Bij secretaresses wordt vaak geklaagd over de ergernissen over hun manager. Dit kan variëren van persoonlijke dingen als “zijn overhemd staat te ver open” of “haar handschrift is totaal onleesbaar” tot meer denigrerende reacties als “hij/zij voelt zich te goed voor de rest van het personeel” of “hij/zij verschuilt zich achter de secretaresse als er iets fout is gegaan”.
Wat je gevoel ook is, laat ergernissen je niet negatief beïnvloeden.
Ergernissen en irritaties
Op het eerste gezicht lijken veel “ergernissen” futiliteiten te zijn. Toch zijn het die schijnbaar onbenullige ergernissen en irritaties die een relatie kunnen maken of breken, die je negatief bezig houden en die voor veel stress zorgen. Ergernissen kunnen dus relatiebrekers zijn.
Dealen met andere persoonlijkheden
We zijn allemaal uniek. We zijn opgevoed met normen en waarden. We hebben onze eigen gedachtegang en gedrag. Ieder heeft zijn/haar eigen persoonlijkheid. We trekken vaak conclusies uit het gedrag van de ander en helaas… meestal de verkeerde.
Wanneer je je ergert aan de ander omdat hij/zij voor de zoveelste keer niet doet wat je gevraagd hebt, dan zou je de conclusie kunnen trekken dat de ander je niet serieus neemt, niet genoeg om je geeft en niet naar je luistert. De ander ervaart dit echter dit helemaal niet zo. Hij/zij denkt hier heel anders over en is zich eigenlijk van geen kwaad bewust omdat hij/zij het niet zo belangrijk vindt.
Leren van je ergernissen
Ergernissen lijken in de eerst instantie over de ander te gaan. Toch kunnen je ergernissen je heel wat over jezelf vertellen!
In het algemeen kun je jezelf afvragen hoe hoog je tolerantiedrempel is. Is je tolerantiedrempel laag, dan kun je gedurende de dag heel wat ergernissen opstapelen over mensen die net even verschillen van jou. Wat je ergert aan een ander, is meestal iets wat jij niet bij jezelf zou toestaan. Stille mensen ergeren zich aan luidruchtige mensen. Gehaaste mensen die willen presteren, ergeren zich aan rustige, trage mensen.
Kijk eens wat het is bij de ander wat jouw ergernis oproept en ga eens na in hoeverre die eigenschap een uitdaging voor je zou kunnen zijn? In hoeverre zou je bijvoorbeeld iets meer rust in je hectische bestaan kunnen toelaten?
Omgaan met ergernissen
Tja, en hoe ga je nu met ergernissen om, zonder dat het je energie kost? Kijk in eerste instantie naar jezelf:
- Accepteer dat ieder mens zijn eigen dingen doet op zijn eigen manier. Dit hoeft niet jouw manier te zijn.
- Bespreek ergernissen met elkaar, sta open voor de ander en neem ergernissen serieus. Niet alleen die van jezelf, ook die van de ander. Doe van beide kanten water bij de wijn indien mogelijk.
- Vraag je af waarom bepaalde dingen je zo ergeren, wat is je gevoel er achter?
- Besef dat mannen en vrouwen verschillend zijn.
- Realiseer je dat je het karakter van een ander niet kunt veranderen. Vul elkaar aan en gebruik ieders kwaliteiten in plaats van elkaar in de weg te zitten.
- We kunnen elkaars gedachten en gevoelens niet lezen.
- Vul niet in voor een ander. Trek geen conclusies zonder eerst over iets gesproken te hebben.
Ga zelf aan de slag met deze opleidingen
NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) is een krachtige methode om effectief te communiceren, zodat wat je wilt zeggen goed, duidelijk, krachtig en overtuigend overkomt. Door de cursus NLP voor secretaresses leert bewuster om te gaan met alledaagse situaties. Praktische technieken zorgen ervoor dat jouw communicatie en persoonlijk functioneren verbetert: je maakt een sprong in jouw persoonlijke groei!
Bekijk de cursus NLP voor secretaresses
Alles valt en staat met goede communicatie en het managen van verwachtingen. Veel factoren spelen hierbij een rol. Eén ding is zeker: als je je bewust bent van je eigen communicatie en je openstelt voor de ander, dan ben je op de goede weg. Na deze praktijkgerichte cursus Meesterlijk communiceren voor de Senior Management Assistent bereik je meer met wat je zegt en hoe je het zegt.
Bekijk de cursus Meesterlijk communiceren voor de senior MA