Hét blog voor de ervaren assistant

Elke beslissing is de juiste!

Goed nieuws! Elke beslissing die je ooit hebt genomen, was de beste beslissing die je op dat moment kon nemen met de opties die je toen had. Misschien een ingewikkelde zin, het is wel een waarheid waarvan je veel rust krijgt.

Veel mensen, misschien jij ook wel, denken achteraf terug aan gebeurtenissen en zeggen dan: “had ik toen maar…”. Eigenlijk is dat zinloos, want je hebt het toen niet anders gedaan. Je kunt hooguit zeggen: “Als ik ooit weer in dezelfde situatie kom, dan doe ik het anders”. En dat is eigenlijk ook raar, want exact dezelfde situatie komt nooit meer terug.

Processen
Op het moment dat we een beslissing nemen gaan er in ons hoofd allerlei processen lopen. Processen die zorgen dat we een keuze maken. Daarbij baseren we ons op vergelijkbare gebeurtenissen die we al eens mee hebben gemaakt, op alle kennis die we hebben, op wat we verwachten dat de uitkomst is en op de waarden die voor ons belangrijk zijn.

Stel bijvoorbeeld dat jouw manager opeens tegen je uitvalt. Dat is in het verleden ook al eens gebeurd en toen diende je hem op niet mis te verstane wijze van repliek. Dat leverde toen drie weken ruzie op. Dat wist je toen niet en dat vond je niet leuk. Nu begint hij weer tegen je uit te varen en je eerste reactie is om hem weer flink weerwoord te geven. En dan herinner je die drie weken ruzie en denk je: “Ach, laat hem maar even. Dit is ook geen drie weken ruzie waard”.

Leren
Op dat moment heb je geleerd van de vorige keer. En op basis van jouw verwachting van de uitkomst (ik wil geen ruzie) heb je een andere reactie gegeven dan de vorige keer. Dat betekent echter niet dat jouw reactie de vorige keer fout was. De vorige keer kon je nog niet verwachten dat je drie weken ruzie zou hebben en gaf je de reactie die je toen de beste optie vond. Deze keer had je meer ervaring doordat je een onredelijke manager die zijn eigen falen afreageert op zijn managementassistente, al eens had meegemaakt. En dus was je in staat om een andere beslissing te nemen.

Op deze manier leren we ons hele leven door. En dat doen we met de zekerheid dat we pas achteraf kunnen weten of een beslissing de beste was. Dat kan nooit vooraf. Hiermee creëer je voor jezelf de zekerheid dat elke beslissing die je ooit hebt genomen op dat specifieke moment, gezien de specifieke omstandigheden die er toen waren en gezien de kennis die je toen had, de enig juiste beslissing was. Met dat besef kun je vol rust en vertrouwen op naar de toekomst, naar de volgende beslissing die je moet nemen. Want je weet zeker dat je op dat moment weer de juiste beslissing neemt.

Persoonlijk leiderschap voor de Professioneel Assistant

Over eduard van brakel

Bekijk ook

assistant blij telefoon

Vijf vaardigheden voor een overstap van junior naar medior secretaresse

Je bent al een tijdje aan het werk als junior secretaresse. Praktische vaardigheden, zoals plannen, …

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.