Door de impact van sociale media is de relatie tussen merken en consumenten enorm veranderd. Vandaag de dag maken bedrijven zelfs strategieën op basis van doelgroep analyses via social media. Bovendien zetten zowel corporates als kleine start-ups social media marketing in om het merk en dienst of service zichtbaar te maken bij het (relevante) publiek – de (potentiële) klant.
Dat is geen geld
Vroeger, nog niet zo bizar lang geleden, werden met name traditionele marketingkanalen ingezet, zoals radio, tv-reclames en gedrukte advertenties. Dit was (en is nog steeds) zeer dure media. Nu, kunnen bedrijven gratis contact maken met hun doelgroep met dank aan social media. Tijd kost het uiteraard wel, en dat kost ook geld; je kent de uitspraak wel… Echter, het mag duidelijk zijn dat social media marketing vele malen goedkoper is dan de traditionele opties.
Op de trom slaan
Met Social Media Marketing trekken bedrijven aandacht van de (nieuwe) klanten en bouwen tegelijkertijd aan hun merkimago. Het heeft een aantal voordelen die super waardevol zijn voor elk bedrijf (let op: dit zijn goede argumenten om je manager te overtuigen, mocht je hier bijvoorbeeld een cursus over willen volgen!).
1. Verbeterde klantinzichten
Je krijgt als bedrijf beter inzicht in je klanten door de interactie op te zoeken en gratis input te krijgen van klanten. Via social media kun je zien wat de meningen van potentiële klanten zijn en gemakkelijk met hen in contact komen.
2. Betere klantenservice
Je kunt ervoor kiezen om je social media in te zetten als klantenservice. Je kunt er namelijk vrijwel direct reageren op klachten, vragen en zorgen van klanten.
3. Kostenefficiënt
Wanneer een bedrijf een vast marketingbudget heeft, is sociale media de meest kostenefficiënte manier om het bedrijf op de markt te brengen en te promoten. Websites zoals Facebook, Twitter, Pinterest etc. stellen elk bedrijf in staat om hun inhoud kosteloos te delen. Daarom is sociale media een betaalbaar advertentieplatform.
4. Connectiviteit
Via social media blijf je altijd in contact blijven met de klanten. Je bent er dus ook als eerst bij wanneer hun voorkeuren, levensstijl of keuzes veranderen. Hier kun je vervolgens – op tijd! – slim op inspelen.
5. Merkbekendheid vergroten
Via sociale media is het mogelijk om je naamsbekendheid bij klanten te vergroten. Niet geheel onbelangrijk in een competitieve markt.
6. Verkoop stimuleren
Meer bekendheid via sociale media leidt tot meer verkeer naar de website en/of het bedrijf. Dit converteert op zijn beurt van potentiële klanten naar daadwerkelijke klanten. Welk bedrijf wilt dat nou niet?
Welke social media kanalen zijn er?
Dit zijn de voornaamste social media kanalen:
- Facebook is een populaire gratis social netwerksite waarop geregistreerde profielen kunnen maken, foto’s en video’s kunnen uploaden, berichten kunnen verzenden en contact kunnen houden met vrienden, familie en collega’s. Mensen kunnen ook Facebook-pagina’s maken met betrekking tot bedrijven, merken en diensten.
- Youtube is een in populariteit winnend platform waar je enkel video’s upload.
- LinkedIn is een zakelijk social netwerk platform ontworpen voor het bedrijfsleven, professionals, managers etc.
- Instagram is een snelgroeiend platform voor sociale media waarmee gebruikers hun afbeeldingen, verhalen kunnen delen en hun bedrijf kunnen promoten.
- Twitter is een sociale netwerkwebsite waarmee geregistreerde leden hun berichten kunnen schrijven via korte berichten die tweets worden genoemd. Twitter wordt steeds minder gebruikt.
Bron: Marketingfacts
Op welk(e) kanaal of kanalen je inzet, is afhankelijk van het bedrijf en de doelgroep. Want waar de doelgroep zich bevindt, daar wil jij ook aanwezig zijn als organisatie!
Hoe maak je een social media strategie?
Daar hangen een aantal elementen aan vast. Denk aan de doelstellingen, de doelgroep, op welke social media kanalen zij zich bevinden, maar ook: wie is de organisatie, waar staat ze voor en hoe wil zij zich positioneren – dat speelt allemaal mee.
Werk als assistant aan jouw nieuwe specialisme!
Begint het te kriebelen en wil jij – het liefst direct! – aan de slag met online marketing binnen jouw organisatie?
Volg dan nu de 2-daagse cursus Online marketing assistent (met als optionele 3e lesdag: smeuïg schrijven voor het web) waar je leert hoe je een marketingplan maakt en hoe je social media effectief inzet voor jouw organisatie. Een specialisatiekans voor iedere management assistent – zeker bij kleinere organisaties.
Lees meer over deze cursus