Hét blog voor de ervaren assistant

Home » Samenwerken management » ‘Je bent geweldig!’ versus Hollandse nuchterheid…

‘Je bent geweldig!’ versus Hollandse nuchterheid…

Je bent geweldigHet is Nederlands eigen om elkaar nuchter te benaderen. Waar een Amerikaan je bij het minste of geringste overlaadt met complimenten, geven wij Nederlanders elkaar hooguit een goedkeurend knikje.

Zou ik dit blog gestart zijn met: ‘Wat fantastisch goed dat je de tijd neemt dit blog te lezen! Je bent geweldig!’, zal de helft waarschijnlijk afhaken en de andere helft verbaasd doorlezen om te zien of het nog wat wordt. Toch?

In de zakelijke context komt het nog beter tot uiting. Lever je goed werk af, dan is dat naar verwachting. Lever je matig werk af, dan hebben we daar een goed gesprek over. Een werkoverleg bestaat (als je geluk hebt) uit 30 minuten over wat niet goed gaat en hooguit 10 minuten over wat wel goed gaat. En als we een compliment krijgen, dan weten de meesten niet wat ze ermee aan moeten. ‘Oh, ach ja, dat is toch normaal…’.

Groeien en bloeien met complimenten

En dat, terwijl we vanuit de psychologie allang weten dat complimentjes geven bijdraagt aan een betere werksfeer, betere gezondheid en betere prestaties.

In 2013 verscheen op NRC.nl de uitslag van een Japans onderzoek, waaruit blijkt dat het krijgen van een compliment leidt tot betere prestaties. De 48 proefpersonen die werden gecomplimenteerd, presteerden beter dan personen die het zonder complimenten moesten stellen.

Dat is nog niet alles. Door complimenten wordt een deel van het brein geactiveerd dat wordt geassocieerd met beloning. De hoeveelheid dopamine neemt toe en dat geeft een goed gevoel. Dopamine versterkt het geheugen.

Besteed aandacht aan zaken die goed gaan

Reden genoeg om elkaar dagelijks flink te complimenteren en die complimenten met open armen te ontvangen, dacht ik zo! Uiteraard hebben we ook de kritische noot nodig (zegt mijn nuchtere Hollandse criticus). Het gaat dan ook om een juiste balans tussen de kritische noot en een compliment. Maar wat is die balans?

Positieve veranderingDe Amerikaanse psycholoog Barbara Fredrickson heeft in haar onderzoek aangetoond dat negatieve informatie veel grotere impact heeft dan die van positieve informatie. Tegenover één vervelende opmerking moeten minstens drie positieve staan om de balans weer in evenwicht te brengen.

Dus wil je werkelijk iemand dat goede gevoel geven, dan kan het geen kwaad om iemand vaker dan één keer te complimenteren. Wil je meer positieve energie in jouw team, besteed dan eens extra aandacht aan de zaken die goed gaan. Verzamel de complimentjes van klanten en hang deze zichtbaar op in de koffiekamer, zo begin je elke werkdag met een lach. Laat die dopamine maar stromen en die glimlach komen!

Geschreven door: Sabina Brammer. Ze is opleidingskundige en begeleidt teams en organisatie in een optimale samenwerking. Zij is o.a. trainer van de 5-daagse cursus Teamleider Secretariaat

Bekijk de opleiding: Teamleider secretariaat

 

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

De assistant als influencer

Wij laten ons als consument graag beïnvloeden door andere mensen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dan …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *