Hét blog voor de ervaren assistant

Samenwerken: 1 + 1 = 3 (als je goed communiceert)

Samenwerken: 1 + 1 = 3Aan een half woord genoeg hebben, van tevoren weten wat de ander wil zeggen en elkaar in één blik begrijpen. Als je zover bent, dan werk je waarschijnlijk al lang samen en dat is niet voor niets!

Als je weet wat elkaars verwachtingen zijn en je de doelen kent waar iemand voor gaat, dan heb je hetzelfde vertrekpunt. Dat geeft energie en geeft een prettig teamgevoel. Helaas ervaren veel secretaresses deze ‘luxe’ niet… We geven je enkele communicatietips voor betere samenwerking.

Heb jij een open houding?

Samenwerken vraagt een open houding met rechtstreekse communicatie. Vaak is het zo dat we indirect communiceren, zelf conclusies trekken of te lang wachten, waardoor het aanspreken ineffectief wordt. Hoe komt dat nou? De hoofdreden is dat we denken (en invullen voor de ander) dat we hem of haar dan kwetsen. Het kan ook zijn dat je nog zoekende bent op welke manier je iemand gaat aanspreken.

Leef je in

Probeer je eens in te leven in de ander. Hoe zou jij het vinden als je merkte dat iemand het niet gemakkelijk vindt om iets tegen je te zeggen? Misschien denk je: ‘Joh, doe niet zo ingewikkeld, ik ben het maar’… Wil je niet liever weten waar je aan toe bent, dan dat je achteraf hoort: ‘Dat wilde ik je eigenlijk nog zeggen’?

En niet te vergeten: als je ervoor kiest om iets niet te zeggen tegen de ander, is je eigen probleem, vraag of frustratie er nog steeds. En je gaat mogelijk zelf hard(er) werken om het op te lossen.

Herkenbaar? Benoem jouw ideeën, visie en behoeften. Maak ruimte, tijd en een goede sfeer om erachter te komen wat er bij de ander speelt. Als je je echt in kunt leven en echt luistert naar de ander en doorvraagt, dan zul je zien dat je achter heel veel dingen komt. Ook dingen die jij van te voren anders had bedacht…

Lichaamstaal

Lichaamstaal samenwerkenLichaamstaal is er altijd! Wanneer je luistert met je armen over elkaar gebogen, is dat dan een gesloten houding of heb je het gewoon koud? Ben je geïnteresseerd als je iemand aankijkt, en dus ongeïnteresseerd wanneer je iemand niet aankijkt?

Ben je er bewust van wat je houding doet met anderen en wat de houding van anderen kan doen met jou. Maar liefst 55% van de communicatie gebeurt non-verbaal, 38% via onze stem, (slechts!) 7% via onze verbale communicatie…

Spreek je de waarheid? Non verbaal versus verbaal

We spreken met woorden én met lichaamstaal. We gebruiken woorden vooral voor het overbrengen van de inhoud van de boodschap, terwijl we met lichaamstaal vooral laten blijken hoe deze boodschap moet worden opgevat en hoe we in relatie tot de ander staan.

Woorden en lichaamstaal spreken elkaar soms tegen. De lichaamstaal van de ander geeft ons dan het gevoel dat hij niet de waarheid spreekt. Waar komt dat gevoel vandaan? Als twee boodschappen tegengesteld zijn, wordt de non-verbale boodschap bijna altijd opgevat als de meest ‘ware’. Dat komt vooral omdat liegen in woorden de meeste mensen beter afgaat dan liegen in lichaamstaal.

Let op congruent gedrag

De meeste mensen zijn zich nagenoeg onbewust van hun lichaamstaal. Zij verraden zich door hun gedrag. Het kan zijn dat we al zo vaak hebben gemerkt dat lichaamstaal meer houvast geeft dan woorden, dat we automatisch aan de woorden gaan twijfelen als deze niet kloppen met de non-verbale signalen. Dit noemen we incongruent gedrag: hoe je iets zegt, komt niet overeen met de inhoud van de boodschap. Bij congruent gedrag klopt de manier waarop je iets zegt wél met de inhoudelijke boodschap, ben je daar bewust van.

Meer weten over hoe je prettig én effectief samenwerkt?

Assistant Power Class 2017Wil je goed en vooral effectief samenwerken met verschillende persoonlijkheden? Volg de 8e powerlezing tijdens de Assistant Power Class 2017 om gedrag te begrijpen en beïnvloeden:

  • Herken én doorbreek ineffectieve samenwerkingspatronen
  • Inzicht in het gedrag van jezelf en de ander
  • Omgaan met ‘lastig’ gedrag
  • Vergroot jouw invloed in de samenwerking

Ook hoor je tijdens deze leuke en leerzame dag de belangrijkste ontwikkelingen in jouw vak, je leert ‘gelukkiger’ te denken en écht jezelf te zijn.

Bekijk het volledige programma van de Assistant Power Class

 

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Benieuwd naar digitale kansen

Het verschil tussen uitzenden en detacheren – en waarom Sandra van der Pluym voor dat laatste kiest

Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren? Zijn dat niet twee termen voor hetzelfde …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *