Hét blog voor de ervaren assistant

Home » Samenwerken management » Van tactisch naar strategisch werken

Van tactisch naar strategisch werken

SecretaresseIn deze tijd van veranderingen in het vakgebied van secretaresses is het belangrijk om je strategisch te ontwikkelen.

  • Enerzijds door je eigen strategie en visie op het vak helder te krijgen; hoe ga jij je de komende tijd ontwikkelen en hoe lever je een bijdrage aan mijn manager en de organisatie.
  • Anderzijds door te blijven informeren naar de strategie van de organisatie en jouw manager; waar is iedereen mee bezig? Waar en hoe kun jij een bijdrage leveren? Wat hoor ik op de werkvloer en waar past dat in de strategie, of niet?

De eerste stap is je laten horen en zien: letterlijk en figuurlijk.

Zo krijg jij de aandacht in een gesprek

  • Houd het bondig en makkelijk om te begrijpen
    Houd je boodschap kort en eenvoudig. Gebruik levendige woorden, die gevoelens bij mensen oproepen in plaats van tientallen ‘moeilijke’ woorden (waarmee je denkt indruk te maken).
  • Gebruik beelden en verhalen en verhoog zo je geloofwaardigheid
    Als je iets belangrijks vertelt, koppel dit dan aan een anekdote of aan iets wat je hebt meegemaakt, zodat je de aandacht vasthoudt. Veel praktische voorbeelden helpen ook.
  • Luister
    Goed luisteren is de sleutel tot succes. Aangezien op kantoor werknemers vaak door elkaar spreken, zal diegene die luistert het meest opvallen. Luister, verduidelijk én bevestig nadien wat de ander net heeft gezegd. Het toont dat je oprecht geïnteresseerd bent.
  • Geef tips
    Help je klanten of collega’s door ze af en toe tips te geven of een informatief artikel of site. Mensen herinneren jou als een behulpzaam iemand en richten zich in de toekomst sneller tot jou.
  • Spreek niet te luid
    Probeer je geluidsvolume te variëren. Ook als je een boodschap iets stiller en kalmer brengt, trek je de aandacht.
  • Doe wat je belooft
    Beloof niets waarvan je al in het begin weet dat je het toch niet kunt nakomen. Aanvankelijk zal je bewonderd worden om je werkethiek, wanneer blijkt dat je de zaken maar moeilijk afgehandeld krijgt, verdwijnt je geloofwaardigheid én andermans aandacht voor jou.
  • Wees niet té overweldigend
    Overmatige informatie en te veel contact schrikt veel medewerkers af. Maak regelmatige korte, scherpe boodschappen en houd het hierbij. Verspil de tijd van anderen niet met een uitgebreid betoog dat ook in één zin kan worden samengevat.

Durf jij je nieuwe rol te pakken?

De 5-daagse opleiding Senior Assistant op strategisch niveau stelt jou in staat om nóg beter op het hoogste niveau te kunnen sparren, mee te bewegen en te functioneren.

Persoonlijk bericht van docente Kristine Ates:
Ik heb teruggekregen van de dames (en heer) die de training al gevolgd hebben, dat het ze enorm veel energie heeft opgeleverd. Ze geven aan dat ze vanuit eigen leiderschap in staat zijn om datgene te gaan regelen wat ze in de training hebben geleerd. Van hoge toegevoegde waarde zijn vanuit de rol van strategische ondersteuning is leuk, inspirerend en bovenal nodig in deze tijdgeest. Dit vereist als secretaresse dat je je nieuwe rol durft te pakken. Als dat is wat je wilt leren, help ik je daarbij in deze mooie training. Geen saaie kost, maar veel praktisch leren, fijne dynamiek en speelse oefeningen. Je bent van harte welkom!

Benieuwd? Download de gratis proefles: Eigenschappen van de senior assistant & sterk in dagelijkse gesprekken.

Lees meer over de opleiding Senior Assistant op strategisch niveau

Over Secretary

Secretary
Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 25 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als privé. In ons uitgebreide aanbod vind je altijd iets dat bij je past!

Bekijk ook

Lean secretariaat

Lean secretariaat: wat houdt dit in?

Steeds meer ondernemingen streven naar een leane bedrijfsvoering. Er worden productiehallen verbouwd en voorraden opgeruimd en overal wordt gesproken over waardestromen, spaghettidiagrammen, acceptabele kwaliteitsniveaus en dergelijke. Maar hoe staat het met de kantoorfuncties, meer specifiek het secretariaat? Wat betekent lean? Buiten de context van werkorganisaties denk ik, met mijn ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *