Je leest het steeds vaker in vacatureteksten: wij zoeken een commerciële secretaresse. Wat zoeken ze dan precies? We kwamen onder andere deze profielen tegen:
- “Een commercieel georiënteerde persoonlijkheid”
- “Gastvrijheid en commercialiteit zit je in je genen”
- “Als visitekaartje van de organisatie sta jij de klant vaak als eerste te woord. Jij zet het eerste zetje om ze voor ons te winnen”
Waarom worden commerciële vaardigheden steeds meer gevraagd?
Waar de traditionele secretaresse verdwijnt, neemt de (directie)secretaresse met een mix van sociale, commerciële en organisatorische vaardigheden haar stokje over. Zij is in staat inhoudelijk mee te praten vanwege haar inzicht in commercie. Strategische keuzes begrijpt en signaleert zij. Tegelijkertijd ziet zij ook waar het scheef gaat en kan hierop inspelen. Zij kent de organisatie als geen ander en is instaat zich als adviseur op te stellen. Dat maakt haar van toegevoegde waarde, nu én in de toekomst.
Hoe weet je of je commercieel handelt en denkt?
Het antwoord op die vraag is tweeledig. Enerzijds heb je commercieel inzicht nodig. Dat betekent dat je:
- het doel, de strategie en de bedrijfscultuur van je organisatie kent;
- kennis hebt van de markt waarin je organisatie opereert;
- en anticipeert op toekomstige trends en ontwikkelingen in de markt.
Kortom, je denkt markt- en klantgericht. Op basis van die kennis en inzichten kun je vervolgens een inhoudelijke adviesrol oppakken om van commercieel denken naar commercieel handelen te gaan.
Strategisch adviseurschap: de competenties op een rij
Dan rest je de vraag: welke competenties moet je beheersen om jezelf een commerciële secretaresse te noemen? Met alleen inhoudelijke kennis van je organisatie en strategisch inzicht ben je er namelijk nog niet helemaal. Om de adviesrol aan te nemen, moet je ook in staat zijn:
- goed te luisteren naar de klant;
- je in te leven in de klant en zijn of haar behoeftes te begrijpen;
- de klant te overtuigen van jouw idee;
- en tactvol te onderhandelen.
Wie is je klant?
Dat is dus afhankelijk of je werkzaam bent in de profit, non-profit of publieke sector en kan daarom variëren van gast tot patiënt en van klant tot cliënt. Anders gezegd, is jouw klant de eindgebruiker van de dienst of het product dat jouw organisatie biedt.
Is de commerciële secretaresse ook van toegevoegde waarde in de non-profit of publieke sector?
Bovenstaande verhaal klinkt waarschijnlijk heel logisch op moment dat je in de profit sector werkzaam bent. Ook in de non-profit en de publieke sector is een markt- en klantgerichte werkwijze belangrijk.
Binnen maatschappelijke organisaties wordt er dan ook – langzaam maar zeker – steeds meer gestuurd op zelfvoorziening. De subsidiekraan kan nou eenmaal niet altijd volle bak open staan. Stel dat daar op wordt gekort, hoe fijn is het dan dat de medewerkers weten hoe het spel werkt?! Een mooie kans voor de commerciële secretaresse om boven het maaiveld uit te steken en je positie te verstevigen!
Zoals Sicco de Ree, docent bij de 3-daagse cursus De Commerciële Secretaresse niet voor niks zegt: “om als secretaresse van toegevoegde waarde te blijven, is jezelf verdiepen in de organisatie en jezelf als adviseur opstellen van wezenlijk belang”.
Cursus De commerciële secretaresse
Wil jij jezelf ontwikkelen tot commerciële secretaresse? Dan is de 3-daagse cursus De commerciële secretaresse jouw volgende stap!
Wat haal je uit de cursus De commerciële secretaresse?
- Je krijgt inzichten en zelfvertrouwen om een inhoudelijke bijdrage te leveren
- Je begrijpt de strategie en visie naar de klant, cliënt, gast of patiënt toe
- Jouw werkzaamheden en voorstellen dragen bij aan organisatiedoelen
- Je verstrekt je rol, nu en in de toekomst, door deze specialisatie
- Je ondersteunt het MT nóg beter
Versterk jouw rol en leer de vraag achter de vraag te achterhalen.
Lees meer over de cursus De commerciële secretaresse