Geen dag is hetzelfde als assistant. Je hebt namelijk een breed scala aan werkzaamheden: de dagelijkse activiteiten en verantwoordelijkheden van jouw manager zijn immers jouw taken. De vraag is echter of deze taken jou ook energie geven. Hoe zorg jij ervoor dat jouw werk beter aansluit bij wie jij bent, zodat het je energie geeft? Het antwoord is eenvoudig: jobcrafting. Wat is jobcrafting? Jobcrafting is proactief vormgeven aan jouw eigen …
Lees verder »Stappenplan: hoe organiseer ik een bedrijfsevenement?
Je dient aan veel dingen te denken bij het organiseren van een bedrijfsevenement. En dat terwijl jij het als assistent er vaak ‘even bij doet’. Het volgende stappenplan helpt jou op weg én zorgt ervoor dat jij niks meer over het hoofd ziet. Van plan tot actieplan Stap 1: Breng de doelgroep in kaart Stap 2: Formuleer de doelstellingen Stap 3: Stel de globaal gewenste vorm vast Stap 4: Stel …
Lees verder »Dé tip om slimmer te werken met Outlook
Astrid Vedder, docent van de cursus Slimmer werken met Outlook & M365, geeft de tip om effectief en efficiënt te werken met Outlook: de To Do-functie. Deze functie zit links in je menubalk: zichtbaar als een blauwe V. Het gaat op termijn Outlook Taken vervangen, maar wanneer precies is nog niet duidelijk. In de onlineversie zal het al binnen een paar maanden zijn, dus bereid je voor! Overzicht helpt slimmer …
Lees verder »Je aandacht erbij houden… hoe dan?!
Je hebt vast wel eens gehoord dat onze aandachtsspanne in het digitale tijdperk sterk terugloopt. Soms lijkt het wel korter dan die van een goudvis… Hoe lang we kunnen focussen, is afhankelijk van de context waarin we ons bevinden. De mogelijkheid om ergens aandacht aan te geven, varieert gedurende de dag. Dat herken je vast wel bij jezelf. Het is eerder zo dat je leef- en werkomstandigheden de ingebouwde neiging …
Lees verder »Projectmanagement: met goede rapportages weet je wat er speelt
Bij de start van een project zijn er vragen. Er zijn namelijk afhankelijkheden, risico’s en onduidelijkheden waarvan je vooraf geen weet hebt. Een geruststelling: je kunt zekerheden inbouwen! De mate van succes van een project hangt van veel zaken af. Loopt het project op tijd? Blijf je binnen budget? Voldoe je aan de gemaakte afspraken bij oplevering van het project? De magische projectdriehoek Je kunt een project goed besturen als …
Lees verder »Zes tips voor succesvol projectmanagement
Steeds meer organisaties werken in projectteams. Dus ook steeds meer secretaresses werken in de rol van projectassistent. Herkenbaar? We geven je 6 tips voor succesvol projectmanagement: Met een goede project kickoff is de kans van slagen veel groter. Kijk naar de kwaliteiten van de projectleden, maak gebruik van elkaars talenten. ...
Lees verder »Collega’s zijn leuk… als ze maar niet je werkdag verstoren
Collega’s kunnen heel gezellig zijn. Maar soms kunnen ze ook je werkzaamheden, en daarmee je planning, verstoren.
Lees verder »Hoe een bedrijfsevenement organiseren een feest wordt: 10 tips
Van een evenement organiseren heeft iedereen verstand: van een verjaardagsfeest tot een vergadering. Maar is een bedrijfsevenement organiseren wel zo eenvoudig? Deze 10 tips helpen jou de valkuilen te omzeilen en een écht feest te maken van de organisatie.
Lees verder »Projectmanagement assistent of PMO’er, wat is het verschil?
Steeds meer organisaties zijn projectgericht georganiseerd: projectmanagement is in toenemende mate een onderscheidende competentie. Projectmanagement functies zijn daarom veelgevraagde én uitdagende functies (op HBO-niveau). In projectmanagersland bestaat er naast de projectmanagement assistent ook de PMO’er; de Project Management Officer. Voor beiden is het doel om de kans op succes van projecten te vergoten, op tijd en binnen het budget. Maar in welke werkzaamheden verschillen deze functies? Wat doet een projectmanagement …
Lees verder »Beheers jouw projecten met deze vijf aspecten
Ben jij aan het begin van een project vaak onzeker over de uitkomst? Door de juiste projectbeheersing houd je het project op alle facetten onder controle. Bij projectbeheersing staan vijf verschillende aspecten centraal: tijd, financiën, kwaliteit, informatie en organisatie. Hiermee signaleer je afwijkingen in het plan op tijd, zodat je ze direct kunt aanpakken. 1. Het belang van tijd bij projectbeheersing Een van de eerste dingen die vaststaat bij een …
Lees verder »