, vaardigheden, passies en waarden. Het gaat te ver om te stellen dat het dan vanzelf gaat maar het motiveert enorm. Met “mindere” uitgangspunten loop je teveel het risico te verslappen en het bijltje erbij neer te gooien.
- Laat je oordeel over jezelf eens varen en kijk zo onbevangen mogelijk naar jezelf. Misschien is wat door anderen altijd als “lui” bestempeld is wel de gave om goed na te denken en te analyseren. Dat lijkt op luieren maar is in feite hard werken. Probeer jezelf zo helder en onbevooroordeeld mogelijk te zien. We nemen een hoop ideeën die anderen van ons hebben over, zonder dat ze per sé hoeven te kloppen.
- Zet jezelf op de kaart voordat een ander het doet. Zorg dat je zichtbaar bent. Begin bijvoorbeeld een weblog over jezelf of over je expertisegebied en laat zien wie je bent.
- Blijf echt. Er is niks mis mee om een beetje selectief te zijn in wat je over jezelf naar buiten brengt. Maar blijf een onvervalste persoon en forceer je niet om iets te zijn dat eigenlijk niet bij je past, of dat je niet waar kunt maken. Mensen hebben haarfijn in de gaten of het klopt wat ze voorgeschoteld krijgen.
- Inspireer jezelf. Ga (en blijf!) ook op zoek naar mensen die jou tot voorbeeld zijn, die eigenschappen hebben die je bewondert. Ga na wat jouw hart sneller doet slaan, waar jij voor staat.
- Heb geduld. Een sterk merk is niet zomaar gecreëerd. Je bouwt dit op met één steen per keer – daar is tijd voor nodig. Maar als het eenmaal staat dan staat het ook!
- Concentreer je op je sterke punten. Ik geloof persoonlijk niet dat mensen zouden moeten proberen overal goed in te zijn. Richt je liever op je talenten, op dingen die min of meer vanzelf opwellen uit je innerlijke bron en breng dit voor het voetlicht. Je inspireert niet alleen jezelf maar ook de mensen om je heen met je authentieke liefde voor waar je mee bezig bent.
- Wacht niet tot je de kans krijgt te laten zien waar je voor staat. Grijp kansen aan, roep je eigen projecten in het leven die weerspiegelen waar jij voor staat, publiceer over je vakgebied en jouw unieke kijk hierop. Deel je visie met mensen die je te spreken krijgt, luister geduldig en probeer te bedenken hoe je die persoon vanuit jouw persoonlijke merk zo goed mogelijk zou kunnen helpen.
- Wees relevant. Zorg ervoor dat je vaardigheden en kennisgebied(en) aansluiten op dingen die nu aan de hand zijn in zakenland en hou je kennis en informatie op een fanatieke manier bij. Zorg dat je je regelmatig laaft aan informatiebronnen die voor jou van belang zijn en deel die kennis vervolgens ook met de mensen die je ontmoet, via je weblog, nieuwsbrief of website. Zo zorg je ervoor dat je van waarde bent voor mensen.
- Zoek de balans tussen gul je gaven delen en een prijs zetten op je meerwaarde. Je kunt altijd informatie prijsgeven, iemand helpen met je kennis, een situatie verhelderen door je talenten. Zo bouw je je persoonlijke merk op, zonder dat je hoeft te wachten op een opdracht om je te bewijzen. Maar wees geen gratis dienstverlener; houd goed het evenwicht in de gaten. Iets van jezelf geven is zakelijk heel gezond, jezelf weggeven echter niet.
- Wees niet bang om af te wijken van wat “gewoon” en “standaard” is, om de verwachtingen van anderen uit te dagen. Een beetje eigenwijs zijn is noodzakelijk om uniek te zijn en duidelijk af te tekenen tegen een achtergrond van mensen die zo ongeveer hetzelfde doen als jij.
Bron: www.managementsite.nl
Meer over Personal Branding tijdens het Nationaal Secretaresse Congres 2014: Jildou van der Bijl (Hoofdredactrice LINDA.) over ‘Hoe je in alles wat je doet, je merk vertegenwoordigt’.