Nog stééds veel overleg via MS teams, verzucht managementassistent Suzanne. Haar organisatie zit midden in een omvangrijk verandertraject, maar zij ervaart dat er weerstand is vanuit vele hoeken van de organisatie. Weet of herkent het MT dit wel? Wat kan haar directeur hiermee? En wat kan Suzanne eraan doen?
Suzanne volgt de jaaropleiding Management Assistent Master. Ze krijgt veel theorie over organisaties en veranderingen, zoals het 8-stappen verandermodel van Kotter, het 7-S-en model en de vijf fases van McKinsey. Het duizelt haar soms…
Is het verandertraject wel goed opgezet binnen haar organisatie, is er consequent nagedacht? Zijn de medewerkers wel voldoende meegenomen? Hoe zijn die weerstanden te duiden? Het antwoord heeft ze nog niet, maar één ding is zeker: ze ziet dat bepaalde processen niet meer zo soepel gaan als voorheen. Best logisch, aangezien de interne veranderingen het afgelopen jaar zo heftig waren voor de meeste collega’s. Dat heeft tijd nodig. Maar toch, soms lijkt het alsof die tijd er niet is, dus hoe kan zij haar collega’s faciliteren in die veranderingen?
Ook de directie komt er soms niet uit, ze merkt de spanningen in het MT. Suzanne vraagt zich af hoe het zit met hun denkwijze. Nemen ze alle feiten in overweging of helt de weegschaal steeds meer naar persoonlijke meningen? Hebben ze door dat er een nieuwe balans gezocht moet worden voor alle werknemers, waardoor de stroeve processen weer soepel worden? Suzanne maakt zich er zorgen over, ze wil er graag wat aan doen.
Ze legt het probleem voor aan de docent van de jaaropleiding. Die vraagt haar hoe het zit met de focus van haar organisatie op resultaten. En hoe zit het met de balans tussen deze resultaatgerichte focus en mensgerichtheid van haar organisatie? Zou een disbalans de oorzaak zijn van die ontevredenheid?
Samen met haar studiegenoten wordt het probleem ontrafeld. Dat is nu zo fijn van deze opleiding. Ook de theorie passen ze met elkaar toe, direct op haar eigen werksituatie. De oplossing blijkt bij haar directeur te liggen. En dan het MT. Eindelijk, concrete actie. Nu is ze nog op tijd, voordat er grote nieuwe beslissingen worden gemaakt door de directie en het MT. Gesterkt gaat Suzanne naar huis.
Ze belt haar directeur. Dezelfde middag heeft ze een gesprek. Ondanks haar spanning legt ze het probleem voor en neemt ze enkele theorieën met hem door. Hij herkent het probleem en samen zien ze de fouten en vooral ook de oplossing. Hij vraagt haar om dit in een notitie te verwerken. Even later komt ook de vraag of zij dat in het MT wil presenteren.
Het MT is stil. Ze ontdekken de fouten in het veranderingsproces. Er wordt een nieuw stappenplan gemaakt. Suzanne zal het uitwerken.
Inmiddels heeft Suzanne haar Management Assistent Master met een hoog cijfer afgerond en maakt nu als volledig lid deel uit van het MT. Van haar directeur heeft zij promotie gekregen.
Dit verhaal is gebaseerd op de praktijk vanuit de lessen en geschreven door Tony Mouw, docent van de jaaropleiding Management Assistent Master.
Jaaropleiding Management Assistent Master
Wil je – net zoals Suzanne – een flinke stap zetten op strategisch niveau? En door krachtig leiderschap bijdragen aan organisatieverbeteringen? Heb je bovendien geen tijd voor een 4-jarige bachelor opleiding? Bekijk dan de unieke jaaropleiding Management Assistent Master op HBO+ niveau:
- fungeer als sparringpartner van je manager;
- sta sterker in je schoenen;
- ondersteun je manager in het nemen van bedrijfsbrede beslissingen;
- anticipeer proactief en komt zelf met initiatieven;
- versterk je positie binnen de organisatie;
- leg meer verbanden tussen diverse afdelingen.