Hét blog voor de ervaren assistant

Daar gaat je concentratie. Hoe krijg je ‘m terug?

Timemanagement met Outlook

Focus. Concentratie. Het ene moment heb je het te pakken en vlieg je door de taak heen. Terwijl je op het andere moment vreselijk worstelt met het afronden van je taken. Hoe kun jij jouw concentratiecapaciteit maximaal opkrikken? Dat begint met het begrijpen hoe concentratie werkt. Het is van belang om te weten dat:

  1. Aandacht energie vreet. Je brein kan simpelweg maar één taak met volle concentratie uitvoeren.
  2. Je je “flow focus” kunt trainen. Met flow focus bedoelen we het in opperste staat van concentratie komen.

Dit zijn enkele tips en inzichten om je op weg te helpen.

Tip 1: Doelgericht werken

Zeker als het gaat om een project, taak, wens dat je succesvol wilt uitvoeren en op een efficiënte manier geldt: bepaal je doel. Een ijkpunt. Alleen dat zorgt al voor veel focus.

Tip 2: Bewaak je grenzen

Het is niet altijd even makkelijk om in een goede flow te komen. De huidige situatie is daar een goed voorbeeld van. Door de coronacrisis speelt er nu zoveel, veel zorgen, veel onzekerheden. Dit neemt als het ware een stukje in beslag van je hersenen, waardoor het moeilijker kan zijn om je te concentreren. Forceer jezelf in dit geval niet tot concentreren, maar doe een stapje terug. Als je niet uitkijkt, leidt dit namelijk tot chronische stress, wat weer een negatieve invloed heeft op je concentratie. En onthoud dat het oké is als je soms je dag niet hebt. Morgen is er weer een nieuwe dag.

Tip 3: Afschakelen

Zeker nu we veel thuiswerken, zijn we geneigd om te overcompenseren. De baas ziet tenslotte niet hoeveel werk je echt verzet en jij wilt bewijzen dat je je uiterste best doet. Hierdoor stap je van de ene taak over in de andere taak, wellicht loopt het soms ook dwars door elkaar. Funest voor je concentratie. Na het afronden van een taak, moet je je brein als het waren even opruimen om ruimte te maken voor de nieuwe taak. Een tip: ga kort van je werkplek af en haal een kop koffie of maak een wandeling.

Tip 4: Ontspan

Ontspanning is heel belangrijk bij het verhogen van je concentratie. Een vast slaappatroon is daarbij een belangrijk onderdeel. Evenals sporten. De geest beïnvloedt namelijk het lichaam en andersom. Dit is weliswaar iets waar je tijdens werktijden niets mee kunt. Het is iets wat je buiten werktijd doet, wat je concentratie binnen werktijd verhoogt. 

Tip 5: Vermijd adhoc-taken

Wil je je echt concentreren, dan is het belangrijk dat je je niet laat afleiden. Een taak uitvoeren en ondertussen je mailbox in de gaten houden, is dus geen goed idee. Adhoc-taken zijn dus per definitie slecht voor je concentratie. In sommige gevallen onontkoombaar. Zeker als managementassistent. Toch ontvangen wij veel positieve geluiden van managementassistenten die daar hun weg in hebben gevonden. Zij zetten bijvoorbeeld de mailbox een/twee uur per dag uit – spoedjes bellen wel. Of ze gaan in een vergaderruimte te zitten in plaats van achter je bureau. Zo weten de collega’s dat ze gefocust bezig is en niet dringende zaken naar hem of haar gemaild mogen worden.

Tip 6: Vertrouw op lijstjes

Waarom zou je proberen alles zelf te onthouden? Dat neemt wederom alleen maar plek in je brein in de slag die je nodig hebt om je te concentreren. Taken onthouden kun je bovendien heel makkelijk aan je notitieboekje overlaten. Dus, ben je lekker aan het werk, schrijf het dan snel even van je af, zodat je verder kunt met de taak waar je zo fijn mee bezig bent.

Cursus Train je secretaressebrein

Heb je behoefte aan meer rust, overzicht en controle in je werk? Wil je beter kunnen focussen en niks meer vergeten? Ontdek tijdens de 2-daagse cursus Train je secretaressebrein hoe jij je concentratie verhoogt en gemakkelijker schakelt tussen verschillende taken.

Docent Luc Swaab leert je de juiste technieken om je geheugen blijvend te verbeteren. De cursus is super praktisch en heeft een hoog energiegehalte. Met inspirerende braingames en voor- en nametingen, zodat je écht ziet dat deze technieken werken!

Bekijk het programma van de cursus

Over Piet

Bekijk ook

eBook met tips voor gefocust thuiswerken

Je brein is een van de belangrijkste ‘gereedschappen’ die je inzet in je dagelijks werk …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *