Krijg jij energie van wat je doet en van de mensen om je heen? Als het antwoord op deze vraag ‘nee’ is, is het een goed plan om de opleiding Persoonlijk leiderschap te volgen. Mariska Korewijk, oud-deelnemer van de opleiding, kreeg tijdens deze opleiding inzicht in haar kernwaarden en kan zich nu omringen met mensen waar ze energie van krijgt. Lees verder en ontdek hoe ze dit doet. Persoonlijke ontwikkeling …
Lees verder »Constructief samenwerken met verschillende karakters: 5 tips
Het liefst willen we met iedereen prettig en ontspannen samenwerken. Als je een functie hebt zoals managementondersteuner, office manager of personal assistant waarbij je veel contact hebt met collega’s, managers of klanten merk je elke dag opnieuw, dat iedereen anders in elkaar zit en anders communiceert. Jouw manier van werken en jouw belangen zijn niet dezelfde als die van anderen. Ik hoor je nu zuchten: “Was het maar wel zo, …
Lees verder »Word productiever door… rust
Je brein kan niet continu aan staan. Je lichaam is er niet op ingesteld om de hele dag stil te zitten. Je weet het allemaal, maar handel je er ook naar? Op een dag wilde ik gaan wandelen… Op de vroege ochtend van een zonnige werkdag neem ik me voor een wandeling te maken. Ik ga douchen en ontbijt op mijn gemak. Daarna kruip ik achter mijn laptop, want ik …
Lees verder »Coach jezelf: wat houdt het in?
In de meeste gevallen ga je naar een coach als er iets is wat je wilt onderzoeken of uitwerken. Maar wat als je kunt leren om jezelf te coachen?
Lees verder »Kom beter uit de ‘online vergadercrisis’ met deze mindset
Een growth mindset helpt in tijden van crisis. Zo heeft de coronacrisis veel van ons gevraagd, iedereen moest zich flink aanpassen om op afstand te werken en… vergaderen. Je hebt vaak geen invloed op de veranderingen rondom een crisis, maar wel op hoe je ermee omgaat. De manier waarop je in het (werk)leven staat, oftewel jouw mindset, speelt hierin een grote rol. Dr. Carol Dweck stelt dat er twee soorten …
Lees verder »Zakelijk beter functioneren met psychologie? Zo werkt het…
Trainer Manon Bongers: meer zelfvertrouwen voor betere werkrelaties Manon Bongers is trainer en geeft de opleiding Psychologie voor de Management Assistent. Het dienende karakter van het vak van de secretaresse en management assistent vraagt volgens Manon om een dosis zelfinzicht, een positief zelfbeeld en constructieve communicatie. "Door je bewust te ...
Lees verder »3 Belangrijke feiten over grenzen stellen
Goede samenwerking binnen teams bestaat uit begrenzing. Herken je dat? Dat je bij een opdracht ‘ja’ zegt terwijl je ‘nee’ bedoelt? Of dat je iemand twijfeltaal hoort gebruiken, zoals ‘misschien’? Of hoor je weleens mensen om je heen zuchten als een opdracht wordt gegeven? Vol bewondering aanschouw je die ene collega, die heel helder vertelt wat wel en niet kan en waarvan iedereen het aanneemt. Hoe doet zij dit toch? …
Lees verder »Waarom zijn we onzeker, zelfs als we succesvol zijn?
Dat lijkt toch in het aard van het beestje te zitten. Vrouwen zijn nou eenmaal vaker onzeker dan mannen. Misschien is het grootste verschil dat vrouwen er meer last van hebben. Hoe kan dat? Vrouwen zijn risicomijdend Van vrouwen wordt vaak meer bescheidenheid verwacht. Als je een stuk terug in de tijd gaat, dan zie je de man als hoofd van het gezin staan en de vrouw daarachter schuilend. De …
Lees verder »Oordelen over een collega?
Ken je de communicatiemuur? Wat bedoeld is, is nog niet gezegd Wat gezegd is, is nog niet gehoord Wat gehoord is, is nog niet begrepen Wat begrepen is, is nog niet akkoord Wat akkoord is, is nog niet uitgevoerd Wat uitgevoerd is, is nog niet bedoeld En toch baseren wij onze meningen en oordelen omdat wij denken wat er wordt bedoeld. Oordelen en meningen zijn gebaseerd op hoe jij de …
Lees verder »Proefles: samenwerken met verschillende persoonlijkheden
In je werk heb je te maken met verschillende typen collega’s en managers. De één komt flexibel en meedenkend op je over en de ander star of ‘betweterig’. Er zijn collega’s waarmee je gemakkelijk overweg kunt en anderen waarmee je iets meer moeite hebt in de samenwerking. Het is menselijk dat je zelf of je collega’s af en toe vreemd of onhandig reageren. Het gaat om de mate waarin het …
Lees verder »