Woorden op zichzelf hebben geen betekenis… anders dan de betekenis die jij er zelf aan geeft.
We zijn gewend om veel aandacht te besteden aan woorden, onze verbale communicatie. En toch zijn onze woorden een enorme bron van misverstanden op de werkvloer. Simpelweg omdat de betekenis van woorden veel onduidelijker zijn dan we denken.
Spreken we dezelfde taal?
Niet voor niets ontstaan de meeste misverstanden omdat we veel betekenis geven aan woorden. Welke betekenis geef jij bijvoorbeeld aan woorden als ‘liefde’, ‘respect’ of ‘politiek’? En welke betekenis geeft jouw gesprekspartner hieraan? Waarschijnlijk verschilt dat van elkaar. Dit komt doordat de betekenis van woorden voor iedereen anders is. Vooral aan hoog abstracte woorden hecht iedereen een andere betekenis.
Wij vertrouwen erop dat we dezelfde taal spreken, maar de beelden, geluiden en gevoelens die elk woord oproept, zijn individueel verschillend. Ieder van ons ervaart de wereld op een andere manier. We kunnen aan woorden een betekenis verlenen omdat ze in de loop van ons leven verankerd zijn geraakt en geassocieerd worden met objecten en ervaringen. En we hebben nou eenmaal niet allemaal dezelfde ervaringen en herinneringen.
Het topje van de ijsberg
Taal kan de snelheid, de afwisseling en de gevoeligheid van ons denken nooit helemaal tot zijn recht laten komen. Het kan slechts een benadering of vertaling daarvan geven. Ons denken bestaat immers uit veel meer dan woorden; daarin zijn ook de beelden, geluiden en gevoelens opgeslagen.
Woorden zijn dan ook slechts een model van je ervaring waarmee je de ervaring symboliseert. Denk hierbij maar eens aan een ijsberg. Waarbij de woorden die je gebruikt om je ervaring te delen, slechts het topje van de ijsberg zijn en de ervaring zelf, met alle beelden, geluiden en gevoelens die daaraan verbonden zijn, zitten verborgen onder het wateroppervlak.
Voor elk individu zit achter elk woord en elke zin een onbekende onderwaterwereld van geluiden, beelden, gedachten, ervaringen en gevoelens. Houd hier rekening mee, zeker als je jouw mening over het gedrag of over de woorden van iemand al (negatief) gevormd hebt. Houd hier rekening mee als je merkt dat je (te snel) oordeelt of invult voor een ander.
Tips voor meer duidelijkheid
- Luister goed naar wat een ander zegt en welke woorden hij of zij gebruikt
- Neem niet automatisch aan dat je begrijpt wat hij of zij bedoelt
- Vraag om toelichting of om voorbeelden
- Stel de juiste doorvraag-vraag
- Wees bereid om het oneens te zijn en weer verder te gaan
Wil jij ontdekken wat het spelen met taal kan betekenen met betrekking tot jouw overtuigingskracht? Schrijf je dan zoals velen in voor de NLP-training Overtuigend Communiceren en Profileren voor de management assistent!
NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) is een krachtige methode om effectief te communiceren, zodat wat je wilt zeggen goed, duidelijk, krachtig en overtuigend overkomt. Je leert bewuster om te gaan met alledaagse situaties. Praktische technieken zorgen ervoor dat jouw communicatie en persoonlijk functioneren verbetert: je maakt een sprong in jouw persoonlijke groei!
Bekijk de cursus NLP voor secretaresses