Hét blog voor de ervaren assistant

Organiseren

Een bedrijfsevenement organiseren ‘na’ corona

Bedrijfsevenement organiseren

Wil je een bedrijfsevent organiseren? Dan plan je normaal gesproken ver vooruit. Je regelt een (meestal fysieke) locatie, catering, sprekers en muziek voor een evenement dat over een paar maanden plaatsvindt. Door de coronacrisis en de aangepaste richtlijnen, wil je echter snel kunnen schakelen omdat de omstandigheden drastisch kunnen veranderen. Als je voorheen 200 bezoekers ontving tijdens een zakelijke presentie, is dat nu wellicht not-done in precies dezelfde ruimte. Wat …

Lees verder »

De kunst van het prioriteiten stellen

Evenementen organiseren als secretaresse

“Ik heb het druk, eigenlijk is het niet leuk meer. Ik moet maar eens prioriteiten stellen.” Een herkenbare gedachte? Vast wel. In mijn rol als timemanagement expert hoor ik dit dagelijks. Mijn volgende vraag is een logische: hoe ga je dit doen dan? Vaak is dan het antwoord: “Ik ga kijken wat écht moet en ertoe doet.” Supermooi natuurlijk, maar als je het druk hebt, valt dit niet mee. Vaak moeten …

Lees verder »

Inspiratie voor een coronaproof evenement: 3 tips

Tips voor coronaproof event management

Een coronaproof bedrijfsevenement organiseren voelt nog wat onzeker, maar het kan! En met succes, want mensen vinden het weer fijn om elkaar ‘live’ te ontmoeten. Wil jij op de hoogte zijn van alle feiten en trends in zakelijk evenementenland anno 2021, nu de corona-richtlijnen de scepter zwaaien? Ben je op zoek naar creatieve (en veilige) ideeën voor jullie jaarlijkse kick-off meeting, teambuilding activiteit of klantendag? We geven je 3 handvatten …

Lees verder »

Outlook, OneNote & Teams: hoe werk je er handig mee?

Virtual Assistant - tips online vergaderen

Outlook, OneNote en Teams; het zijn drie super handige tools die je werk een stuk makkelijker kunnen maken. Toch brengen ze ook de nodige uitdagingen mee. Je kijkt nu niet alleen in je mailbox, maar misschien gebruik je inmiddels ook de Teams chatfunctie en kanalen. Zo heb je wéér een extra tool waarin werk binnenkomt, die je in de gaten moet houden en die ook nog eens voor extra afleiding …

Lees verder »

Time management en Outlook: een paradox?

Timemanagement met Outlook

Deze twee zaken lijken nogal tegenstrijdig: het is vaak juist Outlook dat je dag druk maakt. Je krijgt continue herinneringen, mailtjes, vragen op momenten dat het niet uitkomt. Gelukkig is er een aantal tips om dit beter te stroomlijnen in Outlook, zodat je niet meer over je taken hoeft te (blijven) nadenken. Sterker nog, er is een hele theorie voor ontwikkeld: de Getting Things Done (GTD) methode. Tips voor efficiënter …

Lees verder »

Daar gaat je concentratie. Hoe krijg je je focus terug?

secretaresse met focus en concentratie aan het werk

Focus. Concentratie. Het ene moment heb je het te pakken en vlieg je door de taak heen. Terwijl je op het andere moment vreselijk worstelt met het afronden van je taken… Hoe krik jij jouw concentratiecapaciteit maximaal op? Dat begint met het begrijpen hoe concentratie werkt. Het is van belang om te weten dat: aandacht energie vreet. Je brein kan simpelweg maar één taak met volle concentratie uitvoeren. je je …

Lees verder »

Maak van projecten een succes dankzij Scrum

Scrum - een efficiënte projectaanpak

Wanneer je maandenlang aan een project of rapport hebt gewerkt, blijkt bij oplevering dat het draagvlak minimaal is, het inmiddels achterhaald is, er teveel budget is uitgegeven of juist te weinig over is om nu écht van start te gaan… Ken je die frustratie? Dit gebeurt nog heel vaak bij een traditionele projectaanpak. Je bedenkt op 1 januari dat je op 31 december op wilt leveren, maar toetst tussentijds niets. …

Lees verder »

De assistant is onmisbaar voor de projectmanager

Projectassistent onmisbaar in projectmanagement

Ik ben al meer dan 10 jaar actief als projectmanager. In een project is het vooral belangrijk dat er resultaten worden geboekt, binnen de gestelde tijd  en binnen het gestelde budget. Als projectmanager mag je in het meest ideale geval jouw eigen projectteam samentellen. Helaas is het niet altijd het ...

Lees verder »

Uitstellen… ben jij daar ook zo goed in?

Uitstelgedrag secretaresse

Heb je last van uitstelgedrag, dan ben je heel lui of heb je een gebrek aan discipline, toch? Nou… dat is toch iets te kort door de bocht. Er zijn namelijk ook hele andere redenen waarom we uitstelgedrag vertonen. Perfectionisme Hier zijn assistants vaak een kei in. En laten perfectionisten nou vaak ras-uitstellers zijn. Hoe kan dat? Perfectionisten stellen hele hoge eisen aan hun werk. Hoe groot of klein de …

Lees verder »