Feedback geven of krijgen is niet altijd makkelijk. Sta jij of staan anderen er voor open? Begin eens bij jezelf, hoe ontvang je feedback? Anderen geven je alleen feedback als je iets voor hen betekent, als je een relatie met die ander hebt. Van een wildvreemde waar je niets mee hebt, hoef je ook geen feedback te krijgen. Nu moet jij er nog voor open staan. Ik wil graag feedback
Hoe maak je het voor anderen makkelijk om feedback geven? Is het voldoende om te zeggen: ik wil graag feedback? Ik ken genoeg mensen die dit zeggen en waarbij ik het wel uit m”n hoofd laat om feedback te geven! Waarom is dat toch?Ezelsbruggetje
Een belangrijk hulpmiddel voor jezelf is het Johari-venster, afgeleid van de namen van de bedenkers ervan: Joseph Luft en Harry Ingham. Het Johari- venster bestaat uit vier vakken: A-B-C-D.
- Vak A is de open ruimte: hierin communiceer je met anderen, wat bekend is bij de persoon over zichzelf en wat ook bekend is bij anderen. Voorbeelden: je naam, de kleur van je haar, het feit dat je een hond bezit.
- Vak B is je zogenaamde blinde vlek die onbekend is aan jezelf. Voorbeelden: je eigen manieren (vaak een bepaald stopwoord gebruiken), de gevoelens van andere personen over jou (als je een slechte adem hebt).
- Vak C is je verborgen gebied, bekend aan jou en onbekend aan anderen. Het gaat over je gedachten, gevoelens, waarden en normen. Zoals: je geheimen, waar je op hoopt, wensen, waarvan je houdt en waarvan je niet houdt.
- Vak D is de onbekende ruimte, voor zowel de persoon als de omgeving. Dit gedeelte bevat onbewuste processen die soms in psychotherapie aan de oppervlakte komen. In dit kader vergeten we dit vak.
Als je, bewust of onbewust, vak A klein en vak C groot houdt, nodig je mensen niet uit om met jou communiceren. Wanneer je vak A vergroot, zijn anderen vaak eerder geneigd om vak B en C samen met jou te verkleinen. Door te vragen naar feedback, vergroot je je A-gebied en verklein je je B- en C-gebied. Het wordt dan makkelijker om feedback te geven én te krijgen.
Voorbeeld 1:
Een ander vertelt je over een bloederige wond die hij had opgelopen door een ongeluk.
- A. Jij reageert: “Vertel maar niet verder. Ik houd niet van die bloederige verhalen” (vrije ruimte).
- B. Je vertelt niet dat je heel slecht tegen bloederige verhalen kunt. Dat je wel eens moest overgeven ervan en slapeloze nachten ervan kreeg (verborgen gebied). Op het moment dat je dit wel vertelt, maak je dit tot vrije ruimte. Hoe meer je dus over jezelf vertelt, hoe kleiner je dit verborgen gebied maakt. Soms wil je dit wel, namelijk als je die ander vertrouwt en als je de relatie met die ander wilt verdiepen. Soms wil je dit niet, namelijk als de relatie met die ander oppervlakkig is en je dit ook zo wilt houden.
- C. De ander merkt aan jouw gespannen gelaatsuitdrukking, de angstige blik in je ogen en jouw overslaande stem, dat je kennelijk heel veel moeite hebt met bloederige verhalen. Dat het niet alleen een kwestie is van ‘er niet van houden’. Jij bent je echter niet bewust van je non-verbale signalen (blindevlek). Die ander kan reageren: “Ik merk dat je gespannen reageert. Het lijkt alsof je heel slecht tegen bloederige verhalen kunt, klopt dat?”. Dan geeft hij jou feedback. Dit kan je helpen je bewust te worden van je non-verbale gedrag. Op dat moment verandert dit van blinde vlek in vrije ruimte. Je kunt ook actief om feedback vragen. Op die manier maak je je blinde vlek kleiner.
Voorbeeld 2:
Iemand vraagt je een feest te organiseren.
- A. “Ik zou niet weten of ik dat kan. Maar als jij me helpt, dan wil ik het wel proberen” (vrije ruimte).
- B. Je weet dat je wel eens een familie uitje hebt geregeld en dat dit goed ging. Die ander weet dit niet (verborgen gebied). Door dit wel te vertellen, maak je het tot vrije ruimte. Door anderen te vertellen over wat je goed kunt en wat je graag wilt, krijg je eerder taken toebedeeld die goed bij je passen.
- C. Door de mensenkennis van die ander, schat deze in dat jij talenten hebt om iets te organiseren. Jij was je daarvan nog niet bewust (blinde vlek). Doordat hij je vraagt dit feest te organiseren, word jij je ook bewust van dit mogelijke talent. De blinde vlek wordt nu vrije ruimte.
Dit is één van de onderwerpen die behandeld worden tijdens de jaaropleiding Secretary Management Master. Nieuwsgierig? Bekijk het programma. Geschreven door: Hanneke Steenbekkers, docent Secretary Management Master
Op de hoogte blijven van ons blog?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!