Hét blog voor de ervaren assistant

Samenwerken management

Professionele identiteit van het secretariaat

Incompany training assistants

Enkele weken geleden trof ik een secretaresse die praktisch het takenpakket heeft van een projectmanager. Het afdelingshoofd van diezelfde organisatie antwoordde mij; ‘Tja, ik ben erg blij met mijn secretaresse, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ze allemaal doet.’ Dit voorbeeld staat niet op zichzelf. Steeds meer zie ik een tweedeling bij de secretaresses ontstaan; enerzijds zie ik secretaresses, die hun takenpakket zien inkrimpen en anderzijds zie ik secretaresses, die …

Lees verder »

De kunst van het feedback geven

Hoe zorg je ervoor dat wat jij ‘bedoelde’ te zeggen niet direct uit z’n verband wordt getrokken? En hoe zorg je ervoor dat goed bedoelde adviezen niet uitmonden in een conflict? Feedback is, mits goed gebruikt, een sterk middel bij het doorbreken van patronen. Feedback betekent letterlijk ’terugkoppeling’ en is dus niet hetzelfde als kritiek. Kritiek bevat altijd een negatieve beoordeling. Feedback kan daarentegen zowel positief als negatief zijn. Feedback geven …

Lees verder »

Proefles: drie eigenschappen van de senior assistant & sterk in dagelijkse gesprekken

Proefles - Senior assistant op strategisch niveau

Tijdens de 5-daagse opleiding Senior Assistant op strategisch niveau komen veel onderwerpen aan bod die jou naar het niveau helpen om nóg beter op het hoogste niveau mee te kunnen sparren, bewegen en te functioneren. De theorieën en ideeën van Covey – één van de belangrijkste management goeroes – staan centraal tijdens de opleiding. We geven je graag een voorproefje. In deze proefles komen twee onderdelen aan bod die belangrijk …

Lees verder »

Gelijkwaardig samenwerken is hot!

Samenwerken

Hiërarchische lijnen verdwijnen uit de organisatie, jouw talent en toegevoegde waarde worden belangrijker dan de functiehoogte. Als directie ben je helemaal 'van deze tijd' als je verantwoordelijkheden en controle durft los te laten. Vertrouwen, cocreatie en sparringpartner zijn de toverwoorden van deze tijd voor een betere samenwerking. Mooie woorden, die ...

Lees verder »

Reorganiseren is een vies woord!

Heb je net alles lekker op dreef, krijg je van hoger hand de mededeling; we gaan het secretariaat reorganiseren. Met een beetje mazzel had je dit zien aankomen. En ben je vroegtijdig betrokken geweest in de voorbereidingen van deze reorganisatie, zodat je jouw team in een vroeg stadium hebt kunnen ...

Lees verder »

Hoe ga ik om met onduidelijkheid vanuit de directie naar mijn team?

Hoe ga ik om met onduidelijkheid vanuit de directie naar mijn team? Een vraag die met regelmaat onderwerp is van gesprek tijdens trainingen en coaching voor teamleiders secretariaat. Het centrale secretariaat, Technologische ontwikkelingen, globalisering en de kostenbewuste organisatie zijn slechts enkele ontwikkelingen die organisaties vandaag de dag dwingen om na te ...

Lees verder »

Druk?! Wie is dat niet! Tips voor meer overzicht

Door: Sabina Brammer "Het is zo ongelooflijk druk dat op een gegeven moment alles prioriteit heeft en dat je ook de hele tijd met je agenda aan het schuiven bent om te zorgen dat je dingen af kunt werken." Delegeren Ja, dat is een lastige. En de meest bekende ...

Lees verder »

En de secretaresse, zij ploegde voort….

Ik woon in Friesland. Een land van boeren, water en gras. Een land van weidse vergezichten en prachtige wolkenluchten. Een land van nuchtere mensen en vette klei.  In de nazomer fiets ik graag door de weilanden. De boeren zijn dan druk met de laatste oogsten. De rispmoanne, noemen ze dat ...

Lees verder »

Notuleren voor managers

Voldoen de vergaderverslagen aan uw eisen? Uw verwachtingen en ideeën door een ander op papier laten zetten valt niet altijd mee. Misschien kunt u uw secretaresse de suggestie doen een training te volgen zodat de verslagen op het niveau zijn dat u wenst, kijk eens bij "Notuleren & verslaglegging op ...

Lees verder »

Ruzie maken…Zo doe je dat!

Ruzies zijn vervelend en verlopen vaak slecht. Het kan zelf relaties kapot maken als het te vaak voorkomt. Toch zijn ruzies niet alleen slecht, het kan ook opluchten. Als je het maar op de goede manier aanpakt. Hoe voorkom je een ruzie en hoe los je ze op?

Lees verder »