Hét blog voor de ervaren assistant

Samenwerken management

Zelfontwikkeling als basis van jouw strategische vaardigheden

Zelfontwikkeling assistant

Jij hebt als assistant van het management steeds vaker de taak om te adviseren over veranderingen in de organisatie. Zelfontwikkeling is cruciaal om scherp te blijven en om deze taak goed in te vullen. Anita van Oijen-Hanegraaf, docent van de opleiding Executive Assistant/PA als strategisch partner, vertelt in dit blog meer over ontwikkelingen in het werkveld en jouw rol hierin. Strategisch partner van het management Sta jij jouw manager bij …

Lees verder »

Executive Assistants: do’s en don’ts

Executive Assistant in meeting

De naam Executive Assistant zegt het al: werken voor de top in het bedrijfsleven. Daar staat een top assistant naast als een strategisch sparringpartner. Hij/zij heeft te dealen met de visie, missie en uitgezette koers van het bedrijf en werkt aantoonbaar mee aan het bedrijfsresultaat. En daar zit juist het verschil met andere assistants. De executives krijgen een target wat gehaald moet worden. Zo niet, dan is verantwoording verschuldigd aan de …

Lees verder »

Je verleden beïnvloedt je gedrag: door welke bril kijk jij?

Beinvloeden gedrag secretaresse

Tijdens een vergadering stelt je collega zich afwachtend op. Ze komt niet voor haar mening uit en onderneemt geen enkele actie. Jij wordt met dit passieve gedrag geconfronteerd. Wat roept haar gedrag bij jou op? Misschien reageer je verwijtend en superieur door te zeggen: ‘Jij zegt ook nooit wat en neemt geen initiatief. Ik regel het allemaal wel weer zelf. Ik weet tenslotte beter hoe het werkt in deze organisatie. …

Lees verder »

Werk beter samen binnen het secretaresseteam dankzij begrip

Samenwerken secretariaat

Een goede samenwerking bereik je door slim gebruik te maken van elkaars sterke punten. Soms werk je met iemand samen waarmee je direct een klik hebt: Die ene manager waarbij je aan een half woord genoeg hebt, hij/zij is van de grote lijnen en jij van de puntjes op de ‘i’.Jouw duo-collega die punctueel de planning bijhoudt, terwijl jij de directieleden scherp houdt. Deze samenwerkingen zijn zeldzaam of bereik je …

Lees verder »

‘Soms word je zomaar wakker geschud door een opleiding…’

Onlangs volgde Martine Luiten de opleiding Hoger Management Support van het Secretary Management Institute. Ze dacht dat haar baas nooit toestemming zou geven voor deelname, gelukkig bleek haar verwachting helemaal niet te kloppen. Hij stimuleerde haar zelfs. Want hoe beter zij zou worden door aan zichzelf te werken, hoe meer hij aan haar heeft. Lees haar enthousiaste verhaal en ervaringen...

Lees verder »

Optimaal samenwerken in MS Teams: 6 simpele tips

Microsoft Teams, we kennen het platform inmiddels allemaal. De afgelopen tijd heeft het ons enorm geholpen om met elkaar in contact te blijven vanuit thuis. Het is niet meer weg te denken als het gaat om online meetings of chats. Maar wist je dat je veel meer uit Teams kunt halen? Zo kan het – door de verschillende mogelijkheden – perfect ingezet worden als samenwerkingsplatform voor jou en je team. …

Lees verder »

Top 10 uitdagingen van Personal Assistants

Top 10 uitdagingen Personal Assistant

Personal Assistants staan dagelijks voor diverse uitdagingen. Welke uitdagingen zijn dit en hoe ga jij hiermee om? 1. Hoeveelheid werk Het zal je niet verbazen dat de stapel werk jouw grootste uitdaging is. Veel Personal Assistants werken voor meerdere managers, waardoor zelfs dagelijkse taken als agendabeheer en email management tijdrovend kunnen zijn. Door extra taken stijgt de workload verder en dit wordt soms zelfs onrealistisch en onhoudbaar. Je houdt je …

Lees verder »

Versterk je samenwerking door psychologie

Adviesrol na Management Assistent Master

Voor ondersteuners is het een uitdaging om de samenwerking met hun leidinggevende en collega"s in effectieve banen te leiden. Hierdoor is de behoefte aan inzicht in het karakter en het gedrag van leidinggevenden en collega"s groot. Vaak wordt er gedacht: "als ik mijn leidinggevende of collega kan doorgronden, weet ik ...

Lees verder »

Kantoorpolitiek gebruiken in jouw voordeel: 5 tips

Verbindend Leiderschap voor management assistants

Weet jij wie waar invloed op heeft binnen je organisatie? Formeel én informeel? Ben je op de hoogte van wat er speelt en doorzie je de onderlinge verhoudingen tussen collega’s, teams en afdelingen? Dit zegt iets over jouw organisatiesensitiviteit, dat onder de dubieuze noemer ‘kantoorpolitiek’ valt. Je kunt kantoorpolitiek positief beïnvloeden door als managementassistent effectief gebruik te maken van onderstaande tips. Het belang van organisatiesensitiviteit Met een goed ontwikkelde organisatiesensitiviteit …

Lees verder »

Verbindend leiderschap: waarom is dit nu meer dan ooit nodig?

Verbindend Leiderschap voor management assistants

De snelle overgang van werken op kantoor naar (gedeeltelijk) thuiswerken verandert de spelregels. De behoefte aan verbinding en leiderschap is groter dan ooit. Waarom dan? En wat betekent dit voor jouw rol als assistant? Anita van Oijen-Hanegraaf – trainer in o.a. leiderschap en organisatiegroei – legt het je uit. Anders werken betekent anders communiceren Hybride werken betekent veel meer digitale communicatie en minder fysieke communicatie: Vaste communicatieonderdelen van ‘vroeger’ zijn nauwelijks …

Lees verder »