Ben jij gelukkig op je werk? Als daarop je antwoord ‘Jazeker!’ is, dan ben jij volgens een grootschalig onderzoek van de Harvard Business Review gemiddeld 31% meer productief en maar liefst drie keer zo creatief. Van harte gefeliciteerd! Gelukkige werknemers zijn betere werknemers: het is een win-win situatie voor zowel de werkgever als de werknemer. We weten het al heel lang. Toch zien we niet alleen maar gelukkige werknemers in …
Lees verder »Het kloppend hart in de moderne organisatie? Dat ben jij…
Onze economie baseert zich steeds meer op relaties in plaats van transacties, vooral door technologische en sociologische ontwikkelingen. Veel bedrijven transformeren daarom langzaam van een klassieke hiërarchische organisatie naar een netwerkorganisatie. Jouw rol als secretaresse verandert op veel terreinen mee. Hoe blijf jij dat kloppende hart? Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen Een lerende en nieuwsgierige houding is van essentieel belang, denk aan: jezelf abonneren op diverse interessante autoriteiten …
Lees verder »De cloud: wat is dat precies en wat kan ik ermee?
Secretaresses gebruiken de cloud bijna allemaal, bewust of onbewust. Wat is de cloud nu eigenlijk? En is het wel veilig? Dr. Techgirl geeft je een korte introductie. De cloud: wat is dat? De cloud is in het kort: je werk doen via internet. Een voorbeeld is Microsoft Office 365: je gebruikt Word, Excel en PowerPoint en beheert deze online in OneDrive – ook van Microsoft. Je hebt een online account aangemaakt …
Lees verder »De secretaresse wordt software?!
We kennen haar allemaal: de goede, vriendelijke secretaresse. Altijd druk om voor directie, manager, afdeling of zelfs de gehele organisatie taken uit handen te nemen. Nooit te beroerd om verantwoordelijkheid op zich te nemen en het vangnet te vormen voor de vele activiteiten in de organisatie. Routinematig versus menselijk Vanuit technologisch oogpunt is het een interessant beroep. Wanneer je het hele takenpakket bekijkt van een afstand, zie je een duidelijke …
Lees verder »Papierloos vergaderen in 6 stappen
Voor vergaderingen hoeft in de toekomst geen boom meer geveld te worden; waarschijnlijk vergaderen we binnen vijf jaar allemaal papierloos. Enkele voordelen van papierloos vergaderen: alle werkzaamheden rondom vergaderingen zijn digitaal uit te voeren; besluitvorming gaat sneller en efficiënter; het levert het een behoorlijke kostenbesparing op. Ondanks deze voordelen gaat de invoering van papierloos vergaderen niet vanzelf. Het vraagt om een nieuwe manier van werken, een mind switch. Dat is …
Lees verder »Digitaal Darwinisme geldt ook voor secretaresses
Wat maakt jou tot een goede secretaresse? Je bent punctueel. Check. Je schrijft in drie talen een perfecte uitnodiging. Check. Je collega’s roemen je om je ijzersterke geheugen. Check. Je hebt realtime alle benodigde reisinformatie bij de hand. Check. Super hoor. Voor de komende vijf jaren dan. Daarna is het niet meer nodig. Er is een nieuwe ideale assistent… Bovenstaande is namelijk een hele kleine opsomming van wat IBM’s supercomputer …
Lees verder »Tech savvy secretaresse worden?! Wees ‘gewoon’ nieuwsgierig
Een tijdje terug was ik in de supermarkt. Terwijl ik de selfscan activeer, word ik op mijn schouders getikt door een mevrouw op leeftijd. ‘Sorry,’ zegt ze, ‘maar zou je mij kunnen vertellen wat dat is en hoe het precies werkt?’. De nieuwsgierigheid van deze mevrouw vond ik zo mooi. Je kunt ook op een afstandje ernaar kijken en je afvragen wat het is zonder actie te ondernemen en gewoon …
Lees verder »Kunstmatige intelligentie versus de secretaresse
Kunstmatige intelligentie… wat heb je daar als secretaresse nou mee te maken?! Nou, steeds meer. Het is dichterbij dan je wellicht denkt! Dit soort systemen nemen taken over van je en je gaat er in de (nabije) toekomst zelfs mee samenwerken. Jarno Duursma is trendwatcher digitale technologie. Hij toonde tijdens het Tech Savvy Assistant Event de enorme impact van kunstmatige intelligentie op het secretaressevak. In onderstaande video geeft hij je …
Lees verder »Secretaresse, zo blijf je van toegevoegde waarde
De snel veranderende werkomgeving, de digitalisering, de flexibilisering en de steeds groter wordende rol van (social) media vragen om een herijking van de functie van secretaresse. Vergaderingen voorbereiden, dossiers up-to-date houden en afspraken maken met klanten: taken die jij als secretaresse voorheen voor je rekening nam. Tegenwoordig doen directieleden en managers steeds meer zelf. Zelfsturende teams worden in veel organisaties gemeengoed. Hoe zorg je ervoor dat jij als secretaresse in …
Lees verder »Ken jij deze tips al in Outlook, Word, Excel en OneNote?
Als managementondersteuner ken je de Microsoft Office programma’s goed. Outlook, Word en Excel zijn de basis van ons werk, onze ‘gereedschapskist’. Dat gereedschap wil je natuurlijk optimaal gebruiken… dóe je dat ook? Door de toenemende werkdruk is er vaak geen tijd om eens rustig te gaan zitten en de mogelijkheden van Office te ontdekken. Dat is jammer, want er is binnen Office veel mogelijk om jouw werk efficiënter en overzichtelijker te …
Lees verder »