Hét blog voor de ervaren assistant

6 richtlijnen voor effectief brainstormen

Wie blijft volhouden dat creativiteit onbelangrijk is, heeft het mis. Goed mis. Het World Economic Forum onderzoekt regelmatig wat de belangrijkste vaardigheden zijn voor de succesvolle professional. De top 3 vaardigheden voor de toekomst van werk zijn: complex problem solving, critical thinking en creativiteit.

Wat heeft probleemoplossend- en kritisch denkvermogen te maken met creativiteit, hoor ik je denken. Nou, om complexe vraagstukken op te lossen, moet je het échte probleem niet alleen grondig kunnen analyseren en boven tafel zien te krijgen. Om dat probleem op te lossen, heb je creativiteit nodig. De oplossingen die voor de hand lijken te liggen, blijken niet altijd de beste. Of de goedkoopste.

Creatief idee secretaresseCreatief worden met Design Thinking

Design thinking is een proces en een mindset om die creativiteit aan te wakkeren en helpt je complexe vraagstukken op te lossen. In een snel veranderende wereld zoeken steeds meer organisaties naar manieren om snel in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen. Om de concurrentie voor te blijven. Om efficiënter te werken. Werknemers zullen flexibeler moeten kunnen werken en daarvoor de juiste vaardigheden ontwikkelen zodat ze van waarde kunnen blijven voor hun werkgever.

Design Thinking toepassen

Hoe spreek je dan je creativiteit aan? Vooral de blauwe mensen onder ons, die houden van structuur en gedetailleerde plannen, stralen ongeloof uit wanneer je hen verteld dat ook zij creatief kunnen zijn. Voor de een is het misschien wat makkelijk dan voor de ander, maar het valt wel te leren.

Volgens Rody Vonk, Design Thinking expert en trainer bij de 5-daagse opleiding Business Assistant, kan iedereen creatieve ideeën bedenken en Design Thinking leren toepassen. Brainstormtechnieken kunnen je daarbij helpen.

Brainstormen, hoe doe je dat?

Een brainstormsessie is niet bedoeld voor discussies, maar om vrijuit te denken zonder beperkingen. Daarom is het belangrijk de volgende richtlijnen in acht te nemen wanneer je een brainstormsessie organiseert.

  1. Kwantiteit boven kwaliteit

Het is niet zo dat je tijdens de brainstormsessie direct dat geniale idee moet krijgen. Om tot dat geniale idee te komen heb je veel ideeën nodig. Kwantiteit. Focus dus niet direct op de kwaliteit van de ideeën. Sta nog niet stil bij de haalbaarheid. Met andere woorden, beoordeel de ideeën niet (dat komt later in het proces), maar laat ze er zijn. Slechte ideeën bestaan niet.

  1. “Ja, maar” is verboden

Om nog wat verder in te zoomen op het beoordelen van die ideeën is het belangrijk om geen “ja, maar…” te zeggen of “dat hebben we al eens geprobeerd”. Soms kunnen onderdelen van een gek klinkend idee de basis vormen voor dat geniale idee. Schiet dus niets af! Daarmee rem je juist de creativiteit. Niet alleen bij jezelf, maar ook bij je brainstormbuddy’s. En dat is zonde.

  1. Schrijf elk idee op

Dat we alles kunnen onthouden, zelfs als het om een onvergetelijk idee gaat, is een fabel. Schrijf daarom alles op! Ook de breinkronkels die niet relevant lijken. Die zouden laten nog best wel eens nuttig kunnen blijken.

  1. Eén idee per post-it

Post-its zijn de ideale notitieblaadjes voor brainstormsessies. Belangrijk is wel dat je slechts één idee op de post-it schrijft en dat wat je schrijft kort en bondig is. Een dikke stift helpt. Je gaat vanzelf groter schrijven, waardoor je het wel kort móet houden. Gebruik geen gekleurde post-its door elkaar. Dit kan in een later stadium alleen maar verwarrend zijn en afleiden.

  1. Combineer individuele en groepsbrainstormen

Uit onderzoek blijkt dat de combinatie van individueel en groepsbrainstormen het meest effectief is. Het voordeel van individueel brainstormen is dat iedereen kan bijdragen. Deel je ze vervolgens in een groep, dan kun je op de individuele ideeën voortbouwen. Je inspireert elkaar als het ware. Met betere resultaten tot gevolg.

  1. Klein maar fijn

Klein maar fijn. Bij grote groepen komt groepsdynamiek om de hoek kijken; sommige mensen nemen het voortouw, waardoor andere enthousiasme verliezen. Dat remt de creativiteit. Werk daarom met groepen van drie tot vijf personen.

Wil jij Design Thinking onder de knie krijgen?

Tijdens de 5-daagse opleiding Business Assistant verzorgt Rody Vonk, innovatiespecialist en Design Thinking expert, een masterclass Design Thinking, een van de werktechnieken anno 2020. Tijdens deze masterclass staat het volgende centraal.

  • Hoe beantwoord je complexe vraagstukken sneller en effectiever met Design Thinking?
  • Ontdek waarom je meer tijd moet besteden aan het achterhalen van een probleem alvorens oplossingen te bedenken
  • Ontwikkel ondernemende vaardigheden
  • Leer enkele effectieve brainstormtechnieken die je helpen om meer en betere ideeën te bedenken
  • Leer vaardigheden die volgens onderzoek steeds belangrijker worden voor werknemers
Lees meer over deze opleiding

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Het verschil tussen uitzenden en detacheren – en waarom Sandra van der Pluym voor dat laatste kiest

Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Zijn dat niet twee termen voor hetzelfde …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *