Hét blog voor de ervaren assistant

Bedrijfskunde

De 5 vaardigheden van de succesvolle juridisch secretaresse

Cursus Juridisch Secretaresse: de verdieping

Als juridisch secretaresse zorg je ervoor dat het dagelijkse werk van de advocaten of je manager op rolletjes loopt. Je bent de schakel tussen hen en de cliënt, helpt met deadlines en bent betrouwbaar en accuraat. Of je werkt voor een advocatenkantoor, notariskantoor of rechtbank, je hebt deze vaardigheden nodig om je werk succesvol te doen. 1. Communicatie Je bent het aanspreekpunt voor je manager en zijn of haar cliënten. …

Lees verder »

Employability vs. life time employment: welke kan in het HR-museum?

Employability HR assistent

Deze column is geschreven door Toon Spoorenberg, o.a. docent HR Assistent en adviseur in arbeidsorganisatie. Na mijn studie Arbeidsmarktpolitiek, heel lang geleden, heb ik hier veel belangstelling voor gehouden. Nu corona oude waarheden onder spanning brengt, is het tijd voor ‘beschouwing’. Zeker geen wetenschappelijk onderzoek en zonder pretentie, maar gedachten die een toekomstperspectief schetsen. Van werkgeversmarkt naar werknemersmarkt Even naar het fenomeen zelf. De arbeidsmarkt is een markt van vraag …

Lees verder »

Het effect van een secretaresse jaaropleiding

Dit blog is geschreven door Karin Souren, secretaresse Raad van Bestuur bij Enexis (tijdens de opleiding: directiesecretaresse bij Fudura). Het begon allemaal met de folder over de opleiding Management Assistent Master die ik binnen kreeg. Ik moet toegeven dat ik best wel heb getwijfeld of ik dit zou kunnen: werken, een gezin en ook nog een studie… Maar het leek me ook een uitdaging, iets nieuws leren. Laten zien dat …

Lees verder »

Over de assistant die de directie naar een hoger niveau bracht

Adviesrol na Management Assistent Master

Nog stééds veel overleg via MS teams, verzucht managementassistent Suzanne. Haar organisatie zit midden in een omvangrijk verandertraject, maar zij ervaart dat er weerstand is vanuit vele hoeken van de organisatie. Weet of herkent het MT dit wel? Wat kan haar directeur hiermee? En wat kan Suzanne eraan doen? Suzanne volgt de jaaropleiding Management Assistent Master. Ze krijgt veel theorie over organisaties en veranderingen, zoals het 8-stappen verandermodel van Kotter, …

Lees verder »

Werknemers motiveren? Nieuwe taken van de HR assistent ‘na’ corona

Nieuwe taken HR-afdeling na corona

Tijd voor een goed gesprek over de impact van de coronacrisis op mijn vak: personeelsmanagement. Veel wetenschappers voorspellen dat we nooit meer terug gaan naar ons ‘oude leventje’. Vaak pakken voorspellingen toch wat anders uit, maar toch… Wat brengt de toekomst voor personeelsmanagement, de HR afdeling en in het bijzonder: de HR assistent? En over welke nieuwe taken hebben we het dan? De basis van personeelsmanagement: motivatie Als control freak …

Lees verder »

Opleiding Management Assistent Master: what’s in it for me?

Studerende secretaresse

De 10-daagse opleiding Management Assistent Master is dé parel onder de opleidingen van SMI. De assistenten die deze intensieve opleiding hebben afgerond zijn laaiend enthousiast. Het heeft ze écht veel meer gebracht dan ze op voorhand dachten. We leggen het je uit. Wat levert dit groeitraject je op? Het volgen van een opleiding: je wil er beter van worden én je wil dat jouw organisatie er beter van wordt. Je …

Lees verder »

Innoveren? Gebruik de tool Design Thinking (e-book)

De urgentie van innoveren Innoveren, we doen het momenteel massaal. Waar het voorheen dagenlange sessies en een doorlooptijd van maanden nodig had om een nieuw idee of concept te implementeren, gebeurt het nu “on the go”. De noodzaak voor innovatie is hoog, want er heerst veel onzekerheid. We zoeken massaal naar andere manieren om geld te verdienen en kosten te besparen. Een helder stappenplan met design thinking Juist nu is …

Lees verder »

Werken in een crisisteam en de rol van de assistant

Teamleider democratische organisatie

Crisisteams in de coronacrisis Voor veel bedrijven en organisaties zijn het roerige tijden. Bedrijfsvoering, doelstellingen en businesscase worden radicaal omgegooid en continu aangepast aan de nieuwe actualiteit. Bij veel organisaties zijn crisisteams samengesteld die zich hiermee bezighouden. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk en wat is de rol van de assistant? Wij stelden Alice Hendriks deze vragen. Alice is managementassistente en teamlid van het crisisteam bij een hogeschool. Van …

Lees verder »

Is corporate culture een agendapunt in jouw vergadering?  

Hoor jij weleens de voorzitter van een RvB, RvT of RvC zeggen ‘het volgende agendapunt van deze vergadering is het bespreken van de bedrijfscultuur’? Hebben jouw bestuurders aandacht voor de corporate culture van het bedrijf? Volgens een aantal deskundigen moet veel meer belangstelling komen voor de impact van cultuur op de bedrijfsvoering én het bestaansrecht van bedrijven. En juist bestuurders moeten zich hiermee bemoeien en bewust van worden. Cultuur heeft …

Lees verder »