Hét blog voor de ervaren assistant

Waarom zijn we onzeker, zelfs als we succesvol zijn?

Dat lijkt toch in het aard van het beestje te zitten. Vrouwen zijn nou eenmaal vaker onzeker dan mannen. Misschien is het grootste verschil dat vrouwen er meer last van hebben. Hoe kan dat?

Vrouwen zijn risicomijdend

Van vrouwen wordt vaak meer bescheidenheid verwacht. Als je een stuk terug in de tijd gaat, dan zie je de man als hoofd van het gezin staan en de vrouw daarachter schuilend. De man stuurt en de vrouw volgt. Onbewust worden we beïnvloed door gender stereotypen, wat dus van invloed kan zijn op onze onzekerheid.

Mannen weten hun onzekerheid overigens beter te verbloemen door een poker face op te zetten, terwijl de vrouw risico’s uit de weg gaat. Juist dit laatste is niet goed voor het bereiken van je ambities.

Vrouwen doen zichzelf te kort

Waar mannen hun prestaties toe-eigenen aan hun eigen talent, zul je dat een vrouw niet snel horen zeggen. Zij zal eerder zeggen dat ze goede hulp heeft gehad of dat ze gewoon geluk heeft gehad. Zonde toch? Je mag best trots zijn op wat je hebt bereikt!

Onzekerheid heeft ook een voordeel. Ben je onzeker over een nieuw project of een taak die je moet uitvoeren? Het zorgt ervoor dat je extra oplettend bent, rekening houdt met anderen en goed voorbereid te werk gaat. Op lange termijn ondermijnt onzekerheid echter je prestaties, tevredenheid en werkhouding: dat is jammer en onnodig.

Tips om minder onzeker te zijn

Hoe overwin je onzekerheid?

  1. Leer jezelf een growth mindset aan
    Focus op wat je nog kunt worden in plaats van wat je nooit zult bereiken. Blijf aan je vaardigheden werken en wees trots op het resultaat. Wees je er ook van bewust dat je aan je zelfvertrouwen kunt werken.
  2. Durf fouten te maken
    Je mist een hoop kansen als je blijft wachten totdat je de perfecte kandidaat bent of de juiste vaardigheden beheerst. Een imperfecte poging levert soms meer op dan wachten tot je er 10% klaar voor bent. Gewoon doen dus!
  3. Ken en tel je eigen successen
    Focus daarbij niet op de externe factoren, maar op jouw rol daarin. Schat je eigen rol in op waarde. En let op, ieder succes telt, groot en klein.
  4. Ken jezelf!
    Onzekerheid komt vaak voort uit een gebrek zelfkennis en geloof in eigen kunnen. Beschik je wel over de juiste vaardigheden en kun je de juiste beslissingen maken? Deze twijfel voorkom je door je sterke en zwakke punten in kaart te brengen. Maak bijvoorbeeld een SWOT-analyse van je vaardigheden en bepaal hoe je je sterke punten het beste in kunt zetten. Je maakt zo ook inzichtelijk waar je hulp moet inschakelen.
  5. Zorg voor overzicht
    Overzicht en structuur helpt bij bijna alles. Ook bij onzekerheid. Maak een strakke to-do lijst, zodat je precies weet wat en wanneer iets van jou verwacht wordt. Dit geeft controle.

Met meer zelfvertrouwen jouw functie

Wil je hiermee aan de slag en wil je daar graag de hulp bij van een ervaren trainer? Dan is de 5-daagse opleiding Senior Management Assistent iets voor jou!

Maak die stap: van rechterhand naar adviseur!Download de brochure

Tijdens deze 5-daagse opleiding Senior Management Assistent leer je vaardigheden waarbij je breder leert kijken en werken. Beoordeeld met een 9,1!

  • Werk aan je persoonlijke groei en laat dit zien
  • Nu mét online coaching en vernieuwd programma!
  • Persoonlijke aandacht van topdocenten Titia Huisman en Astrid Kies
  • De meest gevolgde opleiding | Met diploma | Maart 2019 beoordeeld met een 9,6

Lees meer over deze cursus

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Zakelijk beter functioneren met psychologie? Zo werkt het…

Trainer Manon Bongers: meer zelfvertrouwen voor betere werkrelaties Manon Bongers is trainer en geeft de opleiding Psychologie voor de Management Assistent. Het dienende karakter van het vak van de secretaresse en management assistent vraagt volgens Manon om een dosis zelfinzicht, een positief zelfbeeld en constructieve communicatie. "Door je bewust te ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *