Hét blog voor de ervaren assistant

7 kenmerken van een goede coach. Heb jij het in je?

Improving business assistantJe collega’s coachen is een belangrijke competentie van de toekomst. Want heb je deze vaardigheid goed onder de knie, dan ben je in staat om anderen verder te helpen. Je bent empathisch, nieuwsgierig naar de ander en laat je oordelen thuis. Je prikkelt en stuurt je collega om zijn/haar talenten in te zetten. Daar wordt niet alleen jouw collega beter van, maar is ook jouw organisatie bij gebaat. Bovendien verstevig je je eigen positie door je te specialiseren in deze menselijke vaardigheid, die de robot nooit kan overnemen. Dus ga bij jezelf eens na: past deze specialisatie bij jou?

Wanneer zet je coachingsvaardigheden in?

Coachingsvaardigheden zet je in om een collega te helpen bij het verwezenlijken van werkgerelateerde doelen zodat hij of zij zich verder ontwikkelt. Je helpt de ander als het ware leren. En niet door voor te kauwen hoe hij/zij dat moet doen, maar door hem/haar te inspireren en ondersteunen. Je kunt je collega’s bijvoorbeeld helpen bij het:

  • Vergroten van zelfkennis en zelfvertrouwen
  • Versterken van bepaalde vaardigheden
  • Structuur brengen in (nieuwe) verantwoordelijkheden
  • Zijn van een klankbord, bijvoorbeeld bij solistische functies

Hoe weet je of je het in je hebt?

Als collega’s van nature op je afstappen voor advies of blij zijn met je hulp, dan is dat een hele mooie indicatie dat jij het in je hebt om je collega’s te coachen. Ze voelen zich namelijk vertrouwd bij jou, kunnen een verhaal bij je kwijt en weten dat je er respectvol met de informatie omgaat.

7 kenmerken van een goede coach

Heb je het in je om coacht te worden en vind je het een interessante specialisatie? Bekijk dan hoe jij scoort op de 7 kenmerken van een goede coach.

  1. Heb 100% aandacht voor de ander

Wanneer je een collega wilt coachen, dan betekent dat dat je je eigen problemen en uitdagingen aan de kant moet zetten. Daar gaat het namelijk niet om. Je eigen beslommeringen houd je buiten het gesprek en je luistert naar je collega met volle aandacht.

  1. Geef geen mening

Als je je collega coacht, is het niet de bedoeling dat je hem/haar adviseert. Wat voor jou een fijne oplossing is, hoeft niet de beste oplossing voor je collega te zijn. De beste oplossing komt uit de persoon zelf. Houd daarom geen rekening met de adviezen en meningen van anderen en laat ook die van jezelf buiten beschouwing.

Je mag wel suggesties geven, mits je collega hierom vraagt. Maar het niet de bedoeling dat jij je collega continu vertelt wat te doen. Het is aan je collega om dat zelf te benoemen.

  1. Geef geen oordeel

Bij het coachen van je collega gaat het niet om goed of slecht. Het gaat erom dat je collega er iets aan heeft en verder kan, vooruit kan. In plaats van dat je zegt: ‘Dat moet je niet doen’, vraag je eerder ‘Wat vind je ervan?’ of ‘Werkt dit voor jou?’

  1. Je bent ondersteunend en positief

Om je collega echt te kunnen helpen, is het belangrijk dat hij/zij merkt dat je hem/haar begrijpt. Wederzijds vertrouwen is een belangrijke basis om een stapje verder te komen.

  1. Begeleid de ander in het vinden van een oplossing

Let op: het gaat hier nog steeds over een oplossing die werkt voor je collega. We hebben het hier dus over maatwerk. Uiteraard is het ook belangrijk dat de oplossing realistisch en haalbaar is.

  1. Stel vragen die stof geven tot nadenken

Goede, open vragen stellen is heel belangrijk. En al lijkt het makkelijk, dat is het niet. De goede vraag stellen op het juiste moment, waar de ander nog niet eerder aan heeft gedacht, dat is wat een goede coach doet.

  1. Kom tot de kern

Je bent van nature nieuwsgierig en geïnteresseerd in de ander. En dat blijft niet bij het stellen van oppervlakkige vragen. Heb je je coachingsvaardigheden goed ontwikkeld? Dan ben je in staat om tot de essentie te komen. Lukt het jou de essentie te achterhalen, en hoofdzaken van bijzaken te scheiden, dan kunnen er wezenlijke veranderingen plaatsvinden bij je collega.

Leer coachend ondersteunen!

Wil jij leren coachend ondersteunen en hier je nieuwe specialisatie van maken? Leer tijdens de 3-daagse cursus Coachingsvaardigheden voor de senior assistent hoe je met coachingsvaardigheden draagvlak creëert, de ander motiveert en groeit in je eigen rol.

Download de brochure

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Wollige vergadering notuleren

Vergaderen? Voorkom wollige praatjes en besluiteloosheid

Veel secretaresses zijn het eens over een ding: veel vergaderingen zijn inefficient. Maar waarom? Vaak krijgt de organisator of een praatgrage collega de schuld. Oftewel: oorzaken die buiten de macht van de deelnemers liggen en waar je dus niets aan kunt doen. De werkelijke oorzaak ligt ver: ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *