Hét blog voor de ervaren assistant

Samenwerken management

Een blik op de Post-bachelor Management Assistant: ervaringen van deelnemers Mary en Katja

Overweeg jij om je in te schrijven voor de Post-bachelor Management Assistant, maar houdt iets je tegen om de knoop door te hakken? Mary Schiffer en Katja Pistauer, respectievelijk secretaresse bij FNV Horecabond en directie-assistent bij de gemeente Eindhoven, hebben diezelfde knoop al doorgehakt en deden mee aan de post-bachelor. Zij delen graag hun ervaringen met jou om je te helpen een beslissing te nemen. Een opleiding gebouwd op praktijkgerichte …

Lees verder »

Te weinig tijd om te leren? Doe het eens anders in 2025…

Assistant, ontwikkel jezelf in 2024

Hé drukke alleskunner, was je dit jaar vooral een automatische piloot en voelde het iets te vaak als een race tegen de klok? Was er te weinig tijd voor je eigen ontwikkeling? Doe het in 2025 eens anders en geef die piloot een enkele reis Verweggistan. En onthoud bij alles wat je doet: prioriteit geven aan je eigen ontwikkeling hoeft niet altijd iets groots te zijn. Doe het gewoon in …

Lees verder »

Het nut van netwerken met secretaresse-vakgenoten

Netwerken - ondersteuners en secretaresses

Je creëert regelmatig tijd in de agenda van jouw directeur zodat hij/zij naar netwerkbijeenkomsten kan gaan. Want netwerken is immers een belangrijk instrument om kennis te delen en te sparren met vakgenoten.  Maar als het dan aankomt op in je eigen agenda hiervoor tijd vrij te maken, dan lijkt het belang opeens veel minder groot… Dat is gek, want ook voor secretaresses en managementassistenten is een groot netwerk heel waardevol. …

Lees verder »

Het verschil tussen uitzenden en detacheren – en waarom Sandra van der Pluym voor dat laatste kiest

Benieuwd naar digitale kansen

Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Zijn dat niet twee termen voor hetzelfde idee? Nee. Ze hebben wel raakvlakken, maar ze verschillen ook op punten die er echt toe doen voor mensen. Zo ook voor Sandra van der Pluym, die al zeven jaar wordt gedetacheerd als bestuurssecretaresse/managementassistent. In dit blog legt ze uit waarom ze hiervoor kiest. Stoute schoenen ‘’Zeven jaar geleden besloot ik de stoute schoenen aan …

Lees verder »

Optimaal samenwerken in MS Teams: 6 simpele tips

Microsoft Teams, we kennen het platform inmiddels allemaal. De afgelopen jaren heeft het ons enorm geholpen om met elkaar in contact te blijven vanuit thuis. Het is niet meer weg te denken als het gaat om online meetings of chats. Maar wist je dat je veel meer uit Teams kunt halen? Zo kan het – door de verschillende mogelijkheden – perfect ingezet worden als samenwerkingsplatform voor jou en je team. …

Lees verder »

Waarom een uitstekende assistant MBA-vaardigheden beheerst

Het werken op je gevoel heeft je al jaren ver gebracht. Hoe staat het met je inhoudelijke managementvaardigheden? Als inhoudelijk sterke management assistant ben je in staat meer uit handen te nemen van je manager(s). Je werkt zelfstandiger en komt met minder vragen of uitdagingen bij je manager terug. MBA skills – oftewel managementvaardigheden – zijn daarom dé volgende stap voor elke (senior) management assistant. En toch horen we management …

Lees verder »

4 Tips: hoe keer je weerstand in je team?

Als coördinator of manager van een team doe je je best om alle neuzen dezelfde kant uit te krijgen. En net als je denkt dat dat gelukt is, steekt er weerstand de kop op… Vroeg of laat krijgt iedereen ermee te maken; geroddel op de wandelgangen, ja knikken en nee doen, vingers wijzen of een afwachtende houding aannemen wanneer er iets moet gebeuren. Hoe tackle je zo snel mogelijk die …

Lees verder »

Voorkom deze 3 hindernissen bij de organisatie van een project

Projectmanagement hindernissen en valkuilen

Projectmanagement; welke assistent heeft er inmiddels geen ervaring mee? Ook al wordt het misschien niet altijd zo genoemd, als jij er goed over nadenkt, heb je in je loopbaan vast ervaring met het organiseren van of het bijdragen aan een project. Drie hindernissen van projectmanagement Een project wordt vaak gedegen voorbereid en ingericht. En toch gaat niet alles altijd vanzelf. Hoera, we zijn allemaal mensen! Hoeveel van onderstaande hindernissen herken …

Lees verder »

5 ways to improve cultural intelligence in the workplace

Cultural intelligence is an important skill in the workplace. It enables you to successfully navigate the challenges and opportunities that arise because of various cultures, languages, codes of conduct and business practices within an international workplace. Additionally, it helps you understand different cultures and communicate with people from all over the world. By understanding, respecting, and adapting to diverse cultural backgrounds, you not only enhance your effectiveness but also contribute …

Lees verder »