“Naar aanleiding van uw brief d.d. (…) deel ik u het volgende mede.” Gebruik je deze beginzin? Lekker makkelijk… en vooral veilig. Heel veel assistants worstelen met de beginzin van brieven of e-mails. Vaak wordt teruggegrepen op deze zin, maar dat is zo’n enorm cliché dat het vaak geen recht doet aan de inhoud van de tekst. Grammaticaal is er niets mis mee, maar erg flitsend is het dus niet. En …
Lees verder »Het verschil tussen een uitvoerende en adviserende assistant
Jouw kracht als ondersteuner is je ervaring, inzicht en (mensen)kennis. Velen van jullie zijn zich echter onvoldoende bewust van dit soort kwaliteiten. Durf jij jezelf positief zichtbaar te maken op een manier die voor jou lekker voelt? Om zo mee te bewegen en je te ontwikkelen in je adviserende rol? Dit doe je door goed te communiceren en te profileren. Laat jezelf horen en zien: ‘Hallo, hier ben ik en …
Lees verder »Hardnekkige taalkwesties… beheers jij ze? Check het zelf!
Op de basisschool leer je de Nederlandse taal, voor sommigen echt een pittig klusje. Nederlands is een lastige en niet-logische taal! Geen wonder dat velen van ons bepaalde taalfouten nog steeds maken… En toch is foutloos schrijven en je boodschap goed verwoorden op papier essentieel voor assistants. Ben jij een volleerd Neerlandicus of slippen er toch nog wat ongeziene taalfouten doorheen? Check het zelf met onderstaande ‘simpele’ testjes (let op: diverse tabjes). Doe er je …
Lees verder »Help, mijn collega is een betweter
Heb jij ook zo’n collega die alles wel weet, de betweter op de werkvloer? De wijsneus, de allesweter, de tegenspreker? Hij of zij weet het altijd beter, zegt regelmatig: ‘Ja, maar…’ en luistert vervolgens niet meer naar de mening van anderen. Wat doet dat met jou? Vaak weet een betweter niet welke impact dit heeft. Ze praten vaak over een onderwerp vanuit zichzelf zonder te onderzoeken hoe een situatie of …
Lees verder »Zo help je collega’s beter om te gaan met negatieve verandering
Het is onrustig. Geruchten dwalen rond. Je merkt het wat minder goed door het (wéér) thuiswerken, maar toch. Er hangt duidelijk wat in de lucht. Je organisatie is aan het veranderen, verbeteren of in transitie. Hoe ga je met alle veranderingen om en hoe help je je collega’s de verandering door? Verandering: vervelend? Nee, een kans! Dat er zaken veranderen in je werk is vrij normaal. Veranderingen – groot en …
Lees verder »Hét leerdoel van assistants: communiceren met zelfvertrouwen
Als je de antwoorden op de vraag ‘Wat wil ik leren?’ verzamelt, dan is – met stip op één – het meest genoemde leerdoel van de assistant: ‘Ik wil meer zelfvertrouwen krijgen door: te zeggen wat ik écht bedoel;mijn grenzen wél aan te geven;mijn mond open te doen tijdens vergaderingen;mij niet te laten overrompelen door een ander.’ Als je wilt communiceren en adviseren met zelfvertrouwen, dan moet je werken aan je …
Lees verder »Een gele manager, leuk hoor. Mag het nu iets serieuzer?
Erg leuk, zo’n gezellige gele people manager. Zo op het eerste gezicht lijkt de altijd energieke en vrolijke manager de ideale samenwerkingspartner. Dit type is altijd in voor een praatje en vindt het leuk om samen met jou over mogelijke oplossingen te sparren. Ook is deze manager van nature een inspirerende spreker en weet al snel met charme anderen voor zich te winnen. Een kwaliteit, die in veel verandertrajecten goed van …
Lees verder »Hoe ga je om met lastige collega’s?
Samenwerken met lastige collega’s… is vervelend, is irritant en het kost je energie. Waarschijnlijk heb jij er ook een (of meerdere). Goed nieuws: het is ook leerzaam en uitdagend! Vooral als je erachter komt dat jij zelf een rol speelt bij het in stand houden van dat lastige gedrag. Stel je voor dat je die lastige collega naast je kunt krijgen in plaats van tegenover je. Dat je de situatie …
Lees verder »Werken in een crisisteam en de rol van de assistant
Crisisteams in de coronacrisis Voor veel bedrijven en organisaties zijn het roerige tijden. Bedrijfsvoering, doelstellingen en businesscase worden radicaal omgegooid en continu aangepast aan de nieuwe actualiteit. Bij veel organisaties zijn crisisteams samengesteld die zich hiermee bezighouden. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk en wat is de rol van de assistant? Wij stelden Alice Hendriks deze vragen. Alice is managementassistente en teamlid van het crisisteam bij een hogeschool. Van …
Lees verder »7 kenmerken van een goede coach. Heb jij het in je?
Je collega’s coachen is een belangrijke competentie van de toekomst. Want heb je deze vaardigheid goed onder de knie, dan ben je in staat om anderen verder te helpen. Je bent empathisch, nieuwsgierig naar de ander en laat je oordelen thuis. Je prikkelt en stuurt je collega om zijn/haar talenten in te zetten. Daar wordt niet alleen jouw collega beter van, maar is ook jouw organisatie bij gebaat. Bovendien verstevig …
Lees verder »