Hét blog voor de ervaren assistant

Bedrijfskunde

Is corporate culture een agendapunt in jouw vergadering?  

Hoor jij weleens de voorzitter van een RvB, RvT of RvC zeggen ‘het volgende agendapunt van deze vergadering is het bespreken van de bedrijfscultuur’? Hebben jouw bestuurders aandacht voor de corporate culture van het bedrijf? Volgens een aantal deskundigen moet veel meer belangstelling komen voor de impact van cultuur op de bedrijfsvoering én het bestaansrecht van bedrijven. En juist bestuurders moeten zich hiermee bemoeien en bewust van worden. Cultuur heeft …

Lees verder »

De winst- en verliesrekening in gewone mensentaal

Financieel assistant

Weet jij wat de V&W rekening inhoudt? Het financiële resultaat, daar draait het in de meeste organisaties om. Het is een vast agendapunt in een directievergadering. De winst- en verliesrekening staat daarbij centraal. Herken jij deze term en weet jij waar ze het over hebben? Je komt een winst- en verliesrekening overal tegen: in jaarrekeningen, maandrapportages en begrotingen. Termen die hetzelfde betekenen Om het nog gemakkelijker te maken wordt de …

Lees verder »

Waarom HR werkstress juist wel serieus moet nemen

Stress secretaresse

“Werkstress bestaat niet”. Dit kopte een artikel in de gezondheidsbijlage van Trouw eind 2019. De strekking: stress op de werkvloer is niet het gevolg van onrealistische deadlines, teveel werk of een enorme prestatiedruk. Je moet het bij jezelf zoeken en niet bij anderen. Kortom, stress zit tussen de oren! Dit lijkt trainer Anne Hallema een wat te kort door de bocht redenatie… Het probleem: de werkomstandigheden 1 Op de 3 …

Lees verder »

Kabinetsmedewerker van de gouverneur: de stille kracht achter de schermen

Nadine Decock, ambassadeur van het secretaressevak, gaat met secretaresses in bijzondere posities in gesprek. Lees hier het interview met Mireille Dewever, kabinetsmedewerker van Herman Reynders, gouverneur van Limburg. Ons gesprek vindt plaats in het Bestuursgebouw van het Provinciehuis te Hasselt. Op bezoek bij de gouverneur.. toch wel speciaal. In Nederland spreekt men van een “Commissaris van de Koning”. De heren Bovens (Commissaris van de Koning in Maastricht) en Reynders werken …

Lees verder »

Wat levert het schrijven van een business paper je op?

Studerende secretaresse

In een eerder blog over de opleiding Management Assistent Master had ik het over ‘What’s in it for me?’. In dit blog vertel ik je meer over de business paper die erbij hoort: wat houdt het in en waarom is dit zo waardevol? Die business paper, het hete hangijzer De business paper is een belangrijk onderdeel van de Management Assistent Master: een grondig verslag waarin jouw leerdoelen, opdrachten en advies aan …

Lees verder »

Hoe word ik een betere sparringpartner?

Inhoudelijk meepraten met het management Je bent ijzersterk in jouw rol als ondersteuner van het management. Jij regelt, organiseert en ontzorgt. Maar je hebt de behoefte om van meer toegevoegde waarde te zijn voor jouw directeur of bestuurder. Misschien word je zelfs letterlijk al gevraagd om meer inhoudelijk betrokken te zijn. Een echte kans, want je maakt jezelf nog waardevoller in de organisatie (en je vergroot de kans op baanbehoud …

Lees verder »

HR-beleid: vijf bouwstenen voor succesvol competentiemanagement

Competenties, competenties en nog eens competenties. Je komt ze tegen in vacature teksten, functieprofielen of je hebt het erover met jouw manager tijdens je functioneringsgesprek. Alles draait tegenwoordig om het behalen en ontwikkelen van competenties. Ben jij betrokken bij het HR beleid van jouw organisatie? Competentiemanagement komt terug bij werving en selectie van medewerkers, het ontwikkelen van de medewerkers en bij uitstroom. We bespreken 5 belangrijke bouwstenen voor succesvol competentiemanagement. …

Lees verder »

Gezocht: de commerciële secretaresse

Je leest het steeds vaker in vacatureteksten: wij zoeken een commerciële secretaresse. Wat zoeken ze dan precies? We kwamen onder andere deze profielen tegen: “Een commercieel georiënteerde persoonlijkheid” “Gastvrijheid en commercialiteit zit je in je genen” “Als visitekaartje van de organisatie sta jij de klant vaak als eerste te woord. Jij zet het eerste zetje om ze voor ons te winnen” Waarom worden commerciële vaardigheden steeds meer gevraagd? Waar de …

Lees verder »

HR-doolhof: van tijdelijk naar vast contract

Doolhof HR Assistent

Dit blog schetst de situatie van Lotte die zich afvraagt of haar laatste contractverlenging omgezet wordt in een vast contract. Lotte werkt al een paar jaar bij verzekeringsbedrijf ‘De Verlichte Valkuil’. Tijdens haar studie was zij daar ook werkzaam als uitzendkracht. Op een aantal afdelingen heeft zij ervaring opgedaan en toen zij afgestudeerd was, kon ze voor een periode van een jaar in dienst komen. Haar werkgever was zeer tevreden …

Lees verder »

Eerste hulp voor assistants: 3 corporate governance dilemma’s

Werk dilemma's

In de opleiding Corporate Governance (in gewoon Nederlands: ‘goed ondernemingsbestuur’) voor de directiesecretaresse en managementassistent kijken we niet alleen naar de theorie en praktijk van corporate governance, maar staan we ook stil bij mogelijke dilemma’s die je in je werk bij corporate governance tegenkomt. Zonder dat ik concrete voorbeelden met naam en toenaam noem*, vallen mij drie soorten dilemma’s op. 1. Rolduidelijkheid als ondersteuner Regelmatig raak je als directiesecretaresse en management assistent …

Lees verder »