Lean werken en Six Sigma zijn veel gehoorde termen binnen organisaties. Vaak denkt men dat dit alleen toepasbaar is op productieprocessen. In tegendeel; overal is deze manier van denken en werken te implementeren, ook op jouw secretariaat. Wat kan je met Lean Six Sigma? Met Lean Six Sigma ga je gestructureerd aan de slag met het verbeteren van processen en het creëren van een cultuur waarin continu verbeteren vanzelfsprekend is. In …
Lees verder »Wat ga je NIET doen vandaag?
Als je goed kunt focussen in je werk, is de kans groot dat je succesvol bent. Weten waar je je energie op moet richten, is jouw sleutel tot succes. Ben je al georganiseerd van jezelf? Dan start je de dag met nadenken over wat je gaat doen: op welke kernactiviteiten ga ik mij vandaag richten? Not To Do is minstens zo belangrijk als To Do So far so good. Een …
Lees verder »Gebruiken wij onze hersenen of gebruiken onze hersenen ons?
Onze complexe wereld vraagt ontzettend veel van je. Je to-do-lijstjes als secretaresse zijn eindeloos, je wordt overspoeld met informatie, je bent 24/7 bereikbaar en soms weet je gewoon niet meer wat je moet doen. Dan is het niet gek dat het telkens toch maar niet lukt om efficiënt je doelen te halen. Terwijl je toch zo hard werkt! Het lijkt er dus op dat je hersenen jou voortaan gebruiken. Maar we hebben …
Lees verder »Zo verwerk je informatie beter en sneller
We zijn allemaal kenniswerkers. We geven een mening of advies, beantwoorden vragen, lossen een probleem op, maken een keuze of informeren anderen. Om deze kennis te leveren, moet je eerst zelf alle informatie opnemen en analyseren. Je moet e-mails, memo’s, rapportages lezen en vergaderingen en presentaties bijwonen. Dat zorgt voor de nodige uitdagingen: de hoeveelheid informatie die je per dag moet verwerken staat gelijk aan 174 kranten. En deze hoeveelheid …
Lees verder »Hoe plan ik een meeting?
Als je als assistent vaak vergaderlocaties moet zoeken dan weet je hoeveel tijd dit in beslag neemt. Wij geven je graag een aantal tips hoe je dit het beste kunt aanpakken. De omgeving Bedenk op voorhand waar wil ik de meeting of het evenement plannen? Er zijn zo veel mogelijkheden op dit gebied: bos, zee, stad of dorp. Dit beperkt je zoektocht en zorgt voor een focusgebied. Bezichtiging Een locatie …
Lees verder »Scrum is groots! Wat is het geheim?
Het werken met scrum neemt enorm in populariteit toe. Met deze werkmethode kunnen bedrijven twee keer zoveel doen, in de helft van de tijd. Dat is de belofte van scrum. Het is ontstaan binnen de productontwikkeling en momenteel breidt het zich uit over veel meer branches. Scrum is interessant, maar hoe werkt het? En wat is het geheim hierachter? In de wereld van productontwikkeling worden twee projectmanagement technieken gebruikt die veel met …
Lees verder »Een evenement organiseren: ben ik creatief genoeg?!
Steeds vaker word je uitgedaagd om een bijzonder evenement te organiseren. Want bijzonder valt op. Dat vergt van jou als organisator een grote dosis creativiteit. Je kiest bijvoorbeeld voor een niet-standaard locatie, verrast door een alternatieve programmering of boeit met intrigerende animaties. Je vraagt jezelf misschien wel af of je creatief genoeg bent. Of: ‘Past dat wel bij ons, of in het budget?’. Creativiteit en originaliteit vragen tijd en persoonlijke …
Lees verder »Proefles: inzicht in diverse aspecten van projectmanagement
Als projectassistent is jouw rol in het projectteam onmisbaar. Je werkt nauw samen met de projectleider en de projectleden. Aan jou dus de taak om alles in goede banen te leiden. Zoals je zult lezen in deze proefles: daar komt veel bij kijken. Misschien wel meer dan je denkt… Ieder project heeft andere eigenschappen, waardoor het plan van aanpak anders wordt. Denk aan: Projecten – groot of klein – worden op verschillende …
Lees verder »Van harder naar slimmer werken: tips voor secretaresses
Interview met Manon Bongers, hoofddocent. Tips om slimmer met jezelf en je tijd om te gaan.
Lees verder »Hoe zet je dat evenement neer waarover gesproken wordt?
Organiseer je als secretaresse steeds vaker evenementen, bijvoorbeeld van interne bijeenkomsten, bedrijfsopeningen, personeelsfeesten of congressen? Dan is het wel zo handig als je niets over het hoofd ziet.
Lees verder »