Communicatie is als een dans tussen jou en de ander. Als jij een klik hebt met je danspartner verloopt die dans soepel, mooi en succesvol. Heb je geen klik, dan sta je zo op elkaars voeten en verloopt de dans desastreus. Daar zit niemand op te wachten en al zeker jij zelf niet.
Zorg voor “de klik”
De klik tussen jou en de ander kun je voor een groot deel zelf laten ontstaan. Iedereen heeft een gebruiksaanwijzing en voelt zich bij bepaald gedrag prettig of niet. Dat voorkeursgedrag is per persoon verschillend. Jouw voorkeursgedrag gebruik je bij anderen en zie je ook graag van anderen terug. Als mensen de taal van jouw behoefte spreken, voel je je prettig. Maar wat als de ander een andere taal spreekt? Lastig, want dan heeft het niet zoveel zin om jouw eigen taal te gebruiken bij de ander. Dat komt niet over en is daarom ineffectief. Waarschijnlijk begrijp je elkaar vaak niet.
De vijf talen
Om de communicatie te verbeteren, kun je deze vijf talen toepassen.
- Positieve woorden
Deze personen horen graag positieve woorden, zoals een compliment, vriendelijke taal of opbouwende woorden. - Tijd en aandacht
Bij elkaar zijn, samen werken en tijd aan elkaar besteden. Het gaat om volledige aandacht en de interesse in de ander. Deze personen praten vaak in de “we” vorm. “Zullen we ..?”. - Cadeaus
Deze personen voelen zich prettig en geliefd wanneer ze iets krijgen; een klein geschenk, persoonlijke aandacht, korting of iets extra”s. Het gaat niet om de grootte of de waarde, maar het feit dat je aan de persoon denkt. - Dienstbaarheid
Iets doen voor de ander. Haar of hem een taak uit handen nemen. Hier gaat om de ander te dienen; datgene te doen wat voor die ander belangrijk is. - Lichamelijk aanraking
Deze personen houden van fysieke nabijheid, bv door een omhelzing of dicht bij elkaar staan.
Welke taal gebruik jij?
De voorkeurstaal van de ander kan de taal zijn waar jij nu net niets mee hebt. Maar met deze persoon moet je wel samenwerken. Door het toepassen van zijn of haar taal ontwapen je deze persoon en heeft die, eerst zo”n moeizame, samenwerking nu wel kans van slagen.
Zit je in overleg met je manager of met je collega”s, denk er dan eens over na hoe je het gesprek soepeler kan laten verlopen. Probeer te achterhalen voor welke taal de ander “gevoelig” is en pas die taal toe. Zeker weten dat er een “klik” is en het verhaal een andere wending krijgt. Overigens werkt deze techniek ook heel goed in je privéleven; toepassen maar.
De “5 talen van de klik” zijn gebaseerd op “De 5 talen van de liefde”, een prettig leesbaar boek van Gary Chapman.
Tijdens de 3-daagse cursus Manage je manager kijk je met behulp van de Insights Discovery test (4 kleuren: rood – geel – groen – blauw) welke kleur bij jou past en hoe je de samenwerking met je manager(s) en collega”s kunt verbeteren / aanscherpen.
Leuk artikel! Een aanrader om het boek van Gary Chapman te lezen. De talen achter communiceren zijn zeer belangrijk om te achterhalen, het brengt jou in staat om in te spelen in situaties met alle soorten persoonlijkheden en culturen.