Social Media… iedereen gebruikt wel één van de kanalen die er zijn, zakelijk of prive. Hoe ga je daar mee om? En wat plaats je allemaal wel of juist niet. Hieronder een overzichtje met do’s en don’ts voor social media.
Facebook
Als je niet wilt dat iedereen alles weet over jou, scherm dan je profiel af. Maak je posts alleen zichtbaar voor vrienden. Let ook op wie je als vriend toevoegt. Ken je die persoon echt en wat gaat hij of zij doen met de foto”s die je plaatst? Over foto”s gesproken: die foto op Koningsdag met vier vrienden en vriendinnen met een glas wijn in de hand in een rare pose, was toen harstikke leuk. Zou je werkgever of potentiële werkgever dat ook leuk vinden? Denk daar goed bij na.
Let op welke pagina”s je allemaal liked. Op je profiel is zichtbaar welke pagina”s je leuk vindt. Daarmee krijgt een potentiële werkgever ook een beeld van wie jij bent. De pagina van het Secretary Management Institute liken kan natuurlijk altijd.
Veel spelletjes of testjes die je via Facebook kunt doen, zijn hartstikke leuk. Het nadeel is dat je om die spelletjes te spelen of die testjes in te vullen, toegang moet geven tot je profiel. Informatie als je mailadres, of telefoonnummer worden dan opgeslagen in een database. En dat kan weer veel ongewenste e-mail opleveren.
Linkedin
Zorg dat je profiel klopt en accuraat is. Ook moet het voor anderen, bijvoorbeeld potentiële klanten of nieuwe werkgevers, duidelijk zijn wat je overal hebt gedaan, wat jouw rol was, en wat je resultaten en verantwoordelijkheden waren. Het mooiste is als die vaardigheden en resultaten ook onderschreven worden door anderen of dat de vaardigheden die je aan je profiel toevoegt, ook gewaardeerd (endorsement) worden door anderen.
Let er ook op dat je een professionele foto gebruikt. Geen kiekje dat gemaakt is op de laatste verjaardag of op een terras tijdens je vakantie. Dat komt niet zakelijk over en kan potentiële werkgevers of opdrachtgevers afschrikken.
Meng je op Linkedin in discussies in relevante groepen (bijvoorbeeld die van het Secretary Management Institute). Je laat dan zien hoe goed je op de hoogte bent en hoe je professioneel je bent. Laat je niet verleiden tot ordinaire scheldpartijen tijdens discussies. Houd het zakelijk en speel niet op de man/vrouw.
Twitter
Op twitter kun je je dagelijkse dingen delen. Alleen elke dag tweeten dat je aan het lunchen bent met collega”s en dat de carpaccio weer zo overheerlijk was, is niet iets waar iedereen op zit te wachten. Je kunt je op twitter ook heel goed profileren als super professionele secretaresse. Door tips te geven, of vakinhoudelijke informatie te delen.
Op Twitter geldt hetzelfde als op Facebook: let op wie je volgt, anderen kunnen dat ook zien. Je kunt je tweets eventueel afschermen voor anderen.
Algemeen
Let op hoe je jezelf online gedraagt. Een stomme actie kan je heel lang achtervolgen. Iets dat online heeft gestaan, verdwijnt bijna niet meer, zeker niet als iets gedeeld is. Gedraag je online min of meer normaal en geef niet zomaar allerlei gegevens van jezelf prijs. Dat verkleint de kans op misbruik door onbevoegden.