Hoe je door het opdelen van een grote klus in kleinere werkzaamheden je doel makkelijker kunt bereiken.
Je kent het wel; je loopt tegen een deadline aan of je zou eigenlijk aan die ene grote klus moeten beginnen, maar je komt er maar niet toe. Dus blok je vier uur in je agenda om er echt overmorgen aan te beginnen. Maar ja, op de bewuste dag komen er allemaal dingen voorbij die toch echt eerst moeten. En weer kom je niet toe aan het oppakken van die ene klus.
Hoe dat komt? De tijdsreservering die je nu hebt gemaakt is veel te groot. Of je project is in zijn totaliteit teveel omvattend. Hierdoor maak je voor jezelf de drempel hoog om de eerste stap te zetten om ook echt aan de slag te gaan.
Taken opdelen
Het geheim om wel in actie te komen; deel een grote klus op kleine werkzaamheden. Met andere woorden; hak je project in kleine stukken. Dus blok geen vier uur om aan de slag te gaan met het schrijven van een rapport, maar reserveer een half uur in je agenda om de benodigde cijfers te verzamelen. Of zoek dagelijks één ordner uit als je je werkplek wilt uitmesten.
Voor mensen die graag visualiseren; zie je gehele project als een complete pizza. Die eet je ook niet in een keer op maar snij je eerst in punten. In dit geval staat iedere pizzapunt voor een afzonderlijk onderdeel van je totale project. Eet je pizza vervolgens punt voor punt.
De smaak te pakken
De kans dat je aan een kleine taak begint is vele malen groter. En, hoe denk je dat je jezelf voelt als je deze werkzaamheden hebt afgerond? Dat smaakt wellicht naar meer!
Wat wordt jouw eerste (kleine) stap…?
Geschreven door: Bertine Zoon, Zoo”n training