Hét blog voor de ervaren assistant

Communicatie

Als werk en passie samensmelten krijg je een meesterwerk

Hoe het allemaal begon… Als jonge “snotaap” vertrok ik op 30 maart 1973 naar Paramaribo, Suriname voor een uitzendopdracht van 4 maanden als secretaresse bij het Europees Ontwikkelings Fonds van de EEG. Pas afgestudeerd, vol enthousiasme, vol zelfvertrouwen. Echter, de ontnuchtering diende zich snel aan; ik werd er als het ware voor de leeuwen gegooid. Mijn eerste opdracht was het bezoek van EEG officials te organiseren en dit tot in …

Lees verder »

In 8 stappen perfectionisme de baas!

Werkplezier verhogen

Als perfectionist wil je het voor iedereen én voor je zelf goed doen. Je bent kritisch op jezelf en je laat jouw doelen niet snel los. Die hoge eisen die je aan jezelf stelt, kunnen heel vermoeiend zijn. Je mag soms best een stapje terug doen en niet altijd voor die 9+ gaan. Een 5,5 is ook een voldoende, stelt Soraya Rooijackers, trainer van de 2-daagse cursus Van Werkdruk naar …

Lees verder »

Storytelling in zakelijke webteksten

Storytelling voor bedrijven, het werkt! ‘Verhalen vertellen in zakelijke webteksten of bedrijfspresentaties waarbij je emoties erin gooit? Nee, dat kan echt niet hoor. Wie zit daar nou op te wachten? Het is zakelijk en in een zakelijke omgeving is geen ruimte voor mijn verhalen.’ Deze reactie krijg ik regelmatig als ik vertel over het begrip ‘storytelling’. Dan krijg ik spontaan de neiging om heel hard te gaan roepen dat het …

Lees verder »

Gaat het functioneringsgesprek verdwijnen?

Functioneringsgesprekken zijn achterhaald. Onze nieuwe manier van werken vraagt om een nieuwe benadering van het functioneringsgesprek. De krantenkoppen staan er vol mee. Maar ja, lekker makkelijk om dat te schrijven, terwijl jij binnenkort weer aan je functioneringsgesprek mag beginnen. Jij wilt gewoon weten hoe je je het beste voorbereidt op dit gesprek? Wij helpen je op weg! Maar eerst staan we stil bij een interessante vraag… Bestaan functioneringsgesprekken nog in …

Lees verder »

De 6 meest gemaakte spreekfouten in het Engels

Cursus Zakelijk Engels

Werk je als management assistent, spreek je (ook) Engels op het werk en wil je hierin een professionele indruk maken? De 6 meest gemaakte taalfouten in het Engels deelden we eerder al met je. In dit vervolg gaat Craig Bell, Cambridge English docent en docent van de cursus Zakelijk Engels voor de management assistent, in op de 6 meest gemaakte Engelse spreekfouten door Nederlanders. Spreekfout 1: “I have seen that yesterday” Helaas, …

Lees verder »

De 4 leerpunten van het Nationaal Secretaresse Congres 2019

Nationaal Secretaresse Congres 2019

De 24e editie van het Nationaal Secretaresse Congres ging over werkgeluk: wat bepaalt dit en is er dat voldoende? Mede door de enthousiaste dagvoorzitter Merel Westrik was het een zeer geslaagde dag voor de 400 secretaresses! Ik deel graag de leerpunten van Itamar Sharon, John van den Heuvel, Vreneli Stadelmaier en Wendy van Dijk met je. Vervul zelf de 5 behoeften van werkgeluk Itamar Sharon beet het spits af en vertelde ons …

Lees verder »

Proefles voor secretaresses: Adviseren kan je leren

Secretaresse proefles: Adviseren kan je leren

De vraag om door te groeien van een secretaresse of assistant naar een meer adviserende rol komt in diverse organisaties vaker voor dan je denkt. Maar wat is dat nu… adviseren? Wat zijn de spelregels van een goed (advies)gesprek? En wat is jouw stijl hierin? Docent Astrid Kies legt het je uit in deze proefles. Ook geeft ze je vijf stappen voor het adviesgesprek en nog een aantal tips. Video: extra …

Lees verder »

De 6 meest gemaakte taalfouten in het Engels

Probleemoplossend vermogen secretaresse

Je werkt als management assistent en spreekt en schrijft soms – of regelmatig – Engels op het werk, terwijl het niet je moedertaal is. Een foutje is dan snel gemaakt. Daar gaat je professionele indruk… Craig Bell, Cambridge English docent en docent van de cursus Zakelijk Engels voor de management assistent, deelt 6 veelvoorkomende Engelse taalfouten, gemaakt door Nederlanders. Taalfout 1: ‘Can you explain me please…’ In het Engels plaats je …

Lees verder »

De meest zinvolle afkortingen in communicatie

Meest zinvolle afkortingen in communicatie

In contact komen met de ander, aandacht krijgen, aandacht vasthouden, iets voor elkaar krijgen, iets veranderen, iets bestellen: communicatie is er altijd, overal, iedere dag. Communicatie is het meest geliefde onderwerp in (secretaresse) opleidingen, ook bij ons. Je raakt er nooit over uitgesproken en uitgeleerd. Omdat iedereen anders is en anders reageert, werken bepaalde tips bij de een wel en bij de ander minder. Er is echter een aantal makkelijke …

Lees verder »

Proefles: Positief beïnvloeden van gedrag met de roos van Leary

Gedrag is voorspelbaar. De Amerikaanse psycholoog Timothy Leary ontdekte dat de manier waarop mensen reageren in veel gevallen voorspelbaar is. Bepaald gedrag roept een bepaalde reactie op. Vanuit dit gegeven is gedrag te voorspellen en dus ook te beïnvloeden. De roos van Leary Timothy Leary heeft een interactiemodel ontworpen waarmee relaties tussen mensen in kaart kunnen worden gebracht: de roos van Leary. Dit model kun je gebruiken om bewust keuzes …

Lees verder »