Toehoorders die je uit verveling schaapachtig aankijken. Oplichtende mobieltjes in het publiek. Alle ogen gericht op de lappen tekst op het scherm achter je. Je hebt dit vast wel eens meegemaakt. Misschien overkwam het jouw manager met een door jou gemaakte presentatie. Of stond je zelf op het podium? Hoe dan ook, de conclusie: het vermogen om de aandacht van je publiek erbij te houden en jouw ideeën goed over te brengen is een kunst. En dat is ook zo!
Spreken in het openbaar
Miljardair Warren Buffett zegt: “Je valt op als je het leuk vindt in het openbaar te spreken – veel meer dan je zou denken”. Hij benadrukt dat spreken in het openbaar de belangrijkste vaardigheid is die iemand zich eigen kan maken om zijn toekomstige carrière een stimulans te geven.
De kracht van beeld en beeldspraak
Nu ben ik al jaren fan van beeldend presenteren: zorgen dat je met jouw boodschap een beeld schetst in de hersenen van je publiek. Dat kan onder andere door het gebruik van letterlijke beelden, storytelling en krachtige beeldspraak.
Het is wetenschappelijk bewezen dat ideeën die worden gepresenteerd aan de hand van beelden in plaats van woorden beter onthouden worden. Onze hersenen zijn erop ingesteld om visuele informatie – beelden – heel anders te verwerken dan tekst en geluid. Wetenschappers noemen dit effect ‘multimodaal leren’: beelden worden niet verwerkt via één kanaal maar via meerdere kanalen, waardoor de hersenen de informatie op een veel diepgaandere en betekenisvolle manier onthouden.
Dus als ik aan je vraag het woord ‘hond’ te onthouden, registreren je hersenen dat woord alleen verbaal. Maar als ik je er een foto van een hond bij laat zien, zullen je hersenen dat zowel visueel als verbaal opslaan, dubbelop.
En dat is winst!
Wat zijn de voordelen van beeldend presenteren?
1. Helder beeld van je boodschap
Zoals ik net al zei worden beelden dubbel opgeslagen in het brein. Daardoor krijgt je publiek een helder beeld van je boodschap. Ze zullen de informatie beter en langer onthouden. Dat is toch wat je wilt? Dat je publiek naar huis gaat met jouw kernboodschap helder voor ogen?
2. Je presentatie gaat meer leven
Het gebruik van beeldspraak helpt de toehoorder meteen een levendig beeld te krijgen bij wat je bedoelt. Je kunt zeggen: Die man is enorm rijk! Of je zegt: Hij is zo rijk als Dagobert Duck! Of: Die ziekte kost ongemerkt het leven van veel mensen. Of je zegt: Die ziekte is een sluipmoordenaar. Zie je? Door simpele, korte beeldspraak gaat je presentatie meteen meer leven. Welke beeldspraak gebruik jij regelmatig in je presentaties of in het dagelijkse leven?
3. Zorgt voor ontspanning
Beeldend presenteren zorgt er ook voor dat je ontspant. Zodra je een beeld ziet, gaan alle verbindingen in je brein over dat onderwerp meteen aan. Je hoeft dan dus niet bang te zijn dat je niet weet wat je wil zeggen. Dat gaat vanzelf. Je gaat hierdoor moeiteloos spreken en dat ontspant enorm.
Dit geldt ook voor storytelling. Als mens zijn we geboren verhalenvertellers. Als je met een vriendin in de kroeg zit en je vertelt iets wat je hebt meegemaakt, komen de woorden automatisch. Als je verhalen gebruikt in je presentatie, vooral als je ze zelf hebt meegemaakt, merk je dat je die moeiteloos kunt vertellen. En ook dat zorgt ervoor dat je ontspant voor de groep.
4. Vermakelijk
Je kan je publiek geen grotere dienst bewijzen door ervoor te zorgen dat je presentatie vermakelijk is.
Als er tijdens je presentatie gelachen wordt of je publiek emotioneel wordt geraakt, is de kans groot dat ze goed naar je hebben geluisterd. En dat is goed, want mensen zijn nou eenmaal eerder geneigd om in zee te gaan met iemand die ze aardig vinden.
En dat is wat je doet met beeldend presenteren. Een grappige anekdote, een mooi succesverhaal (of juist een verschrikkelijke f*ck up) of een veelzeggende foto is vermakelijk voor je publiek. Ze staan hierdoor aan en luisteren met meer aandacht naar je. Doel bereikt.
5. Het is leuk!
Het laatste en misschien belangrijkste voordeel van beeldend presenteren: het is leuk! Je wil de geest van je publiek stimuleren door mooie beelden, storytelling en beeldspraak. Je stapt uit je eigen comfort zone. Je bent bezig hoe je jouw boodschap zo goed en beeldend mogelijk in het hoofd van je publiek kunt krijgen. Hierdoor krijg je plezier in het maken en houden van presentaties!
Bron: Delen zijn geïnspireerd op het boek “Spreek als Ted” van Carmine Gallo
Dit blog is geschreven door presentatietrainer en –coach Boaz Lugten, trainer bij de 2-daagse cursus: IJzersterke presentaties en overtuigend spreken.
De boodschap vlot overbrengen en sterk visueel vormgeven
Boaz Lugten is trainer bij de 2-daagse cursus IJzersterke presentaties en overtuigend spreken. Hij heeft menig professional geholpen de beste presentatieversie van zichzelf te vinden met zijn trainingsbureau In Strength.
Boaz leert je hoe jij met kritische vragen, nieuwe inzichten en technieken de presentatie naar een hoger niveau brengt. Pak jouw spreekangst aan en zorg dat je, zonder belemmeringen, jezelf en jouw ideeën laat horen!
Lees meer over deze cursus